Jump to content
IGNORERAD

Besöka vårdcentral i Sverige!


FarangLao

Recommended Posts

Hej!

Min dam har fått utslag som påminner om bältros sen hon kom till Sverige. Hon är här på turistvisum 90 dagar. Vad gäller här om man ska besöka en vårdcentral. Jag har frågat henne om papper på den medicinska försäkringen men det har hon inte fått något säger hon. Men hon skulle ju inte fått besöksvisum utan denna försäkring.

Någon som har en aning om hur göra och vilka kostnader för ett enkelt läkarbesök???

Mvh

vurre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    7

  • pigge01

    4

  • FarangLao

    4

  • kuai

    1

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Försök kolla på ditt landstings hemsida.

En del landsting har den infon...

Med vänlig hälsning,

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?mh1eqq

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min dam har fått utslag som påminner om bältros sen hon kom till Sverige. Hon är här på turistvisum 90 dagar. Vad gäller här om man ska besöka en vårdcentral. Jag har frågat henne om papper på den medicinska försäkringen men det har hon inte fått något säger hon. Men hon skulle ju inte fått besöksvisum utan denna försäkring.

Någon som har en aning om hur göra och vilka kostnader för ett enkelt läkarbesök???

Mvh

vurre

Finns det inget som styrker att en reseförsäkring finns får man betala hela läkarbesöket själv,,läst nånstans att ett besök på en vårdcentral går på runt 2000 kr..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick betala 2500 när mitt ex besökte vårdcentralen, trotts att hon hade försäkring... fick iof igen det fån försäkringen senare. Dyrt med pissprov för våra thai damer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar. Har konsulterat en bekant som är läkare och han tror att det är bältros men har lovat att titta på det imorgon. Tydligen ändå för sent att sätta in någon medicin som skulle kunna lindra nu.

Bara att hålla efter med alsollösning, voltaren och alvedon.

mvh

vurre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En bekants flickvän fick beskedet när hon besökte vårdcentralen

att inom Stockholms län landsting gäller inte försäkringar i Thailändska bolag pga svårigheten att få betalt.

Spar därför alla kvitton och andra papper för att senare begära ersättning i Thailand

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Min dam har fått utslag som påminner om bältros sen hon kom till Sverige. Hon är här på turistvisum 90 dagar. Vad gäller här om man ska besöka en vårdcentral? Jag har frågat henne om papper på den medicinska försäkringen men det har hon inte fått något säger hon. Men hon skulle ju inte fått besöksvisum utan denna försäkring. Någon som har en aning om hur göra och vilka kostnader för ett enkelt läkarbesök?
Många frågor blev det! Men vad blev det för slut på allt? Tråkigt med trådar som bara försvinner "som en fis i världsrymden"? Vem fick betala och hur mycket debiterade den svenska sjukvården? Konstaterades det att det var bältros? Erbjöd sjukvården HIV-test med automatik?

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

FarangLao
Många frågor blev det! Men vad blev det för slut på allt? Tråkigt med trådar som bara försvinner "som en fis i världsrymden"? Vem fick betala och hur mycket debiterade den svenska sjukvården? Konstaterades det att det var bältros? Erbjöd sjukvården HIV-test med automatik?

 

Jag/vi hade tur för en god vän som tjänstgjorde som läkare i Afganistan var hemma på semester just vid den tidpunkten. Han tog emot henne hemma hos sig och ställde diagnosen bältros och skrev ut antiviral medicin i mitt namn. Han ville inget ha för besväret men jag har bjudit honom och hans fru på middag som tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Bältros ofta tecken på hiv. Blodprov rekom.

Och det får hon göra helt gratis ville jag bara tillägga. Kan vara skönt att ha avklarat.

 

MVH BC

Link to comment
Dela på andra sajter

FarangLao
Och det får hon göra helt gratis ville jag bara tillägga. Kan vara skönt att ha avklarat.

 

MVH BC

 

Det har hon gjort hemma på sjukan och det är grönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det får hon göra helt gratis ville jag bara tillägga. Kan vara skönt att ha avklarat.

 

MVH BC

 

Det är också ett tecken på Vattenkopper

Andra insjuknandet get bältros.

 

 

 

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också ett tecken på Vattenkopper

Andra insjuknandet get bältros.

 

 

 

Hälsar pigge01

 

Stämmer inte riktigt...

Möjligen att det är ett tecken på HIV, men jag har faktiskt haft vattkoppor två gånger.

Första gången som liten unge, så jag minns det inte, men föräldrarna har sagt det.

Andra gången när jag gick i gymnasiet.

Det var en kille i klassen som fick det. Jag och min polare skrattade ut honom för att han fick barnsjukdomar.

En vecka senare hade min polare fått det och jag skrattade naturligtvis åt honom av samma orsak och veckan därpå fick jag det som ett straff. Bara några få utslag men helt klart vattkoppor...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer inte riktigt...

Möjligen att det är ett tecken på HIV, men jag har faktiskt haft vattkoppor två gånger.

Första gången som liten unge, så jag minns det inte, men föräldrarna har sagt det.

Andra gången när jag gick i gymnasiet.

Det var en kille i klassen som fick det. Jag och min polare skrattade ut honom för att han fick barnsjukdomar.

En vecka senare hade min polare fått det och jag skrattade naturligtvis åt honom av samma orsak och veckan därpå fick jag det som ett straff. Bara några få utslag men helt klart vattkoppor...

Läs denna länk:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattkoppor

 

 

 

Hälsar pigge02

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men du påstod i ditt inlägg att andra insjuknandet i vattkoppor ger bältros och det stämmer inte.

 

Läste du detta

 

"Bältros är en sekundär infektion till vattkoppor. Det innebär att man måste ha haft vattkoppor tidigare i livet för att drabbas av bältros. Således kan inte en person som tidigare haft vattkoppor bli smittad av bältros från ett barn med pågående vattkoppsinfektion, men ett barn kan däremot bli smittat med vattkoppor av en äldre person med bältros."

 

Källa:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattkoppor

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Min dam har fått utslag som påminner om bältros sen hon kom till Sverige. Hon är här på turistvisum 90 dagar. Vad gäller här om man ska besöka en vårdcentral. Jag har frågat henne om papper på den medicinska försäkringen men det har hon inte fått något säger hon. Men hon skulle ju inte fått besöksvisum utan denna försäkring. Någon som har en aning om hur göra och vilka kostnader för ett enkelt läkarbesök??? Mvh vurre
Hej! Min dam har fått utslag som påminner om bältros sen hon kom till Sverige. Hon är här på turistvisum 90 dagar. Vad gäller här om man ska besöka en vårdcentral. Jag har frågat henne om papper på den medicinska försäkringen men det har hon inte fått något säger hon. Men hon skulle ju inte fått besöksvisum utan denna försäkring. Någon som har en aning om hur göra och vilka kostnader för ett enkelt läkarbesök??? Mvh vurre
Hej! Jag har lite erfarenhet av detta. Då min fru blev sjuk då hon kom hit på turistvisum. Först,så kan vårdcentralen inte neka till vård. Men kostnaden ligger på mellan 15000-2000 kr. Jag fick en faktura på beloppet för att redovisa för försäkringsbolaget. Nu är det 5 år sedan men rutinerna och beloppet har nog inte ändrats. Men inte att förglömma är att din fästmö just nu säkert är orolig över allt det nya, så extra uppmärksamhet är att rekommendera. Lycka till. Kookoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste du detta

 

"Bältros är en sekundär infektion till vattkoppor. Det innebär att man måste ha haft vattkoppor tidigare i livet för att drabbas av bältros. Således kan inte en person som tidigare haft vattkoppor bli smittad av bältros från ett barn med pågående vattkoppsinfektion, men ett barn kan däremot bli smittat med vattkoppor av en äldre person med bältros."

 

Källa:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattkoppor

 

 

Hälsar pigge01

 

Jag säger fortfarande att jag haft vattkoppor två gånger men inte bältros.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger fortfarande att jag haft vattkoppor två gånger men inte bältros.

Nån ska ju vara den förste...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns tryggt med så många Läkare på forumet ifall man skulle bli sjuk OBS!!! Ironi

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån ska ju vara den förste...

 

Tro vad du vill. Jag VET vad jag varit med om - en viss skillnad...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns tryggt med så många Läkare på forumet ifall man skulle bli sjuk OBS!!! Ironi

 

Vid det här laget borde du väl veta att här finns experter på precis allt...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

koratbengt

Om det är bältros måste behandling sättas in senast 72 timmar från utbrott.Om hon behöver läkarvård spara alla kvitton så får hon tillbaks pengarna när hon kommer till Thailand.En familjemedlem till mig har haft samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...