Jump to content
IGNORERAD

Flytt till Thailand....vad att tänka på?


Soengsang

Recommended Posts

Hej.

Jag har tidigare haft ett semesterhus i Thailand som jag sålde i april i år. Nu tänker vi skaffa ett annat boende, där vi från och med hösten 2014 skall bo permanent. (Pensionsdags)
Jag söker i den här tråden och en del andra men hittar inget svar som passar mina frågor.

Vi skall åka ner 4-5 veckor i april för att göra affär på ett annat hus. Under samma tid skall jag försöka hinna med att förnya körkorten (utgångsdatum 18/4)  och även försöka bli inskriven i det statliga sjukvårdssystemet, som några här på MPR har lyckats med. Lyckas jag med det kan jag sedan komplettera med en olycksfallsförsäkring och behöver inte ta de dyraste försäkringarna.

I båda fallen behöver jag gul bok eller någon handling som bevisar att jag har fast adress. Hinna få klart med husaffär och få den gula boken hinns kanske inte på dessa 4-5 veckor.
Ett alternativ är att jag ber mina svärföräldrar skriva in mig som boende i deras hus i BKK och på så sätt får ett bevis på fast adress, men är det möjligt och vilka handlingar behöver de i så fall för att det skall godkännas?

MVH/Lelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    21

  • chiangmai

    9

  • clas391

    7

  • Nicholas

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett alternativ är att jag ber mina svärföräldrar skriva in mig som boende i deras hus i BKK och på så sätt får ett bevis på fast adress, men är det möjligt och vilka handlingar behöver de i så fall för att det skall godkännas?

 

Gå till ditt/deras Amphur och fråga det är det säkraste. Vad jag har läst här och erfaret själv

så verkar det skilja lite från ställe till ställe som med allt annat i Thailand.

Själv åkte jag till Amphur och fick svar, och slapp därmed att åka dit ett otal gånger

med nya papper.

Vad jag minns var det följande som behövdes för Gul bok:

 

 

Kopior av :

frugans husbok

svärmors husbok

pass

visa

äktenskapsbevis

personbevis på engelska

 

jag tror 2 foton

 

Bybossen och svärmor intervjuades på amphur

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till ditt/deras Amphur och fråga det är det säkraste. Vad jag har läst här och erfaret själv så verkar det skilja lite från ställe till ställe som med allt annat i Thailand. Själv åkte jag till Amphur och fick svar, och slapp därmed att åka dit ett otal gånger med nya papper.

Vad jag minns var det följande som behövdes för Gul bok:

Kopior av : frugans husbok, svärmors husbok, pass, visa, äktenskapsbevis, personbevis på engelska, jag tror 2 foton, Bybossen och svärmor intervjuades på amphur

 

Omständigt som vanligt alltså, men lika bra att vänja sig. :rolleyes:

Tack för tipset. Jag ska be dem gå till sitt lokala Amphur och fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade frågans husbok, pass , visa och 2 foton på mig

 

Fick du något svar? :y2:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...