Jump to content
IGNORERAD

Flytt till Thailand....vad att tänka på?


Soengsang

Recommended Posts

Livförsäkring i Sverige hade nog varit bra, men jag är tveksam till att jag kan ha en sådan som utskriven och ingen deklarerad inkomst i Sverige, faktiskt en typ av de frågor jag sökte svar på i denna tråd.

Internationell bank, där är jag helt novis, vad finns där och hur går jag tillväga, kan man ev ha sparande/fondsparande där (borde man givetvis kunna ha).

Tacksam om fler sitter på info om banker, gärna då "internationella" eller liknande som fungerar för en privatperson.

Lös en livförsäkring innan du skriver ut dig, det måste väl vara tillåtet?

De flesta stora internationella banker, typ Citibank, HSBC etc finns i Thailand men oftast bara i Bangkok. Det smidigaste är givetvis om du kan få din arbetsgivare att betala din lön i någon av dessa banker så är dina pengar bara en internetöverföring bort. Numera tillåts du som privatperson att ha konton i större utländska valutor även i Thailand men jag tror inte att det går i alla thailändska banker och vissa banker kräver att du har en viss mingräns och/eller att du kan uppvisa vissa visum och/eller arbetstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    21

  • chiangmai

    9

  • Surin P3

    7

  • clas391

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej,

mycket givande och informativ tråd detta,fått svar på alla mina frågor utan att ens fråga,suveränt.Vi ligger ju också i startblocken för den stora flytten.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat tips är att ha alla svenska pass nytillverkade så ni inte bygger upp visum och prylar i pass som går ut snart samt slippa göra pass i Bangkok på 5år.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat tips är att ha alla svenska pass nytillverkade så ni inte bygger upp visum och prylar i pass som går ut snart samt slippa göra pass i Bangkok på 5år.

Jo det kan ju vara klokt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du haft några saker som binder dig till Sverige, tex bankkonto, telefon abb?..

Just vad du skriver jag oroar mig för.

Inga problem att ha bankkonto och gsmnummer i Sverige som utskriven, min lön går in på svenska banken och

sen för jag över när jag känner för det. Tror det minskar risken för att du ska bli mål för att skatta i Thailand om du istället

för över pengarna som en privatperson än att din lön förs in i thaibanken av ett företag. Kanske bara paranoid men det

spelar ingen roll skattemässigt för mig iaf dessutom har du pengar/säkerhet även utanför Thailand :-)

Se till att öppna de konton/depåer du vill ha INNAN du skriver ut dig så har du större valmöjlighet o mindre krångel.

Vet att Skandiabanken bl.a. har billiga livförsäkringar som gäller överallt för sina kunder och säkert andra banker också.

Kasikorn bank internet banking kommer du in på vart du än är, säkert de andra storbankerna också.

Ja ett mulple entry O passar dig nog bäst. Försök skaffa dig det i Sverige, immigration i Bkk kan vara rätt tjuriga att ha att

göra med.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med gula boken, tambien baan, verkar vara olika för olika amphur, jag och frugan fick åka till mitt imm kontor i Khonkaen med äktenskaps bevis Thai regat och frugans tambien baan plus kopia på mitt pass, fick där ett intyg på att jag bodde på adressen åkte till baks till amphur med papperna och chefen på amphur intygade skriftligt att jag kunde få en gul bok som skrevs ut medan vi väntade

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med gula boken, tambien baan, verkar vara olika för olika amphur, jag och frugan fick åka till mitt imm kontor i Khonkaen med äktenskaps bevis Thai regat och frugans tambien baan plus kopia på mitt pass, fick där ett intyg på att jag bodde på adressen åkte till baks till amphur med papperna och chefen på amphur intygade skriftligt att jag kunde få en gul bok som skrevs ut medan vi väntade

Vi är inte gifta så det gör en viss skillnad också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är inte gifta så det gör en viss skillnad också

Lever du i synd din drummel!!!!.

Visst kan det göra någon skillnad, men det är dock fortfarande skillnad på vilken amphur du går till. Baa som också är gift skulle sätta tum avtryck på ena handlingen,, trodde han, skulle varit skoj och vara med när de smeta stämpel färg på hela handflatan,,,,fniss,fniss,, och han fick lägga ett avtryck av hela handen på ett A4:a ark, men som du troligen vet så TiT strunta i vad som står i paragraferna, det är ansvarig tjänsteman som bestämmer reglerna för dagen.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bankkonto i Sverige får man ha även om man är utskriven. Däremot så tror jag inte du får äga ett hus eller en lägenhet men sommarstuga lär man få ha.

Fritz..

Helt rätt att man inte får (bör) äga någon fastighet. Ej heller får man ha familjerelationer (fru eller barn).

Det var en av käpparna som satt i mitt hjul när jag för en gångs skull hade tänkt tjäna pengar till annat än bara det nödvändigaste.

Bankkontot skulle jag låta stå orört utan att göra den minsta transferering.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.859514,20.335353

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt...

4 sidor utan något tjafs, bara vettiga inlägg.

Har redan fått ett PM där en enl PM:skrivaren bra agent rekommenderas, så den biten löser sig nog det blir bara ca 2-4 EU pall.

Jag har ännu 3-4 år kvar innan jag kan flytta men undrar redan nu: Vad (ungefär) kostar transporten ?

Jag skall inte ha med några möbler eller skrymmande saker (förutom 4-500 böcker... :crazy: )

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ni som flyttar och skriver ut er innan pension, har ni kollat vad ni får i pension den dagen som ni inte kan jobba?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som flyttar och skriver ut er innan pension, har ni kollat vad ni får i pension den dagen som ni inte kan jobba?

Rimligtvis så sparas det pension på ett annat håll, sparar man den summan som skulle gått till pension vid en Svensk anställning så borde det rimligtvis bli minst det samma.

Personligen så har jag planerat att sluta jobba i god tid före jag inte KAN jobba.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt...

4 sidor utan något tjafs, bara vettiga inlägg.

Jag har ännu 3-4 år kvar innan jag kan flytta men undrar redan nu: Vad (ungefär) kostar transporten ?

Jag skall inte ha med några möbler eller skrymmande saker (förutom 4-500 böcker... :crazy: )

Jag skall återkomma i den frågan när jag fått in priser från fler transportbolag, men finns kanske de som gjort det och kan svara bättre.

Finns också en hel del trådar på forumet där medlemmar som flyttat redovisar kostnader.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänstepension kan oftas lyftas från 55 och kan funka fram till man blir 65

den statliga sajten minpension.se kan visa allt det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt...

4 sidor utan något tjafs, bara vettiga inlägg.

Jag har ännu 3-4 år kvar innan jag kan flytta men undrar redan nu: Vad (ungefär) kostar transporten ?

Jag skall inte ha med några möbler eller skrymmande saker (förutom 4-500 böcker... :crazy: )

Med SAS kan du för rimlig kostnad köpa plats för fler resväskor om 23 kg styck. Skulle kunna vara lämpligt på böcker ody.

Fler flygbolag har säkert liknande erbjudanden.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med SAS kan du för rimlig kostnad köpa plats för fler resväskor om 23 kg styck. Skulle kunna vara lämpligt på böcker ody.

Fler flygbolag har säkert liknande erbjudanden.

Leif

Här kan du söka alternativa fraktpriser

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Med SAS kan du för rimlig kostnad köpa plats för fler resväskor om 23 kg styck. Skulle kunna vara lämpligt på böcker ody.

Fler flygbolag har säkert liknande erbjudanden.

Leif

400kr / väska om jag inte minns fel, finns en limit på 4 eller 5 väskor

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan du söka alternativa fraktpriser

http://fraktjakt.se/

Bra länk, lättanvänd.

Testade att skicka 23 kg till Thailand till priset 5271 kr.

Hämtning och utkörning ingick.

Då köper jag en plats för en extra resväska istället 450 kr

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra länk, lättanvänd.

Testade att skicka 23 kg till Thailand till priset 5271 kr.

Hämtning och utkörning ingick.

Då köper jag en plats för en extra resväska istället 450 kr

Leif

Fasiken vad konstigt jag har dom sista 10 åren köpt varor

i Thailand som skickats till mig, dom har då använt UPS

och då har kostnaden legat mellan 4500-6000 bathingar

och det är leverantören som köper den tjänsten och sen

fakturerar mig för vara o frakt. konstigt om det skulle kosta

4-5 ggr så mycket omvända vägen. kartongen som kan

väga upp till 30 kg och är ca 40x30x50 cm sändningen tar

ca 3 dagar dörr till dörr

Ändrades av Pingislover
Link to comment
Dela på andra sajter

Fasiken vad konstigt jag har dom sista 10 åren köpt varor

i Thailand som skickats till mig, dom har då använt UPS

och då har kostnaden legat mellan 4500-6000 bathingar

och det är leverantören som köper den tjänsten och sen

fakturerar mig för vara o frakt. konstigt om det skulle kosta

4-5 ggr så mycket omvända vägen.

Håller med, men har märkt att allt är ju 4-5 ggr dyrare i Sverige när det gäller det mesta.

25% moms, skatter och löner är nog en avgörande del.

Testa länken och se.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En flyttlåda på max 20 kg kostar numera ca 1600 kr på posten, kostade "bara" 1300 för nått år sedan :(

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Internationell bank, där är jag helt novis, vad finns där och hur går jag tillväga, kan man ev ha sparande/fondsparande där (borde man givetvis kunna ha).

Tacksam om fler sitter på info om banker, gärna då "internationella" eller liknande som fungerar för en privatperson.

Har goda erfarenheter av HSBC speciellt om du ska jobba i olika länder då dom för en liten summa kan fixa konto på ex caymanöarna dit lönepengarna du inte tjänat i "urspungslandet" sätts in på och så sätt slipper du skatta för dom. (enkelt förklarat)

Fondspar, pension, aktiehandel, överföringar etc etc är inga problem.

Dom har riktigt duktiga rådgivare på HSBC som löser det där åt dig.

Allt det där kommer dock din arbetsgivare fixa åt dig om dom är seriösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka papper och uppgifter behövs ??

Har mött en ovilja på vårt ampur på att hjälpa till att fixa till detta

Tjenare Kenneth. Minns jag rätt så är det dessa blanketter skatteverket vill ha om du vill skriva ut dig från Sverige.

http://www.skattever...2197/766507.pdf

http://www.skatteverket.se/download/18.47eb30f51122b1aaad2800036533/435004.pdf

Jag hyr ju hus så jag har ingen gul bok och tror inte ens att jag har skickat in en kopia på hyreskontraktet på nåt av husen jag hyrt. Dom litade tydligen på mig när jag skrev på vilken adress jag bodde. Vad vet jag, kanske man är nån slags VIP-person med speciella förmåner :wink:

För övrigt vill jag ge beröm till skatteverket. Jag har varit i kontakt med dom ett par ggr via http://www.skattever...7328000216.html

och alltid fått snabba svar på mina frågor.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...