Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

...står för det antagligen sämsta och mest osakliga inlägget i hela debatten...

Tack, och ändå har du inte visat att jag har fel. Skulle vilja påstå att det sämsta inlägget står Evert för med sitt påstående om att 95% kommer att bidra.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, MrChana said:

Tack, och ändå har du inte visat att jag har fel. Skulle vilja påstå att det sämsta inlägget står Evert för med sitt påstående om att 95% kommer att bidra.

Tänk, du fixade inte att läsa länken du fick av @nissehult_13.  Klart du ska få lite hjälp på traven, se nedan. Mer finns som sagt att läsa i länken. Man "klickar" på den typ, om du förstår vad jag menar.

Sen finns det något som heter "googla" om du är bekant med det. Återkom gärna efter en sådan sökning med dina argument för den siffran du själv nämnde. 95 % analfabeter av Sveriges invandrare var det, om du redan glömt bort. Och, jo, om du händelsevis skulle få för dig att du har fel efter dessa övningar, kan du fortsätta med att försöka motivera att du i alla fall hade mer rätt en @evert 1. Ska bli spännande.

 

syss.PNG.3d0a3e790ef024b85866554f25ebd29c.PNG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Han hade ikke nån pejling på varför. ;) Men allvarligt, vi hade ett kort snack i en rondpaus på bridgen i går så det hanns inte med. Men jag träffar honom på måndag igen och då ska jag fråga vad han har för teori. Angående dom tre "komponenterna" som jag nämnde i mitt inlägg så var det ju ironiskt menat från min sida om det nu inte framgick.

Ironin missade jag inte men för mig så spelar nog alla tre en del i kronans rutschbana utför.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Tänk, du fixade inte att läsa länken du fick av @nissehult_13.  Klart du ska få lite hjälp på traven, se nedan. Mer finns som sagt att läsa i länken. Man "klickar" på den typ, om du förstår vad jag menar.

Sen finns det något som heter "googla" om du är bekant med det. Återkom gärna efter en sådan sökning med dina argument för den siffran du själv nämnde. 95 % analfabeter av Sveriges invandrare var det, om du redan glömt bort. Och, jo, om du händelsevis skulle få för dig att du har fel efter dessa övningar, kan du fortsätta med att försöka motivera att du i alla fall hade mer rätt en @evert 1. Ska bli spännande.

 

syss.PNG.3d0a3e790ef024b85866554f25ebd29c.PNG

 

Är det du fotoshoppat bort ca 22000 eller är det en miljöpartist på Arbetsförmedlingen ;)

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Esspe said:

Är det du fotoshoppat bort ca 22000 eller är det en miljöpartist på Arbetsförmedlingen ;)

 

För en gångs skull var det inte en miljömupp som fejkat :-) 

 

syss2.thumb.PNG.45a1906335f5187b5ccd47360fc64e11.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

95 % av flyktingarna (blivande svenskar) är väldigt duktiga och kommer säkert att på sikt tillföra Sverige mycket gott.

Ja det var väl ungefär vad många politiker på den "goda sidan" sa för 4-5 år sedan men nu har verkligheter hunnit ifatt. Ja i alla fall något.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev spooncreek:

Tänk, du fixade inte att läsa länken du fick av @nissehult_13.  Klart du ska få lite hjälp på traven, se nedan. Mer finns som sagt att läsa i länken. Man "klickar" på den typ, om du förstår vad jag menar.

Sen finns det något som heter "googla" om du är bekant med det. Återkom gärna efter en sådan sökning med dina argument för den siffran du själv nämnde. 95 % analfabeter av Sveriges invandrare var det, om du redan glömt bort. Och, jo, om du händelsevis skulle få för dig att du har fel efter dessa övningar, kan du fortsätta med att försöka motivera att du i alla fall hade mer rätt en @evert 1. Ska bli spännande.

 

syss.PNG.3d0a3e790ef024b85866554f25ebd29c.PNG

 

Tack för din jättetrevliga och nedsättande ton, ja, jag kan läsa.

"I till exempel Somalia och Afghanistan ligger andelen vuxna analfabeter på 60-70 procent."

https://akademikern.se/reportage/lang-vag-till-jobb

Jag gör alltså en pudel och reviderar min siffra om antal analfabeter

Men att drömma om att 95% av de flyktingar som kommer hit inom en överskådlig framtid ska bidra till välfärden är bara absurt.

Och, sen undrar jag vad som får dig att tro att du på något vis är domare och ger dig rätt att bedömma vad som är bra/dåliga inlägg ?

Fortfarande är frågan hade Evert rätt i att 95% kommer att bidra ?

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev spooncreek:

För en gångs skull var det inte en miljömupp som fejkat :-) 

 

syss2.thumb.PNG.45a1906335f5187b5ccd47360fc64e11.PNG

Läs väl att det står "de som deltar"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, MrChana said:

Tack för din jättetrevliga och nedsättande ton, ja, jag kan läsa.

"I till exempel Somalia och Afghanistan ligger andelen vuxna analfabeter på 60-70 procent."

https://akademikern.se/reportage/lang-vag-till-jobb

Jag gör alltså en pudel och reviderar min siffra om antal analfabeter

Men att drömma om att 95% av de flyktingar som kommer hit inom en överskådlig framtid ska bidra till välfärden är bara absurt.

Och, sen undrar jag vad som får dig att tro att du på något vis är domare och bedömmer vad som är bra/dåliga inlägg ?

Fortfarande är frågan hade Evert rätt i att 95% kommer attt bidra ?

Jag är ingen självfallet ingen domare.   Att jag tyckte det inlägg var sämst i ligan är min åsikt och ingen annans. Den åsikten står jag för än även om du nu 3-4 inlägg senare helt plötsligt backar. Nedlåtande, ja du har helt rätt i att jag är det,  när du ihärdigt hävdar en sådan absurd åsikt.

Evert ligger klart närmare sanningen än vad du gör, även om det nu vart en lägre siffra från dig, som hux flux  bara innefattade invandrare fån Afghanistan och Somalia.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Läs väl att det står "de som deltar"

Ja ska dom själv fylla i en blankett så blir det genast lite knepigt ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Soengsang said:

Läs väl att det står "de som deltar"

Så därmed är 95% av Sveriges invandrare analfabeter, eller vad är det du vill påstå?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Jag är ingen självfallet ingen domare.   Att jag tyckte det inlägg var sämst i ligan är min åsikt och ingen annans. Den åsikten står jag för än även om du nu 3-4 inlägg senare helt plötsligt backar. Nedlåtande, ja du har helt rätt i att jag är när du ihärdigt hävdar en sådan absurd åsikt.

Evert ligger klart närmare sanningen än vad du gör, även om det nu vart en lägre siffra från din, och hux flux  bara innefattade invandrare fån Afghanistan och Somalia.

Nja, erkänner att jag backat från 95% till 75%. Men fattar inte hur du kan påstå att Evert ligger klart närmare sanningen. Lev du lycklig i din tro att invandringen vi har nu kommer att frälsa oss. Jag tror olika.  

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, MrChana said:

Nja, erkänner att jag backat från 95% till 75%. Men fattar inte hur du kan påstå att Evert ligger klart närmare sanningen. Lev du lycklig i din tro att invandringen vi har nu kommer att frälsa oss. Jag tror olika.  

När skrev jag att invandringen kommer att frälsa oss? Upplys mig gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Så därmed är 95% av Sveriges invandrare analfabeter, eller vad är det du vill påstå?

Varför blandar du ihop invandrare och flyktingar?

Annars är nog det med 95% lika exakt siffra som att 95% är arbetsklara och behövda, som diskutionen började med.

Det är inte direkt kvalificerad arbetskraftinvandring vi får via "flyktingar" från mena-länder.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

När skrev jag att invandringen kommer att frälsa oss? Upplys mig gärna.

Jag tolkade det så att du stod på Everts sida. Annars varför ta diskussionen ?
 

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

När skrev jag att invandringen kommer att frälsa oss? Upplys mig gärna.

Invandring är bra, rätt invandring.

Sverige har ett stort behov av kvalificerad arbetskraft.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Soengsang said:

Varför blandar du ihop invandrare och flyktingar?

Annars är nog det med 95% lika exakt siffra som att 95% är arbetsklara och behövda, som diskutionen började med.

Det är inte direkt kvalificerad arbetskraftinvandring vi får via "flyktingar" från mena-länder.

Du har rätt om att jag borde varit tydligare avseende invandrare/flyktingar. Fel av mig.  Evert skrev "95 % av flyktingarna (blivande svenskar) är väldigt duktiga och kommer säkert att på sikt tillföra Sverige mycket gott"

 

Men, vad som borde ha märkts vid det här laget, var att jag vände jag mig emot Mr Chanas invändning om att 95 % av dessa är analfabeter. Som han nu slutligen rättat något.

 

Hur många av flyktingarna som kommer att tillföra Sverige "mycket gott"? Svårt att säga. Rätt många tror jag, men nämna en siffra på det är ju svårt. 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Du har rätt om att jag borde varit tydligare avseende invandrare/flyktingar. Fel av mig.  Evert skrev "95 % av flyktingarna (blivande svenskar) är väldigt duktiga och kommer säkert att på sikt tillföra Sverige mycket gott"

 

Vad som borde ha märkts vid det här laget, vände jag mig emot Mr Chanas invändning om att 95 % av dessa är analfabeter. Som han nu slutligen rättat något.

 

Hur många av flyktingarna som kommer att tillföra Sverige "mycket gott"? Svårt att säga. Rätt många tror jag, men nämna en siffra på det är ju svårt. 

 

 

Århundradets pudel !

Ja, häng upp dig på mina 95% om det gör dig gladare

Och du som tyckte att du rätt att bedöma vad som var bra/dåliga inlägg !

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, MrChana said:

Århundratadets pudel !

Ja, häng upp dig på mina 95% om det gör dig gladare

Om det gör dig gladare får du gärna kalla det en pudel,. Det var däremot inte på något vis menat som en sådan. Min åsikt om ditt inlägg står fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, MrChana said:

 

Och du som tyckte att du rätt att bedöma vad som var bra/dåliga inlägg !

Repetition är kunskapens moder....

43 minutes ago, spooncreek said:

Jag är ingen självfallet ingen domare.   Att jag tyckte det inlägg var sämst i ligan är min åsikt och ingen annans.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev spooncreek:

Om det gör dig gladare får du gärna kalla det en pudel,. Det var däremot inte på något vis menat som en sådan. Min åsikt om ditt inlägg står fast.

Ja, jag blir jätteglad att du erkänner att du hade fel. Och, igen vad i mitt inlägg var fel, förutom att 95% var för högt ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Broskan:

Det var ju också en förklaring till att SKR och NOK har tappat kraftigt även mot USD sista året ;)

Vår valuta har blivit svag och det styrs fan inte av politiken i LOS.

 

USD.JPG.e8c8ac2fe497895f580386bb4ecdc550.JPG

 

 

 

Jag får väl ta tillbaka allt jag sagt då. Då måste det bero på Trumpens kraftfulla politik. För inte kan det bero på den svenska regeringen eller massinvandring!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Från ekonomifakta är denna tabell tagen som visar genomsnittlig utbildningsnivå i antal utbildningsår. Det är UNDP som tagit fram siffrorna och jag tror att de nog är de som har bäst koll på sådana saker i de här länderna.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Utbildningsniva/

 

Genomsnittligt antal utbildningsår

Hos den vuxna befolkningen, 25 år och äldre, i de fem vanligaste ursprungsländerna för flyktinginvandrare 2017. Utbildningsstatistiken avser år 2016.

  Antal utbildningsår
1. Afghanistan 3,6
2. Syrien 5,1
3. Irak 6,6
4. Eritrea 3,9
5. Iran 8,8
Källa: UNDP
 
Ursäkta den lilla texten men jag hittar inget sätt att öka storleken.
Om Afghanistan har en genomsnittlig utbildningslängd på 3,9 år så är det en erbarmlig låg siffra. Om vi då säger att några av dessa gått i IS koranskola, så lyfter inte den informationen siffrorna direkt. En koranskola är precis som det låter, en skola där du läser koranen. Det innebär att du har ingen kunskap om matematik eller andra saker som vi tar för givet att ungdomar eller vuxna som kommer hit har i bagaget. Vårt utbildningssystem är inte anpassat att ta hand om dessa elever utan mattekunskaper. När de läser SFI får de lära sig språk, sedan ska de in i skolan på en årskursnivå som motsvarar dess ålder. Så var det i varje fall för ungefär sex - sju å sedan. Tror inte de har ändrat sedan dess. Bor de i ett invandrartätt område så har de nog enormt svårt att klara kursena i gymnasiet sedan de gått grundskolan. De som inte klarar grundskolan har väl bara ökat under lång tid. Det kanske finns en anledning. Skulle de klara grundskolan finns det nog misstanke om att det skiljer mycket på vilken grundskola du gått när du kommer till gymnasiet. Det här är faktiskt inga lätta problem att komma till rätta med. 
 
Kanske därför vi hade en kille som på någon av TV's nyhetsprogram presenterade att de som kom till Sverige som flyktingar (om jag minns rätt) kostade 74 000 kr/år. Dvs - 74 000 kr /år/flykting får vi skattebetalare i genomsnitt hosta upp för de flykting som kommit hit de senaste åren. Siffrorna innefattade de som kommit flera år innan massinvasionen 2015. Så en hel del av dom bör väl ha hunnit bli produktiva. Har inte hört att någon ifrågasatt de siffror, killen hade räknat fram. Däremot ifrågasatte journalisterna varför? av vilken anledning han tagit fram siffrorna. Han svarade i varje fall att det var för att skingra ovissheten och att det var väl bättre att veta än att gå omkring och spekulera. 
Journalisterna hade väl tänkt att de skulle kunna få in honom i rasistfällan men de fixade inte det så de försöker kanske gömma undan inlägget. Har inte letat så mycket men hittar inte det just nu.  
Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Wangthong:

 

Från ekonomifakta är denna tabell tagen som visar genomsnittlig utbildningsnivå i antal utbildningsår. Det är UNDP som tagit fram siffrorna och jag tror att de nog är de som har bäst koll på sådana saker i de här länderna.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Utbildningsniva/

 

Genomsnittligt antal utbildningsår

Hos den vuxna befolkningen, 25 år och äldre, i de fem vanligaste ursprungsländerna för flyktinginvandrare 2017. Utbildningsstatistiken avser år 2016.

  Antal utbildningsår
1. Afghanistan 3,6
2. Syrien 5,1
3. Irak 6,6
4. Eritrea 3,9
5. Iran 8,8
Källa: UNDP
 
Ursäkta den lilla texten men jag hittar inget sätt att öka storleken.
Om Afghanistan har en genomsnittlig utbildningslängd på 3,9 år så är det en erbarmlig låg siffra. Om vi då säger att några av dessa gått i IS koranskola, så lyfter inte den informationen siffrorna direkt. En koranskola är precis som det låter, en skola där du läser koranen. Det innebär att du har ingen kunskap om matematik eller andra saker som vi tar för givet att ungdomar eller vuxna som kommer hit har i bagaget. Vårt utbildningssystem är inte anpassat att ta hand om dessa elever utan mattekunskaper. När de läser SFI får de lära sig språk, sedan ska de in i skolan på en årskursnivå som motsvarar dess ålder. Så var det i varje fall för ungefär sex - sju å sedan. Tror inte de har ändrat sedan dess. Bor de i ett invandrartätt område så har de nog enormt svårt att klara kursena i gymnasiet sedan de gått grundskolan. De som inte klarar grundskolan har väl bara ökat under lång tid. Det kanske finns en anledning. Skulle de klara grundskolan finns det nog misstanke om att det skiljer mycket på vilken grundskola du gått när du kommer till gymnasiet. Det här är faktiskt inga lätta problem att komma till rätta med. 
 
Kanske därför vi hade en kille som på någon av TV's nyhetsprogram presenterade att de som kom till Sverige som flyktingar (om jag minns rätt) kostade 74 000 kr/år. Dvs - 74 000 kr /år/flykting får vi skattebetalare i genomsnitt hosta upp för de flykting som kommit hit de senaste åren. Siffrorna innefattade de som kommit flera år innan massinvasionen 2015. Så en hel del av dom bör väl ha hunnit bli produktiva. Har inte hört att någon ifrågasatt de siffror, killen hade räknat fram. Däremot ifrågasatte journalisterna varför? av vilken anledning han tagit fram siffrorna. Han svarade i varje fall att det var för att skingra ovissheten och att det var väl bättre att veta än att gå omkring och spekulera. 
Journalisterna hade väl tänkt att de skulle kunna få in honom i rasistfällan men de fixade inte det så de försöker kanske gömma undan inlägget. Har inte letat så mycket men hittar inte det just nu.  

Tror det är det här du menar. https://samnytt.se/video-forskare-ifragasatter-svts-dummar-fragor-i-aktuell-intervju/

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev gst:

Att ingen vill samarbeta med SD är väl inte konstigt. Bara att se på vilka personer som de har på valbara platser :( Man blir ju bara mörkrädd :(

Instämmer men kolla upp Vs kandidater. Huva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...