Forum om Thailand - Gå till innehåll

Bild

Konto för brännskadade Pop

vård sjukhus skola

• Logga in för att svara
375 svar till denna tråd

#271 Drivern

Drivern

drivern

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 4 119 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 02:06

Hur är det med sjukgymnastik och arbetsterapi i Thailand?

Kanske kan jag genom drottning Silvlias barnsjukhus där jag har lite kontakter få nedskrivet vad som är bra att tänka på ..

Jag tvivlar verkligen inte på läkare mm i Thailand men vet att det är väldigt mycket man kan göra hemma i vardagen som underlättar både för stunden och  i långa loppet.

Pengar kommer när lönen kommer!!!!!!!!!!

Finns det verkligen inget vi kan skicka ner i form av sjukvårdsmaterial som kan hjälpa tlll att dämpa kostnaderna? Kontakterna finns HÄR hos mig och säkert hos flera andra.

Leifen... har du kvar min mailadress så maila mig bilderna så tar jag med dem till brännskadeenheten på SU!!!!!!

Jag kan inte titta på bilderna... kan bara inte. det gör så ont!!!!!!!!!!! Och då sitter jag ändå här helt oskadd!!!!!!

Hej Minne00,

vad jag har förstått så använder de en mjukgörande kräm som heter "Hirudoid",nu vet inte jag något om läkemedel eller vad som är bra.Här kostar en tub på 14 gram 85 bath,nu får ju inte prislappen styra vad som är bra för Pop och hennes välbefinnande,men tips är alltid bra.Finns kanske naturläkemedel som är dokumenterat bra? 

Det Leifen skrev om Pops självförtroende och sprudlande glädje kan jag skriva under på,när de var här och hälsade på så såg vi just detta.  

#272 leifen

leifen

Prinya eg ปริญญาเอก

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6 844 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 04:35

@Minne00.

PM till mig om addressen så skickar jag bilderna.

Krämer och oljor för huden är jag ingen expert på, men det är produkter som används av alla kvinnor och ingen direkt receptbelagd medicin.

Rosenolja på 30 ml per flaska används pris 1000bath

Bifogade filer  P1020451.JPG   66,01K   21 Antal nedladdningar

Nu hjälper Driverns fru Joy till med att hitta produkter till bättre priser för inköpen.

Kan vi hitta produkter i Sverige så vore det toppen, men prismässigt kanske det inte går att konkurera.

Hjälpmedel behöver hon direkt inte då kroppen fungerar.

Pedagogiska hjälpmedel för att lära sig engelska vore bra.

Leif

• pigge01 har gett karma för detta

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid

#273 Minne00

Minne00

Dummast men roligast i min nivitet!

• Aktiv medlem
  • PipPipPip
  • 1 051 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 07:17

Ett hett tips är att kolla in dhgate.com... hysteriskt mycket till billiga priser och med fri frakt. Jag kan beställa här ifrån och skicka ner om jag får en adress dit man kan skicka paket, de kommer rekommenderade så jag tror att det krävs ett namn och att personen i fråga kan legitimera sig.

Jag har pratat med min syster idag på morgonen, hon är arbetsterapeut och har arbetat i 10 år med brännskadade barn. Hon var givetvis förskräckt över vad som hänt Pop men var väldigt  imponerad över hur långt hon kommit i läkandet samt hur mycket hon kan göra!!!! Sa att hon aldrig träffat på någon här som lyckats så bra!! När det gäller operation runt munnen så uppmanade hon till försiktighet och väntan efter Pop inte är så gammal och skall växa en hel del till vilket skulle leda till än flera operationer så ju längre Pop står ut desto bättre. Syrran skulle ta kontakt med en av plastikkirurgerna i veckan för att få hans rekommendationer. Även min syster kommenterade att barn kan vara elaka men att de vänjer sig fort så är man bara rak och ärlig med vad som hänt så underlättar det mycket! Kanske snarare så att hon kan bli överbeskyddad...av sina skolkamrater. På en sådan stor skola vore det ju toppen om man förklarade för varenda unge vad som kan hända om man leker med eld...

asumption is the mother of all fuckups!

#274 Drivern

Drivern

drivern

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 4 119 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 07:34

Ett hett tips är att kolla in dhgate.com... hysteriskt mycket till billiga priser och med fri frakt. Jag kan beställa här ifrån och skicka ner om jag får en adress dit man kan skicka paket, de kommer rekommenderade så jag tror att det krävs ett namn och att personen i fråga kan legitimera sig.

Jag har pratat med min syster idag på morgonen, hon är arbetsterapeut och har arbetat i 10 år med brännskadade barn. Hon var givetvis förskräckt över vad som hänt Pop men var väldigt  imponerad över hur långt hon kommit i läkandet samt hur mycket hon kan göra!!!! Sa att hon aldrig träffat på någon här som lyckats så bra!! När det gäller operation runt munnen så uppmanade hon till försiktighet och väntan efter Pop inte är så gammal och skall växa en hel del till vilket skulle leda till än flera operationer så ju längre Pop står ut desto bättre. Syrran skulle ta kontakt med en av plastikkirurgerna i veckan för att få hans rekommendationer. Även min syster kommenterade att barn kan vara elaka men att de vänjer sig fort så är man bara rak och ärlig med vad som hänt så underlättar det mycket! Kanske snarare så att hon kan bli överbeskyddad...av sina skolkamrater. På en sådan stor skola vore det ju toppen om man förklarade för varenda unge vad som kan hända om man leker med eld...

Kan ju skicka direkt till Naree eller till oss i Rayong,det får Leif bestämma,blir det mot p-förskott eller reglerar vi det via banköverföringar.

Du e snäll och go du som engagerar dig i detta.

#275 Minne00

Minne00

• Aktiv medlem
  • PipPipPip
  • 1 051 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 08:58

Kan ju skicka direkt till Naree eller till oss i Rayong,det får Leif bestämma,blir det mot p-förskott eller reglerar vi det via banköverföringar.

Du e snäll och go du som engagerar dig i detta.

Nä, beställer jag så betalar jag!

Kan du skicka ett PM Med adressen?

#276 leifen

leifen

Prinya eg ปริญญาเอก

• Aktiv medlem
  • 6 844 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 09:39

@Minne00.

Jag skickar bildfilerna i kväll till dig.

Någon risk att skicka direkt till Thailand?, tänkte mest på tull och sånt.

Jag kan också ta med mig själv med från Sverige.

Nästa resa 20 augusti för mig.

För utgifter utlagda i Sverige finns pengar hos Ellim63.

Jag kan PM:a Narees address om nu vi vill testa att skicka direkt.

Leif

#277 Drivern

Drivern

drivern

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 4 119 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 10:44

@Minne00.

Leif

Det låter bra att testskicka direkt till Naree så slipper vi mellanhänder.

#278 Minne00

Minne00

• Aktiv medlem
  • PipPipPip
  • 1 051 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 11:15

@Minne00.

Leif

Toppen!

Visst finns det en liten risk när det gäller tull, det beror på hur tullen är i Thailand, jag har fått hem 19 paket från dhgate.com utan att någon reagerat, de skickas med china eller hongkong mail, det tar ett tag innan det kommer fram. Det är alltid märkt som en gåva. Skulle det tillkomma tullavgifter så står jag givetvis för dem också! Håller på att bearbeta säljaren, hoppas att han kan ge lite rabatt eller skicka en laddning själv :) 500sek för fem flaskor Rose Hip Oil a 50 ml.

Kan väl få vara mitt sätt att bidra utan att pengarna skall gå via ett konto.

Syrran skrev något om kompression, är det något man behöver material till?

20 augusti blir definitivt ett datum att hålla i huvudet då :) Skall se vad jag kan åstadkomma tills dess... finns et något annat som skulle berika hennes liv, annat än medikamenter och pengar? Vad brukar barn i den åldern gilla att göra? se på film? spela dataspel eller konsoll, hoppa rep.. jag är helt lost!!

Pedagogiskt språk material. hm... har en väninna som jobbar med många utländska elever, skall hör om hon har något bra tips :)

Skriver Pop? typ på ett tangentbord? Hon kan ju skriva in vilken mening hon vill på google translate och sedan få datorn att läsa upp det på engelska för henne... det är så jag jobbar med att lära mig Thai... varken pedagogiskt eller roligt men kanske kan vara kul att testa :)

#279 Minne00

Minne00

• Aktiv medlem
  • PipPipPip
  • 1 051 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 11:22

Salvan i 14g förpackning verkar verkligen att löna sig att köpa i Sverige och jag kan inte se att den på något sätt skulle vara förbjuden att ta med sig ner, jag skall kolla om jag kan få ett recept för då är priserna som följer

Förpackningsinformation

Kräm   
50 gram tub, receptfri, AD, 62:50, F
10 x 50 gram tub, receptfri, AD, 320:50, F
100 gram tub, receptfri, AD, 85:50, F

Skall se om jag kan hitta så att den skickas direkt!

#280 Drivern

Drivern

drivern

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 4 119 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 13:41

Salvan i 14g förpackning verkar verkligen att löna sig att köpa i Sverige och jag kan inte se att den på något sätt skulle vara förbjuden att ta med sig ner, jag skall kolla om jag kan få ett recept för då är priserna som följer

Förpackningsinformation

Kräm   
50 gram tub, receptfri, AD, 62:50, F
10 x 50 gram tub, receptfri, AD, 320:50, F
100 gram tub, receptfri, AD, 85:50, F

Skall se om jag kan hitta så att den skickas direkt!

Du är en pärla Minne00.

Såg när Pop var här att hon gillar att rita och måla och var riktigt duktig på det

#281 Minne00

Minne00

• Aktiv medlem
  • PipPipPip
  • 1 051 inlägg

Inlagd 23 april 2013 - 15:47

Rita och måla :) Det kan vi ju absolut göra något av!

Satt just och pratade med en kompis och vi kom fram till att vi skulle kunna göra en engelskakurs för Pop själva. eller ja... jag kommer att behöva lite hjälp men.. i princip så skall vi kunna göra en kurs i PP...

Jag har en frivillig Britt och en frivillig Thai för talet . , jag älskar att leta bilder och knepa och knåpa så det skall nog lösa sig det jag skulle behöva hjälp med är 

1 Relevanta substantiv

2 Relevanta Verb

3 Relevanta adjektiv

4 Meningar som är vanligt förekommande

Men det hänger ju så klart på att de har en dator.. har ni i så fall lust att hjälpa mig att hitta relevanta ord? Det lär ju inte vara samma som här hemma.. har väldigt svårt att tänka mig ett svenskt barn som längtar efter regn till exempel..

Är jag helt ute och cyklar eller.?????

#282 leifen

leifen

Prinya eg ปริญญาเอก

• Aktiv medlem
  • 6 844 inlägg

Inlagd 24 april 2013 - 16:08

Har pratat med Minne00 idag, och hon har redan fått rätt på en del råd och svar via sina "kontakter" inom sjukvård och brännskador.

Första försändelsen om rekomenderade salvor redan på väg till Naree som gåva.

Minne00 är driftig, oblyg och initiativrik.  :14:  :14:  :14:  :thumbsup:

Bara att tacka henne, och fortsätter hon så här får vi snart samla stålar till frakten av en sjöcontainer.

Leif

#283 måne

måne

måne

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 19 732 inlägg

Inlagd 24 april 2013 - 16:19

Har pratat med Minne00 idag, och hon har redan fått rätt på en del råd och svar via sina "kontakter" inom sjukvård och brännskador.

Första försändelsen om rekomenderade salvor redan på väg till Naree som gåva.

Minne00 är driftig, oblyg och initiativrik.  :14:  :14:  :14:  :thumbsup:

Bara att tacka henne, och fortsätter hon så här får vi snart samla stålar till frakten av en sjöcontainer.

Leif

Ett mycket hedervärt initiativ av Minne00.Det visar på att vi svenskar har ett stort hjärta.Jag står upp och bugar för dig Minne00 :ok:  :wai:  :wai:  :wai:

Måne

#284 leifen

leifen

Prinya eg ปริญญาเอก

• Aktiv medlem
  • 6 844 inlägg

Inlagd 24 april 2013 - 16:22

vad jag har förstått så använder de en mjukgörande kräm som heter "Hirudoid

Enl. Minne00 så är visst denna salva inte så lämplig på ett barn med brännskador och ärrbildningar. Medlet används mest för äldre personer med åderbrocksproblem.

Sån här information är viktig och här kan MPR vara en stor resurs i faktainsamlande.

Thailändare köper nästan all sin medicin och annat direkt på apotek och sällan på inrådan av läkare eller förskrivna recept.

Släkt, vänner den lokale apotekaren och naturligtvis TV-reklam har större påverkan på val av produkter.

Jag tror mig förstått att Naree börjat lyssna på mitt tjat och att få läkarrekomendationer före sin mosters råd.

Leif

#285 ellim63

ellim63

Prinya tree ปริญญาตรี

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3 518 inlägg

Inlagd 24 april 2013 - 17:05

Leifen                                   Khemmarat

trajja x 3                               Da Toolbox

Fritz                                      Rthai 68

Frisk x 3                               Nitramj 77

Bästitest x 3                       "Överföring"

FANTASY                            Thure

Skalis                                  Stefan

Losforever x 3                    UdonMicke

Prutten x 2                          mangokid

Tumordoc                           Wavis

Reka                                    Budon

Sweeex x 3                         Mikedo58

Måne x 2

Stefan5300 x 3

Bigboss x 4

Dinkel x 2

Stray dog

Håkan s

Putte45 x 3

Moo daeng

ellim63 x 3

Kenneth4618 x 3

Pop b

Matthew x 2

Happyharry

Foreverbubbles

Pigge01 x 3

B747 x 3

Thongniam x 2

Wermland x 3

Nicebeaver

Tetra

Hua-Hin x 2

Troll x 2

Stickan

Pasak

M9325 x 3

Jocko 53 x 5

Hbg maxie x 2

Knasen

Ban99arne

amja x 2

Peolito

Micke N x 2

wUThai

burrabus x 2

Lamai64

koratbengt

khun-petch x 2

elephant x 2

Hejsan

Krafta

Bonden

audirs2

Rowa

BoPenJang

BAXARN x 2

RoiET

strdd x 2

Lookmoo

Hamnoi

"Överföring För pop"

Har uppdaterat listan, nu finns det 14227 kr på kontot till lille Pop! :thumbsup:

Annons          

Farang Staffing - Frilansa i Sverige och tjäna mer.

Också taggat med vård, sjukhus, skola