Jump to content
IGNORERAD

Flytt till Thailand....vad att tänka på?


Soengsang

Recommended Posts

Är du helsäker på det där med inga lån ? Att man inte kan ta nytt lån som utskriven verkar rimligt men har man tagit lånet innan så har jag för mig att det inte är nåt hinder, men jag har ju haft fel förr,

Fritz..

Nja, jag kanske skrev otydligt.

Jag menade bara min egen situation.

Jag hade inga lån osv... Vilket var Tomurdocs fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    21

  • chiangmai

    9

  • clas391

    7

  • Nicholas

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är nede nu med mutiple O för första gången och är det så att man får 90 dagar oavsett

vart man åker tex om jag åker över bron till Laos...90 nya dar ? och behöver man inte söke

re-entry permit ?

mvh

ps

ursäkta Tomurdoc att jag våldför mej på din tråd

Tror bara man får 90 dagar på flyplats minns ej vad ett visa run på land skulle ge.

Kolla i visa sektionen.

/Nicholas

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Arbetstillstånd.

2. Thai körkort, bra även som ID vid inrikes flyg.

3. Köp en riktig hjälm i Sverige.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror bara man får 90 dagar på flyplats minns ej vad ett visa run på land skulle ge.

Kolla i visa sektionen.

/Nicholas

Alltid 90 dagar, även land övergångar

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror bara man får 90 dagar på flyplats minns ej vad ett visa run på land skulle ge.

Kolla i visa sektionen.

/Nicholas

Man får med Non Immigrant visum, 90 dagar oavsett gränsöverfart.

Via land eller flyg, spelar ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Är oxså utskriven från Sverige sen snart 6 år. Har skickat in min deklaration varje år med bara nollor

överallt. Plus mina fina underskrift. har aldrig haft problem med skön-taxering. Får liknade brev varje år.(se foto) :thumbsup:

P.s Bästa att ta bort personnr.så man inte blir stalkad :crazy:

Är du utskriven och har sink så behöver du ju ej deklarera, Jag gör inga deklarationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Arbetstillstånd.

2. Thai körkort, bra även som ID vid inrikes flyg.

3. Köp en riktig hjälm i Sverige.

1 Kommer att jobba i annat land.

2 Helt klart att det är bra.

3 Kör med en klassisk JOFA :)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du utskriven och har sink så behöver du ju ej deklarera, Jag gör inga deklarationer.

Inte jag heller.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nede nu med mutiple O för första gången och är det så att man får 90 dagar oavsett

vart man åker tex om jag åker över bron till Laos...90 nya dar ? och behöver man inte söke

re-entry permit ?

mvh

ps

ursäkta Tomurdoc att jag våldför mej på din tråd

Stämmer bra det. Anledningen till dom som söker reentry är om man betalar in en garantisumma på banken som man har som underlag för att slippa lämna landet var 90e dag så behövs reentry från immigration för att det inte ska sluta att gälla vid åtterresa om jag uppfattat det rätt.

Men i ditt fall är det bara att åka ut och in som du vill såvida du inte endast har ett single entry? Då bränns det vid utresa.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående fråga om anknytning till Sverige.

OK ( i alla fall för mig som pensionär )

Lån i Sverige

Kreditkort typ mastercard och eurocard

Bankkonton

Fonder etc

Icke ok

fastighet

hyreskontrakt

magasinering av möbler

ok igen:

sommarstuga efter flytt registrerad. datum för utflyttning är det fysiska datumet då man drar.. tex idag 24 Januari

Ang gulbok

Viktigt,, för det är du som skall bevisa att du har flyttat och har en officiell adress i annat land.

Max dagar per år i Sverige 180.

Myndigheterkan kolla slippar kreditkort etc.. och då ligger du illa till

Vid sjudom akut vanlig taxa

Planerad vård extra avgift . sjukhusvistelse planerad samma sak, extra avgift

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att man kan stanna 450 dagar med ett multi-O visa om man gör ett visa-run precis innan 1-års visat går ut.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på att flytta till Thailand en kortare tid, ca 2-5år för att arbeta där.

Jag har bostadsrätt i Sverige som jag vill behålla för att kunna bo i när jag flyttar tillbaka.

Vilka nackdelar för detta med sig för mig? Kan ärligt erkänna att jag har extremt dålig koll så även om det är självklarheter för alla så kan det vara nytt för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt obegränsat antal inresor per år utan krångel är vad jag ser som fördel med "O", men husboken är inget jag bekymrar mig över...mest bara praktiskt att vara inskriven där.

Jag flyttade ned till Thailand okt 2010 med ett " Non imm "O" multiple entry. Med detta visum kan du göra OBEGRÄNSAT antal resor ut o in i landet och får 90 dagar vid varje återresa, men endast under ett år räknat från DEN DAG som är stämplad i passet från ambassaden i sthlm eller gtb. Så om är passet stämplat i morgon den 25 jan gäller ditt visum till 25 01 2013 OAVSETT när du stämplar in på suvvan något att tänka på, jag gorde det inte och fick lösa lite extra problem. Du får äga ett sommar boende, om det inte är vinterbonat, även som utskriven, du får ha ditt bankkonto kvar, det beskattas automatiskt i sve. Sen min persoliga erfarenhet, kolla upp vad boende ni kommer att få, tänk noga igenom vad som ska följa med ner, möbler kan du köpa här, förmodligen billigare en en transport, vissa minnes saker vill man klart ta med, och skicka i frugans namn, som åter flyttande, så ska det vara tullfritt och som befraktare ska du använda en stor och välrenomerad firma, tigrarna är en, själv använde jag en firma från gtb som arbetar tillsammans med ett internationellt företag som heter "crown" och är så stora att thai tullen aktar sej för dem, firman levererar dörr till dörr, GLC flytt gtb, har inte telnr kvar men deras kontakt person finns på denna adress stefan.liden@glc.se Önskar dej lycka till och kommer att följa din tråd, kan jag ge några användbara tips i fram tiden så hör jag av mej igen.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar det som att du vill skriva dig utomlands för att åtnjuta en lägre skattesats på dina inkomster.

Är du skriven i Sverige skall dina inkomster skattas i Sverige. Om Sverige nu har beskattningsavtal med land x .

Är du skriven i Thailand. och du jobbar i land x, så vet jag inte hur det funkar. Beror väl på eventuella beskattningsavtal mellan Thailand och land x.

Tror inte att mydigheter med automatik skickar kontrolluppgifter runt om i världen. Misstänker att risken för upptäckt är minimal, Är väl bara på en direkt fråga från ett skatteverk som det uppdagas.

Viktig är att du fixar vårdförsäkring och olycksfall. Eventuell livförsäkring du har i Sverige,, kan du fortsätta med.Jag har en gruppliv som är oberoende av adress.

Men om du jobbar på ett större internationellt företag, så har de säkert prisbilliga vårdförsäkringar för sina anställda.

Smartast kanske är att vara skriven i Sverige i alla fall.noll taxera i Sverige .och betala lokal Asien skatt i land x. :thumbsup:

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyttade ned till Thailand okt 2010 med ett " Non imm "O" multiple entry. Med detta visum kan du göra OBEGRÄNSAT antal resor ut o in i landet och får 90 dagar vid varje återresa, men endast under ett år räknat från DEN DAG som är stämplad i passet från ambassaden i sthlm eller gtb. Så om är passet stämplat i morgon den 25 jan gäller ditt visum till 25 01 2013 OAVSETT när du stämplar in på suvvan något att tänka på, jag gorde det inte och fick lösa lite extra problem. Du får äga ett sommar boende, om det inte är vinterbonat, även som utskriven, du får ha ditt bankkonto kvar, det beskattas automatiskt i sve. Sen min persoliga erfarenhet, kolla upp vad boende ni kommer att få, tänk noga igenom vad som ska följa med ner, möbler kan du köpa här, förmodligen billigare en en transport, vissa minnes saker vill man klart ta med, och skicka i frugans namn, som åter flyttande, så ska det vara tullfritt och som befraktare ska du använda en stor och välrenomerad firma, tigrarna är en, själv använde jag en firma från gtb som arbetar tillsammans med ett internationellt företag som heter "crown" och är så stora att thai tullen aktar sej för dem, firman levererar dörr till dörr, GLC flytt gtb, har inte telnr kvar men deras kontakt person finns på denna adress stefan.liden@glc.se Önskar dej lycka till och kommer att följa din tråd, kan jag ge några användbara tips i fram tiden så hör jag av mej igen.

Tack för ett av många bra svar som har kommit här idag.

Bra att du skrev det med att datumet för visat gäller från den dag det stämplas på ambassad och inte då man stämplar in i landet på flygplats, kanske får tänka om lite där.

Boendet är redan klart, har haft bohag i Thailand sen många år och även nu byggt hus med frun sedan 4-5 år, har tänkt att endast flytta ner lite personligt bohag, verktyg, IT saker etc etc...men det tar frugan som flyttgods.

Har redan fått ett PM där en enl PM:skrivaren bra agent rekommenderas, så den biten löser sig nog det blir bara ca 2-4 EU pall.

GLC ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Min husbok var det Amphur som gjorde allt själva med. Bara jag hade rätt papper med mig till dom.

Vilka papper och uppgifter behövs ??

Har mött en ovilja på vårt ampur på att hjälpa till att fixa till detta

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall fixade konsulatet ett brev med intyg om min adress , som skatteverket i Sverige godtog.

Gula boken hjälpte en konsult på en översättnigsbyrå med...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jag skulle få en gul bok var ju tvungen att vara gift med min fru som äger huset, men jag tror även man kan få en gul bok om man äger en lägenhet själv.

1: I mitt fall som gift i sverige så gick det ut på att få giftermålet registrerat i Thailand.

För detta krävdes personbevis på engelska för båda stämplade från skatteverket och signerade som sedan översattes till thailändska av ambasaden godkänd översättare, tillsammans med vigselbevis som oxå översattes.

detta stämpaldes hos notarius publicus vid UD stockholm, sedan till thai ambassaden i stockholm för stämpling, sedan till thailändska UD i Bangkok för stämpling av dom.

Här uppstod ett problem då antingen svenska UD eller Thai ambassaden fick för sig att sätta ett försätts blad på engelska och det blev ju inte översattt, då översättningen redan skett, så på UD i Bangkok tvingades jag göra en "on the fly" översättning på plats av försättsbladet. Försök fixa det innan ni lämnar Sverige.

Efter denna övning så har du en fet imponerande bunt med mycket stämplar och sigill i guld etc och det är ju aldrig fel.

Sedan fick med denna bunt papper så går man till amphur och får sitt giftermål registrerat i Thailand och får då ett papper på det.

Obs att även ditt pass måste översättas till thai så det var jag tvungen att göra i Thailand då jag inte var beredd på detta.

2: nu kan du med det bevis om giftermål yrka på den gula boken

Här krävdes att man som refrens person som kunde gå i god för en kände någon kommunal-anställd, lyckligtvis gjorde vi det och hon var även mycket känd på "tesse-baan" annars vete tusan hur det hade gått.

Var beredd på att stava på thai dina föräldrars namn och din födelseort.

Det är ett djävla pyssel därför försöker jag göra nåt vid varje resa till Thailand och kolla vad som krävs nästa gång etc även om det är på sikt så vill man inte förlora tid senare.

Så minns jag det , andra kan rätta mig om jag har missat nått.

/Nicholas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka papper och uppgifter behövs ??

Har mött en ovilja på vårt ampur på att hjälpa till att fixa till detta

Dom ingde från Amphur i eftermiddag och sa att jag kunne komma imorgon

o hämta boken. Dom papper jag lämnade var som följer

kopior av :

Pass

Visa

Vigselbevis översatt till Thailändska

Registrering av samma giftermål i Thailand

Frugans husbok och id-kort

Foto

svärmors husbok o id-kort

bychefens husbok o id-kort

+ bychefen o svärmor fick följa med på Amphur

Det var samma motstånd här dom svarade hela tiden vänta till vi har lagt

in sonen i frun´s husbok, som om det var för mycket med 2 samtidigt.

Men från början ville dom även att jag skulle ha med en komunanställd,

det visade sej att dom inte visste hur dom szkulle göra innan dom läst på .

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du tänka på framförallt är barnen.s framtid.

ställ frågan till de som flyttat hem till sverige.

wille

vaxet

no-buzz

har för mig en stark bidragande orsak var barnens framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag bott här så länge så har jag väldigt lite matnyttigt att komma med, nästan allt som sagts på dessa sidor är helt nytt för mig. Jag flyttade ensam när jag var 26 och tänkte vara här 1 år och har liksom bara blivit kvar.

En sak som kan vara bra är att teckna en livförsäkring i Sverige, jag har inte lyckats hitta någon riktigt bra här. Om du får din lön i tredje land kan det också vara bra att även ha en internationell bank i Thailand för smidigare överföringar. Med tanke på den relativt osäkra situationen i Thailand så kan det vara skönt att ha sina besparingar i annan valuta och land och bara skicka de pengar som behövs till Thailand.

För övrigt har du ju varit så mycket och länge i Thailand att du förmodligen tänkt igenom alla vardagliga saker som ska fixas när du väl kommer hit. Hoppas du kommer trivas!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som kan vara bra är att teckna en livförsäkring i Sverige, jag har inte lyckats hitta någon riktigt bra här. Om du får din lön i tredje land kan det också vara bra att även ha en internationell bank i Thailand för smidigare överföringar. Med tanke på den relativt osäkra situationen i Thailand så kan det vara skönt att ha sina besparingar i annan valuta och land och bara skicka de pengar som behövs till Thailand.

Livförsäkring i Sverige hade nog varit bra, men jag är tveksam till att jag kan ha en sådan som utskriven och ingen deklarerad inkomst i Sverige, faktiskt en typ av de frågor jag sökte svar på i denna tråd.

Internationell bank, där är jag helt novis, vad finns där och hur går jag tillväga, kan man ev ha sparande/fondsparande där (borde man givetvis kunna ha).

Tacksam om fler sitter på info om banker, gärna då "internationella" eller liknande som fungerar för en privatperson.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

svarade tidigare om livförsäkring,inga problem att teckna en innan du åker,, gäller oavsett var du bor inskriven eller utskriven...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...