Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Herluf:

Räkna med en ränta på -7.25 när nästa lågkonjunktur är här. Bostadsägarna jublar när ett småhus blir värt 500 miljoner svenska zloty.

Zloty???? Du hänger inte med i utvecklingen.

Zloty är starkare än krona och växer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det största problemet är hur man än vänder på det den starka THB:n......

Sure, SEK är onödigt svag, men THB är historiskt superstark.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag skrev att jag hoppades att Ingves gjorde vad han trodde var rätt. Jag är klart tveksam. Vad är det då som jag hänger upp mig på. Att ha minusränta för att gynna försäljningar till utlandet för att få in pengar är självklart bra. Men får det fart på ekonomin i Sverige. Svaret på det är nej. Vi måste få upp konsumtionen. Alt hänger på det. När vi nu lägger alla pengar på boende och skatter får vi aldrig fart på Sverige igen. Om Maggan får som hon vill är vi nere i avgrunden innan vi hinner blinka.

Sverige står framför stora problem. Vi får hoppas att våra beslutsfattare tar reda på fakta när dom beslutar om framtiden.

Att bra höja skatter är inte rätt väg. När nu miljömupparna skriker handlar det bara om att få oss att betala mera skatter.

 

Nu kamrater hur kan vi hjälpa till att få upp konsumtionen????????????????? 

Så länge jag varit med på MPR har du haft såna inlägg, sverige i avgrunden. Bra utlands export skapar arbetstillfällen eller hur

många i arbete skapar konsumtion, eller hur. Skatt måste vi betala för att ha den välfärd vi har i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge jag varit med på MPR har du haft såna inlägg, sverige i avgrunden. Bra utlands export skapar arbetstillfällen eller hur
många i arbete skapar konsumtion, eller hur. Skatt måste vi betala för att ha den välfärd vi har i Sverige
Men om utlandsexporten inte matchar importen i Sverige, så är en svag valuta rätt ändå??

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenheter av denna App för att skicka pengar. Ska visst gå på 10-15 minuter. Jag har lite svårt att förstå att det nu 2019 ska behöva ta 3 arbetsdagar eller mer för en banköverföring.

 

https://xbaht.com/

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Är det någon som har erfarenheter av denna App för att skicka pengar. Ska visst gå på 10-15 minuter. Jag har lite svårt att förstå att nu 2019 ska behöva ta 3 arbetsdagar eller mer för en banköverföring.

 

https://xbaht.com/

 

Intressant. Ska prova nästa gång.  Kan ju knappast vara sämre kurs än Money gram eller WU.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, JJC said:

Zloty???? Du hänger inte med i utvecklingen.

Zloty är starkare än krona och växer.

När polackernas valuta dippar lite så klagar dom över" Polsk krona".

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Hemska Sven:

Men om utlandsexporten inte matchar importen i Sverige, så är en svag valuta rätt ändå??

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
 

Helt rätt men köper vi svenskt öl på ICA så löser sej det, ingen import🎅

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tjänar pengar i SEK , men måste växla dem till THB för att leva. Lider med andra ord rätt rejält personligen av den svaga kronan och starka bahten. Samtidigt är jag tillräckligt luttrad,  utan att vara lastgammal, och har varit  med tillräckligt länge, för att inte köpa alla scenarion om hur Sverige närmar sig avgrunden. Just nu i denna debatt på grund av den svaga svenska kronan och det som av MPR;s bittergubbar anförs som bakomliggande skäl till det. Har man en sådan världsåskådning så är man inte ett dugg bättre än de som hävdar att Sverige och resten av världen närmar sig avgrunden med raska steg på grund av den globala uppvärmningen. De sistnämnda domedagsprofeterna är ju emellertid klart underpresenterade på MPR även om de nog i faktiska tal är fler...märkligt...

 

Både den för västerlandet negativa ekonomiska utvecklingen liksom den globala miljöförstöringen  är dock reella problem som måste hanteras, men det göres sig nog bäst utan att bittert yla om att undergången är nära. När det gäller den thailändska och den svenska valutan och andra ekonomiska faktorer ser vi nog en utveckling som vi får leva med ett tag, som helt enkelt i grunden beror på att länder som varit fattigare än oss under de senaste hundratalet åren sakta men säkert kommer ikapp. Till exempel Thailand. Sen kan det ju svänga fort igen senare i år på grund av kortsiktiga faktorer som tex ett stökigt Thailand efter valet. Men knappast på  längre sikt.

 

Everything goes in circles....det är det enda man kan säga med säkerhet...

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt men köper vi svenskt öl på ICA så löser sej det, ingen import[emoji318]
Finns ju inget ICA här i Thailand [emoji23]

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt men köper vi svenskt öl på ICA så löser sej det, ingen import[emoji318]
Finns ju inget ICA här i Thailand [emoji23]

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

När polackernas valuta dippar lite så klagar dom över" Polsk krona".

555!

 

samma som sidnumret här!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en teori om varför THB har blivit så stark de senaste åren! Den är lite långsökt men den går heller inte lätt att avfärda med en klackspark.

Teorin bygger på att de rika skall bli rikare och att den stora massan skall bli fattigare.

Och som stöd för min teori så har jag tittat på inflationen, styrräntan, THB, arbetslöshet och  BNP i Thailand innan statskuppen och fram till 2018.

När jag tittade på dessa siffror så blev jag konfunderad!

De går inte ihopa med den blyga kunskap jag har om ämnet ekonomi.

 

Innan statskuppen så hade Thailand en inflationstakt på mellan 3% och 2.2%(bra köpkraft hos Thailändarna). THB var svag mot andra valutor och BNP ökade hela tiden (och den var högre år 2013 än 2014,2015,2016 ). Arbetslösheten var låg 0,6 % och ” styrränta har jag haft svårt att hitta från åren 2012 och framtill 2017”

 

Efter statskuppen ”2014” så har Thailands inflationstakt gått ner till -0.9 % 2015 och 1.4 % 2018 ( dålig köpkraft hos Thailändarna). THB har blivit mycket starkare mot andra valutor. BNP blev mindre de första 3 åren och ökade 2017.

Arbetslösheten har ökat hela tiden sedan 2014 och är nu på 1.0%.

Styrräntan höjde de i december med 0.25% och är nu på 1,75%.

 

Gör man nu en sammanfattning: Så innan statskuppen kom BNP ökningen hela befolkningen till del, medan efteråt så har BNP ökningen hamnat i fickorna hos en liten klick.

Valutan var svag innan statskuppen vilket gjorde att de turister som besökte Thailand då var nog annorlunda jämfört med de turister som kommer när THB är stark och det måste också ha blivit svårare att sälja saker till utlandet, och detta kan man utläsa eftersom arbetslösheten hela tiden har ökar bland vanligt folk.

 

Nu kommer vi till min Teori: Jag tro att eliten i Thailand har manipulerat THB så att den skall bli så stark att vanligt folk kommer att bli drabbade av den här uppgången. Eliten vill med detta tvinga ner sina motståndare på knä och pressa de ekonomisk så att de inte utgör ett hot när det senare kommer till ett val i Thailand. Eliten har under dessa 5 år vid makten fått se sina tillgångar öka markant.

Jag tro att eliten känner sig starka nu och att de har försvagat sina motståndare så mycket att de vågar utlysa ett val nu.

 

 

https://www.globalis.se/Laender/Thailand?indicator=BNP per invånare&id=182

 

https://www.google.com/search?q=What+is+the+inflation+rate+in+Thailand?&sa=X&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=VQvO4gKUU2nLFM%3A%2C1GMhQ6Mdfp8poM%2C_&usg=AI4_-kQf3q7sblsGHwdb3ZUqK1mC3iQqKQ&ved=2ahUKEwj30obr4NTgAhXwsIsKHWcWAX8Q9QEwAHoECAcQBg&biw=1464&bih=860#imgrc=VQvO4gKUU2nLFM:

 

https://www.focus-economics.com/countries/Thailand

 

https://www.google.com/search?biw=1464&bih=860&ei=PvByXMvuEO-GwPAP65a-gA0&q=1+Euro+to++baht&oq=1+Euro+to++baht&gs_l=psy-ab.12...0.0..41242...0.0..0.0.0.......0......gws-wiz.2dQAbdNqRig

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Imperiale:

Jag har en teori om varför THB har blivit så stark de senaste åren! Den är lite långsökt men den går heller inte lätt att avfärda med en klackspark.

Teorin bygger på att de rika skall bli rikare och att den stora massan skall bli fattigare.

Och som stöd för min teori så har jag tittat på inflationen, styrräntan, THB, arbetslöshet och  BNP i Thailand innan statskuppen och fram till 2018.

När jag tittade på dessa siffror så blev jag konfunderad!

De går inte ihopa med den blyga kunskap jag har om ämnet ekonomi.

 

Innan statskuppen så hade Thailand en inflationstakt på mellan 3% och 2.2%(bra köpkraft hos Thailändarna). THB var svag mot andra valutor och BNP ökade hela tiden (och den var högre år 2013 än 2014,2015,2016 ). Arbetslösheten var låg 0,6 % och ” styrränta har jag haft svårt att hitta från åren 2012 och framtill 2017”

 

Efter statskuppen ”2014” så har Thailands inflationstakt gått ner till -0.9 % 2015 och 1.4 % 2018 ( dålig köpkraft hos Thailändarna). THB har blivit mycket starkare mot andra valutor. BNP blev mindre de första 3 åren och ökade 2017.

Arbetslösheten har ökat hela tiden sedan 2014 och är nu på 1.0%.

Styrräntan höjde de i december med 0.25% och är nu på 1,75%.

 

Gör man nu en sammanfattning: Så innan statskuppen kom BNP ökningen hela befolkningen till del, medan efteråt så har BNP ökningen hamnat i fickorna hos en liten klick.

Valutan var svag innan statskuppen vilket gjorde att de turister som besökte Thailand då var nog annorlunda jämfört med de turister som kommer när THB är stark och det måste också ha blivit svårare att sälja saker till utlandet, och detta kan man utläsa eftersom arbetslösheten hela tiden har ökar bland vanligt folk.

 

Nu kommer vi till min Teori: Jag tro att eliten i Thailand har manipulerat THB så att den skall bli så stark att vanligt folk kommer att bli drabbade av den här uppgången. Eliten vill med detta tvinga ner sina motståndare på knä och pressa de ekonomisk så att de inte utgör ett hot när det senare kommer till ett val i Thailand. Eliten har under dessa 5 år vid makten fått se sina tillgångar öka markant.

Jag tro att eliten känner sig starka nu och att de har försvagat sina motståndare så mycket att de vågar utlysa ett val nu.

 

 

https://www.globalis.se/Laender/Thailand?indicator=BNP per invånare&id=182

 

https://www.google.com/search?q=What+is+the+inflation+rate+in+Thailand?&sa=X&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=VQvO4gKUU2nLFM%3A%2C1GMhQ6Mdfp8poM%2C_&usg=AI4_-kQf3q7sblsGHwdb3ZUqK1mC3iQqKQ&ved=2ahUKEwj30obr4NTgAhXwsIsKHWcWAX8Q9QEwAHoECAcQBg&biw=1464&bih=860#imgrc=VQvO4gKUU2nLFM:

 

https://www.focus-economics.com/countries/Thailand

 

https://www.google.com/search?biw=1464&bih=860&ei=PvByXMvuEO-GwPAP65a-gA0&q=1+Euro+to++baht&oq=1+Euro+to++baht&gs_l=psy-ab.12...0.0..41242...0.0..0.0.0.......0......gws-wiz.2dQAbdNqRig

Intressant, men det faller med att medelklassen har växt och att utbildningsnivån för vanligt folk ökar.

Jag är ändå inne på din linje att de har "manipulerat" THB dels för att kunna köpa militär utrustning billigt, ubåt, marinfartyg etc. samt att hålla folk nöjda med att kunna visa upp att Thailand blir "rikare"

För faktum är att folk generellt är nöjda då allt bara flyter på, och massor av infrastruktursatsningar är ju visuellt uppenbara, vägar allmän infrastruktur etc. har ju snabbt upprustats.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den starka Thb kommer definitivt att märkas runt turistorterna nästa år för årets säsong så bokades mycket när Thb fortfarande var hanterbar. Men nu kommer det att märkas när du ska betala både uppehälle och hotell mot en stark valuta. Hotellen kommer att gapa tomt nästa vinter och turisterna kommer att åka till Vietnamn istället.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, fiskarn said:

Den starka Thb kommer definitivt att märkas runt turistorterna nästa år för årets säsong så bokades mycket när Thb fortfarande var hanterbar. Men nu kommer det att märkas när du ska betala både uppehälle och hotell mot en stark valuta. Hotellen kommer att gapa tomt nästa vinter och turisterna kommer att åka till Vietnamn istället.

Knappast troligt. Turismen i Thailand bara ökar och ökar. Till och med från de allra flesta västländer, även om största delen av ökningen de senaste åren naturligtvis består av asiater. Däremot verkar det finnas en "mismatch" mellan utbud och efterfrågan, vilket man tex kan se i Pattaya.

 

2019 inleddes med 3,7 miljoner turister under januari månad, trots en stark THB, inte så pjåkigt direkt. Förra året hade Thailand 38 miljoner turister, prognosen mot 2030 är 79 miljoner. Även den prognosen bara blir till hälften rätt, verkar det som att turismindustrin kommer att må fortsatt bra i Thailand framöver.

 

Vill man lämna sitt eget hemland där avgrunden uppenbarligen väntar precis runt hörnet kanske man kan satsa på ett koncept inom turistindustrin i Thailand. 😉

 

tourismthailand.PNG.9df7fd631e8b6bd18b441c3acade3b46.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev spooncreek:

Knappast troligt. Turismen i Thailand bara ökar och ökar. Till och med från de allra flesta västländer, även om största delen av ökningen de senaste åren naturligtvis består av asiater. Däremot verkar det finnas en "mismatch" mellan utbud och efterfrågan, vilket man tex kan se i Pattaya.

 

2019 inleddes med 3,7 miljoner turister under januari månad, trots en stark THB, inte så pjåkigt direkt. Förra året hade Thailand 38 miljoner turister, prognosen mot 2030 är 79 miljoner. Även den prognosen bara blir till hälften rätt, verkar det som att turismindustrin kommer att må fortsatt bra i Thailand framöver.

 

Vill man lämna sitt eget hemland där avgrunden uppenbarligen väntar precis runt hörnet kanske man kan satsa på ett koncept inom turistindustrin i Thailand. 😉

 

tourismthailand.PNG.9df7fd631e8b6bd18b441c3acade3b46.PNG

Var hittar du dom siffrorna? Försökt hitta någon vettig officiell uppställning men hittar bara skåpmat . På TAT hittar jag bara fram till 2017. Hittade det här från från Atta (Association of Thai Travel Agents) http://www.atta.or.th/?p=4019 och får det inte att stämma särskilt bra med dina siffror. T.ex kineser ner med 11% i januari. Vet inte vad deras siffror baseras på men tendensen borde vara densamma och med en så stark THB som nu vore det väldigt konstigt om det inte fick konsekvenser. 

 

Clip_30-Top-15-20.jpg

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av årets turistbokningar är bokningar som är 6månader gamla eller mer och de genomförs i regel, men när man runt midsommar börjar planera för nästa års vinter resa så kommer den med stor sanolikhet att gå till något annat land. Den totala kostnaden blir hög när man börjar räkna på hotell i två tre veckor samt mat och nöjen. Den totala kostnaden blir ju inte högre om man byter flyg i Bkk och fortsätter till Cebu....

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...