Jump to content
IGNORERAD

Skola.


Hua Hin

Recommended Posts

Hej, någon som vet hur det funkar med skola då min frus dotter nu väljer att flytta till Sverige hon har precis fått PUT väntar bara på kortet för att resa hit och då vill hon börja skola hon är 15år.

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera SFI.

Ok . Tack

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

hon får borja 1 eller 2 år under sin årskull i vanlig skola

(det fick min/våran frus dotter gora när hon kom till swe )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera SFI.

SFI passar för hans fru men tyvärr inte för dottern.

Kontakta kommunen så får du mer information och hon kommer att få gå någon form av introduktionsprogram. Det kan säkert variera men t ex SI (Språkintroduktion) har målet att få godkända betyg årskurs 9 i just de ämnen som hon behöver för att läsa på gymnasiet.

Min uppfattning är att vår kommun är riktigt duktiga på att ta hand om just nyanlända barn/ungdomar gällande skolgång. Först får de läsa introduktionsprogram men målet är att de ska ut så snabbt som möjligt i den "vanliga" skolan. Det finns också modersmålsundervisning även om kvaliteten varierar mycket beroende på lärare.

Utöver det kan det finnas möjlighet till studiehandledning men detta måste ni i sådant fall ansöka om och det finns inga garantier för att ni får det. Studiehandledning kan eleverna få enskilt eller i grupp. Studiehandledning enskilt innebär helt enkelt att en person (som kan svenska och thai) sitter med på vissa ordinarie lektioner och hjälper till att förklara ord och begrepp. Studiehandledning i grupp innebär att ett antal timmar finns avsatta där en grupp av elever (med samma modersmål) kan få hjälp med de ämnen som de har problem med.

Min sambo jobbar deltid som modersmålslärare och studiehandledare och trivs verkligen med sitt arbete. Hon har även läst gymnasieämnen på Komvux vilken underlättar när hon ska hjälpa eleverna att förklara. Många thailändska barn/ungdomar är ju uppvuxna med en liten annan syn på utbildning och lärarens roll och vågar inte alltid ställa frågor. Därför är det bra att de då har en studiehandledare som de vågar fråga och dessutom kan få förklaring även på Thai.

Som du förstår rekommenderar jag er att ansöka om studiehandledning :)

Lycka till!

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...