Jump to content
IGNORERAD

Skolan vill ej ge min son ledigt för resa till Thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai
Nu blev det konstigt för mig!

Så föräldrarna har alltså detta ansvar att se till att ungdomar gör läxor och det de hamnat efter i i skolan?

Hur ska till ex. barn med utländska föräldrar klara det? Är det något som gäller bara i de lägre åldrarna?

 

Hur får du ihop att det är lärarnas ansvar att dina ungar gör sina läxor?

Det enda en lärare kan göra är att kontrollera att läxorna är gjorda och eventuellt dela ut kvarsittning om det ingår i skolans system.

Sen vilka betyg dina ungar får det är en annan femma.....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 267
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • karlarpsmetz

    28

  • Wangthong

    17

  • Krille

    16

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Wangthong
Hur får du ihop att det är lärarnas ansvar att dina ungar gör sina läxor?

Det enda en lärare kan göra är att kontrollera att läxorna är gjorda och eventuellt dela ut kvarsittning om det ingår i skolans system.

Sen vilka betyg dina ungar får det är en annan femma.....

Nu får du lära dig läsa. Var någonstans har jag skrivit detta att "det är lärarnas ansvar att dina ungar gör sina läxor"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nu får du lära dig läsa. Var någonstans har jag skrivit detta att "det är lärarnas ansvar att dina ungar gör sina läxor"?

 

Du snurrar som f-n!

Vem har ansvar för dina ungar???????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Det är möjligt att jag missförstår dig men jag förstår inte riktigt frågeställningen och syftet med den? 

 

Visst - rent lagligt kan man strunta helt i hur det går för sina barn i skolan då man som vårdnadshavare enligt skollagen bara har ansvar för att barnet fullgör sin skolplikt.

 

Däremot har jag svårt att se att man rent moraliskt kan kräva av skolan att de tar ett ansvar om barnet hamnar efter p g a att man själv brutit mot skolplikten och tagit med barnet till Thailand trots att de inte blivit beviljade ledighet.

 

Sen tror jag ändå att de flesta skolor tar sitt ansvar för barn oavsett orsaken till att de har problem i skolan. Detta eftersom att de förstår att det knappast är barnen själv som bestämt att de ska strunta i skolplikten.

 

/Krille

Det är skolans ansvar att eleverna lär sig det som de ska göra.

Föräldrarna kan i gemen inte ha detta ansvar då de bl.a. inte har samma pedagogiska resurser som skolan har.

Föräldrarna har däremot ett ansvar att deras barn kommer till skolan!

 

Det är precis samma sak som du har skrivit på ett annat sätt.

Jag hoppas och tror också som du skriver att skolan gör sitt bästa oavsett orsaken till att barn har problem i skolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Du snurrar som f-n!

Vem har ansvar för dina ungar? ???? ??????

Skriver du saker som jag inte sagt är det väl du som snurrar till det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag vill ge dagens eloge till bröderna Sedin som avstod Elitloppet trots att deras häst startade med bra vinstchans. Nu vann den dessutom! Vad var anledningen att de som ägare inte kunde vara på plats?

 

"Sedinarna följde dramatiken från Vancouver eftersom deras barn inte fått ledigt från skolan." Källa länk nedan:

http://www.expressen.se/sport/trav/broderna-sedins-skalp---nahar-vann-elitloppet/

 

Nu sade ju Daniel även detta i direktsändning på TV4.

 

Det är RESPEKT!

 

Till skillnad mot många som förminskar nyttan av att verkligen följa och fullfölja skolan under samtliga årskurser!

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jösses så präktigt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu blandar du ihop olika områden igen och det du beskriver är en helt annan sak än det TS frågar om. :wink:

 

Det ni fått svar på handlar om svensk undervisning i utlandet och det TS skriver om handlar om frånvaro och ledighet. Det är två helt olika områden som har helt olika regler. Det vet både rektorer och lärare och därför kommer självklart ingen enskild lärare att gå i taket över hur ni ordnar er sons undervisning i utlandet. Helt enkelt därför att de vet att ni följer de regler som skolverket satt upp för att er son ska få en så bra utbildning som möjligt.

 

/Krille

 

Du är förvånad över att IL blandar hejvilt mellan äpplen, päron och citroner ??

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skämtar inte, varför ska jag det? Själv tycker jag nog att detta är bland de seriösare inlägg jag gjort. Ska försöka förklara det hela.

Rent moraliskt så har du naturligtvis ett ansvar.

 

Fast rent juridiskt så är det svårt att lägga detta ansvar på föräldrarna. Det är därför skolan (rektor) har ansvaret för barns utbildning. Skulle man lägga ansvaret på barns utbildning hemma på föräldrarna så måste naturligtvis alla föräldrar ha samma möjlighet att klara av att ta sitt ansvar. Vilket blir extra svårt på högstadiet, där många föräldrar har sämre utbildning än vad barnen ska lära sig t.ex i matte och engelska. Jag nämnde förut föräldrar som inte kan språket, hur kan de anses ha den möjligheten ens på lågstadiet? Skolan borde rimligtvis också ha ett ansvar att hela tiden meddela vilken läxa eleven har fått!

 

Föräldrarna har juridiskt ett ansvar att se till att eleven kommer till skolan, men i övrigt är det skolan som har ansvaret för eleven.

 

För mig har det fungerat att ha en dialog med skolan, när min dotter har åkt till Thailand under skoltid. Det gjorde vi upp till mellanstadiet sedan dess har vi åkt på loven. Det har fungerat bra på det viset. För ts tror jag nog också att detta kommer att fungera bra!

 

Det där är ett så jävla typiskt svensk resonemang så man mår illa...

Föräldrar har alltså inget som helst ansvar för sina barn utan du skjuter över det hela på skolan och samhället.

Om det sen går snett för ungarna för att de skolkat och gett helt och hållet fan i skolan så är det alltså skolans fel ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ett så jävla typiskt svensk resonemang så man mår illa...

Föräldrar har alltså inget som helst ansvar för sina barn utan du skjuter över det hela på skolan och samhället.

Om det sen går snett för ungarna för att de skolkat och gett helt och hållet fan i skolan så är det alltså skolans fel ?

Lär dig läsa!

Bland det viktigaste vi kan göra för våra barn är väl att se till att de får en god utbildning.

Fast det var inte det jag skrev, utan att rent juridiskt så är det skolan som ska se till att det fungerar. Hur skulle det se ut om vi föräldrar hade det juridiska ansvaret? Kunde vi då sparka lärare som inte passade, ändra skoltider etc. ? Skulle vi måsta betala om inte kommunen skjuter till nog med pengar? Eller friskolan går i kk?

 

Men rent juridiskt så är det inte skolan som ska se till att eleven kommer till skolan utan där är föräldrarna juridiskt ansvariga. Så om du inte låter ditt barn gå till skolan så kan du straffas juridiskt för detta. Återigen ganska vettigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig läsa!

Bland det viktigaste vi kan göra för våra barn är väl att se till att de får en god utbildning.

Fast det var inte det jag skrev, utan att rent juridiskt så är det skolan som ska se till att det fungerar. Hur skulle det se ut om vi föräldrar hade det juridiska ansvaret? Kunde vi då sparka lärare som inte passade, ändra skoltider etc. ? Skulle vi måsta betala om inte kommunen skjuter till nog med pengar? Eller friskolan går i kk?

 

Men rent juridiskt så är det inte skolan som ska se till att eleven kommer till skolan utan där är föräldrarna juridiskt ansvariga. Så om du inte låter ditt barn gå till skolan så kan du straffas juridiskt för detta. Återigen ganska vettigt!

 

Du har rätt, jag läste slarvigt.

Men det beror på att jag är så jävla trött på 70-talsmentaliten som ännu frodas: Går det snett för någon så är det alltid samhälltes eller skolans fel - aldrig individen eller föräldrarna.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt, jag läste slarvigt.

Men det beror på att jag är så jävla trött på 70-talsmentaliten som ännu frodas: Går det snett för någon så är det alltid samhälltes eller skolans fel - aldrig individen eller föräldrarna.

Vi är ganska överens i den frågan.

Självkritik är en bristvara kan man nog påstå. Det värsta är att vi aldrig kommer att komma till rätta med det. Frågan är hur länge vi har kvar innan vi ligger på samma nivå som LOS. Politikerna här och i LOS ljuger ganska lika friskt, inte är de nått bättre här på att erkänna att de haft fel. De ligger efter i smil och smilfinksligan och plundringsligan, där de thailändska politikerna leder överlägset. Så länge eliten inte visar rätt väg eller folket säger ifrån på skarpen kommer det att vara utförsbacke.

 

Finns det inte en viss likhet med att de röda i Thailand säger sig vara ett arbetarparti och hur det är här hemma. Moderaterna har ju tagit över som det nya arbetarpartiet efter det att S mera etablerat sig som ett skrävelparti med ganska oklara mål. Skiljelinjen idag både i Thailand och här är vem som säger sig vara mest arbetarvänlig, om det egentligen ligger något bakom det de säger det skiter de i. Inte undra på att IL m.fl. är vilse! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ganska överens i den frågan.

Självkritik är en bristvara kan man nog påstå. Det värsta är att vi aldrig kommer att komma till rätta med det. Frågan är hur länge vi har kvar innan vi ligger på samma nivå som LOS. Politikerna här och i LOS ljuger ganska lika friskt, inte är de nått bättre här på att erkänna att de haft fel. De ligger efter i smil och smilfinksligan och plundringsligan, där de thailändska politikerna leder överlägset. Så länge eliten inte visar rätt väg eller folket säger ifrån på skarpen kommer det att vara utförsbacke.

 

Finns det inte en viss likhet med att de röda i Thailand säger sig vara ett arbetarparti och hur det är här hemma. Moderaterna har ju tagit över som det nya arbetarpartiet efter det att S mera etablerat sig som ett skrävelparti med ganska oklara mål. Skiljelinjen idag både i Thailand och här är vem som säger sig vara mest arbetarvänlig, om det egentligen ligger något bakom det de säger det skiter de i. Inte undra på att IL m.fl. är vilse! 

 

För min egen del är jag inte vilse eftersom moderaterna aldrig kommer att bli ett arbetarparti, oavsett hur mycket de ljuger för att fiska röster. Om man är ett arbetarparti så betyder det att man tar han om folk som blivit sjuka eller utslitna av arbetet och dit har moderaterna många mil att gå... De är och förblir ett rent högerparti...

IL är nog helt vilse av andra orsaker...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är lika saliga i sin tro att en dag blir det dom som får säga "vad var det jag sa".

 

Det jobbiga är alla förståsigpåare som nu säger sig veta säkert hur det kommer att bli

fast alla vet att något av det svåraste att sia om är framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min egen del är jag inte vilse eftersom moderaterna aldrig kommer att bli ett arbetarparti, oavsett hur mycket de ljuger för att fiska röster. Om man är ett arbetarparti så betyder det att man tar han om folk som blivit sjuka eller utslitna av arbetet och dit har moderaterna många mil att gå... De är och förblir ett rent högerparti...

IL är nog helt vilse av andra orsaker...

Försöker förtydliga: Här hemma har moderaterna samma situation som de röda i Thailand, de utger sig båda vara arbetarpartier. Fast situasionen i Thailand är ju mera komplicerad, så det är inte lika lätt att se där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är lika saliga i sin tro att en dag blir det dom som får säga "vad var det jag sa".

 

Det jobbiga är alla förståsigpåare som nu säger sig veta säkert hur det kommer att bli

fast alla vet att något av det svåraste att sia om är framtiden.

En gör så gott en kan!

Det krävs lite uppoffringar för att hålla igång trådarna. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra barn har uteblivet från skolan 3,5 veckor varje vår sedan de var små. Det har bara gjort dem gott eftersom de lärde sig MER under vår vistelse i Thailand jämfört med vad deras klasskamrater gjorde under motsvarande tid.

Vi har i möjligaste mån försökt lägga vår vistelse i samband med februarilovet eller påsklovet. Visst förekom det lite protester från skoledningen de första åren men det avtog eftersom våra barn visade bättre resultat än sina klasskompisar.

När grabbarna började högskolan fick vi dock vänta med resorna tills sommarlovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...