Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev soi covboy:

Vad står kursen i nu ? hur mycket bath får man för 100 kronor?? mvh1

392 på TT Exchange i Pattaya i tisdags

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har någon månad på sig att gå upp, sedan måste jag skicka ner lite inför resan.

Hade gärna fått lite över 4...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker svenska kronan har blivit för stark. Ner till 3.5 typ, perfekt! Håller dräggen borta! :mdr: 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-04 at 18:46, skrev samet:

Var reportage på radion idag om bostadmarknade i Stockholm. Priserna har stannat. Till och med backat lite. 

 

Anledningen enligt två olika mäklare var främst två saker. 

1. Köpare av spekulativt syfta lämnar marknaden, pga. små vinstchanser.

2. Det finns nu dubbelt så många lägenheter till salu som samma tid förra året. Men ungefär lika många köpare. Anledningen till det är punkten 1. 

I Uppsala rasar priserna nu 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-19 at 21:05, skrev wUThai:

Tycker svenska kronan har blivit för stark. Ner till 3.5 typ, perfekt! Håller dräggen borta! :mdr: 

Bättre att flygpriserna går upp, borde inte kosta under....säg 15000 för en ToR Thailand, skulle hålla mycket drägg borta :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-19 at 21:05, skrev wUThai:

Tycker svenska kronan har blivit för stark. Ner till 3.5 typ, perfekt! Håller dräggen borta! :mdr: 

Är Skr. en världsvaluta ?

 

Du behöver inte vara orolig jag umgås med Thaiare bara

 

Drägg kommer från dom flesta länderna.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skulle testa frugans nya Mastercard idag.
Ta ut baht i ATM i Bangkok.

 

Oavsett bank och belopp verkade det kosta 220 baht att överhuvudtaget nyttja kortet.

Därtill kommer förstås 40 kr till banken hemma för besväret.

 

Som om inte det vore illa nog erbjöds vi en växelkurs på 3,56 att jämföra med dagens b2b-kurs på 3,97.

Den "conversion" (som jag antar är Mastercards växlingserbjudande) kunde man skippa

men det ledde inget vart. Enda vägen att få ut stålar var att acceptera den dåliga växelkurs.

 

Så vi la ner det.

Hur gör ni andra? 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Moritz:

Vi skulle testa frugans nya Mastercard idag.
Ta ut baht i ATM i Bangkok.

 

Oavsett bank och belopp verkade det kosta 220 baht att överhuvudtaget nyttja kortet.

Därtill kommer förstås 40 kr till banken hemma för besväret.

 

Som om inte det vore illa nog erbjöds vi en växelkurs på 3,56 att jämföra med dagens b2b-kurs på 3,97.

Den "conversion" (som jag antar är Mastercards växlingserbjudande) kunde man skippa

men det ledde inget vart. Enda vägen att få ut stålar var att acceptera den dåliga växelkurs.

 

Så vi la ner det.

Hur gör ni andra? 

Det låter märkligt. Man brukar få en fråga "Continue without conversion?", som man ska svara ja på (ibland är den omvänd).

 

Har aldrig varit med om att uttaget avbryts pga att man inte vill ha thaibankens kurs. Det är inte så att kortet är låst för uttag i utlandet (utanför Sverige)?

 

Men den uppenbara lösningen är ju att ha ett thaikonto som du överför större summor till.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Moritz:

Vi skulle testa frugans nya Mastercard idag.
Ta ut baht i ATM i Bangkok.

 

Oavsett bank och belopp verkade det kosta 220 baht att överhuvudtaget nyttja kortet.

Därtill kommer förstås 40 kr till banken hemma för besväret.

 

Som om inte det vore illa nog erbjöds vi en växelkurs på 3,56 att jämföra med dagens b2b-kurs på 3,97.

Den "conversion" (som jag antar är Mastercards växlingserbjudande) kunde man skippa

men det ledde inget vart. Enda vägen att få ut stålar var att acceptera den dåliga växelkurs.

 

Så vi la ner det.

Hur gör ni andra? 

 

Jag tar ut på Kasikorn Bank ATM och där på ATM skärmen ställer dom en fråga "Continue without conversion" kan man svara ja eller nej, jag svarar nej och får bättre växelkurs.

Kör med det berömda ICA kortet som många hatar.

 

Mvh.Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Moritz:

Vi skulle testa frugans nya Mastercard idag.
Ta ut baht i ATM i Bangkok.

 

Oavsett bank och belopp verkade det kosta 220 baht att överhuvudtaget nyttja kortet.

Därtill kommer förstås 40 kr till banken hemma för besväret.

 

Som om inte det vore illa nog erbjöds vi en växelkurs på 3,56 att jämföra med dagens b2b-kurs på 3,97.

Den "conversion" (som jag antar är Mastercards växlingserbjudande) kunde man skippa

men det ledde inget vart. Enda vägen att få ut stålar var att acceptera den dåliga växelkurs.

 

Så vi la ner det.

Hur gör ni andra? 

Kreditkort alltså? Man tar inte ut kontanter med kreditkort, det blir dyrt som du såg.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev frason:

Kreditkort alltså? Man tar inte ut kontanter med kreditkort, det blir dyrt som du såg.

U

Som du vet är alla MasterCard kreditkort! 

 

MastroCard är kontant kort, de blåmarket! 

 

Coop ar har båda

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Jag tar ut på Kasikorn Bank ATM och där på ATM skärmen ställer dom en fråga "Continue without conversion" kan man svara ja eller nej, jag svarar nej och får bättre växelkurs.

Kör med det berömda ICA kortet som många hatar.

 

Mvh.Dollemon

Låter osannolikt att thaibanken skulle ge en bättre kurs än visa/mastercard.

 

Du ska svara ja på den frågan, dvs att du vill fortsätta utan att banken gör växlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev frogfish:

Låter osannolikt att thaibanken skulle ge en bättre kurs än visa/mastercard.

 

Du ska svara ja på den frågan, dvs att du vill fortsätta utan att banken gör växlingen.

Först får man en fråga om  220 Thai Bath, sen går jag vidare och fåt typ. 3,54 i växelkurs på skärmen senfrågar dom igen och där svarar jag nej och får bättre kurs.

 

Är i Sverige nu annars har jag kunnat tagit foto på hur jag gör, rätt eller fel jag får då bra kurs gämfört med erbjudande på skärmen .

 

Allt går på rutin vet ej varför jag får bättre kurs än det som står på skärmen.

Ibland tar jag ut på Krung Thai Bank och där ställer dom inga frågor och får bra kurs.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det självklara valet att trycka på "continue without conversion" ledde som sagt ingen annanstans än att skriva in beloppet igen och då hamnade vi återigen på det skamliga förslaget att ta ut med 220 baht avgift plus 40 SEK och det till en kurs på drygt 3,50.

Med ett vanligt bankkort av typen Mastercard.

Öppnat för uttag i utlandet  strax innan test av fyra bankers ATM.

Dummare är man ju inte :-)

 

Att det skulle vara ett kreditkort per automatik är rent nys.

Har ett likadant själv.

 

Det var som sagt en test för vi för alltid över till ett Thailändsk konto med tillhörande plastkort.

 

Pengarna på det överfördes mellan banker till kursen 4,16 - för ett tag sedan som man förstår men de pengar kan ju ta slut så man kan behöva ta ut från den svenska banken.

 

Förut brukade jag ta ut avgiftsfritt på ett ICA bank kort i AEON  automater men den möjligheten är ju stängt sedan länge.

 

Skrivit på mobilen i en skakig taxi så det lan ha blivit hursomhelst.

 

Mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev pigge01:

U

Som du vet är alla MasterCard kreditkort! 

 

MastroCard är kontant kort, de blåmarket! 

 

Coop ar har båda

Nej

 

Förutom MaestroCard finns det även Debit Mastercard

 

https://www.mastercard.se/sv-se/konsument/produkter/bankkort.html

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev pigge01:

U

Som du vet är alla MasterCard kreditkort! 

 

MastroCard är kontant kort, de blåmarket! 

 

Coop ar har båda

Nja, nu har du fel igen. Mitt Swedbank är Mastercard och bara knutit till mitt lönekonto (debit).. Definitivt ingen kredit och således inget kreditkort :)

Ändrades av swedenfarang

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Dolle:

Först får man en fråga om  220 Thai Bath, sen går jag vidare och fåt typ. 3,54 i växelkurs på skärmen senfrågar dom igen och där svarar jag nej och får bättre kurs.

 

Är i Sverige nu annars har jag kunnat tagit foto på hur jag gör, rätt eller fel jag får då bra kurs gämfört med erbjudande på skärmen .

 

Allt går på rutin vet ej varför jag får bättre kurs än det som står på skärmen.

Ibland tar jag ut på Krung Thai Bank och där ställer dom inga frågor och får bra kurs.

Förhandlar du med maskinen? Vad händer om du säger nej igen, får du ännu bättre kurs då....?

 

Nä, det är nog jag som inte förstår vad du gör helt enkelt.

 

För egen del har jag dock aldrig blivit erbjuden bättre växelkurs av thaibanken än vad jag fått av mastercard, men det kanske är olika för olika personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Moritz:

Det självklara valet att trycka på "continue without conversion" ledde som sagt ingen annanstans än att skriva in beloppet igen och då hamnade vi återigen på det skamliga förslaget att ta ut med 220 baht avgift plus 40 SEK och det till en kurs på drygt 3,50.

Med ett vanligt bankkort av typen Mastercard.

Öppnat för uttag i utlandet  strax innan test av fyra bankers ATM.

Dummare är man ju inte :-)

 

Att det skulle vara ett kreditkort per automatik är rent nys.

Har ett likadant själv.

 

Det var som sagt en test för vi för alltid över till ett Thailändsk konto med tillhörande plastkort.

 

Pengarna på det överfördes mellan banker till kursen 4,16 - för ett tag sedan som man förstår men de pengar kan ju ta slut så man kan behöva ta ut från den svenska banken.

 

Förut brukade jag ta ut avgiftsfritt på ett ICA bank kort i AEON  automater men den möjligheten är ju stängt sedan länge.

 

Skrivit på mobilen i en skakig taxi så det lan ha blivit hursomhelst.

 

Mvh

 

Låter som rent lurendrejeri från bankens sida att man inte kan gå vidare utan att godkänna deras kurs. Men det kanske är lönsamt för dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

I första automaten (Bangkok Bank) fick vi felmeddelandet
"Communication Error" och fick bryta där av den anledningen.


Det kan ju vara en förklaring - att det strular just i dag - vem vet.

 

Vi ska åka hem om några dagar så vi skiter i det.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Förhandlar du med maskinen? Vad händer om du säger nej igen, får du ännu bättre kurs då....?

 

Nä, det är nog jag som inte förstår vad du gör helt enkelt.

 

För egen del har jag dock aldrig blivit erbjuden bättre växelkurs av thaibanken än vad jag fått av mastercard, men det kanske är olika för olika personer.

Typ. ja det gör jag :big_smile:

Så här gör jag i Kasikorn Atm

 

Först i med kortet trycker pincorden.

Sen en fråga om jag axepterar 220:- Bath

Sen en fråga om jag axepterar du typ 3,54 :- 

Då får jag välja Yes eller No, där trycker jag No och får mycket bätre kurs typ. 3,9 som kursen är på min valuta omvandlare.

Sen sk^^ter jag i vem som ger mig bästa kurs och får 3,9 som min valutaväljare ger 

 

Jag välger inte Engelska kör med Thai meny kanske därför jag får bättre kurs 555+

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Dolle:

Typ. ja det gör jag :big_smile:

Så här gör jag i Kasikorn Atm

 

Först i med kortet trycker pincorden.

Sen en fråga om jag axepterar 220:- Bath

Sen en fråga om jag axepterar du typ 3,54 :- 

Då får jag välja Yes eller No, där trycker jag No och får mycket bätre kurs typ. 3,9 som kursen är på min valuta omvandlare.

Sen sk^^ter jag i vem som ger mig bästa kurs och får 3,9 som min valutaväljare ger 

 

Jag välger inte Engelska kör med Thai meny kanske därför jag får bättre kurs 555+

 

 

Skulle gissa att den senare kursen (3,9) är mastercardkursen, men det är bara min gissning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...