Jump to content
IGNORERAD

Flytt till Thailand....vad att tänka på?


Soengsang

Recommended Posts

Som det framgår av rubriken så söker jag info om vad att tänka på vid flytt till Thailand, jag vänder mig då först till er som gjort det, men uppskattar också givetvis svar från andra med relevant info.

Det finns ju många trådar som avhandlar "vad-göra-för-thaiparter-först-när-kommer-till-Sverige", så detta är alltså en "tvärt om frågeställning"

Jag kommer snart att jobba för utom-Nordisk arbetsgivare.

Vad jag kommit fram till är:

1 Skriva ut sig ur Sverige, jo vi har hus och adress i Thailand.

2 Ordna med försäkringar i Thailand, ev via denna agent, som har rekommenderats här på forumet.

3 Skicka några kollin flyttgods med Asian Tigers, som också har rekommenderats här på forumet, finns det fler bra fraktalternativ ?

4 Bank, har jag redan..men kanske undersöka mer då jag vill kunna ha access även utanför Thailand.

5 Skola för barnen har vi koll på.

Vad bör jag mer sätta upp på min lista?

Vad mer att tänka på, för att göra det någorlunda seriöst...vet ju att det finns mycket erfarenhet här på MPR i detta, hoppas den inte har försvunnit med medlemmar som har hoppat av.

/T...emigranten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    21

  • chiangmai

    9

  • Surin P3

    7

  • clas391

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har du fått den gula boken ? dvs nån typ av folkbokföring i Thailand ? Annars skulle jag börja med det.

Vilket visa hade du tänkt använda ? familje anknytning ?

Jag har isåfall 1 tips runt det och det är ju att bara betala för 3 månaders tror jag och inte ett år eftersom du ska söka 1 års extension det första du gör när dit 3 månaders börjar ta slut (tror man får 3 månader/90 dagar i immigration på flygplatsen) och du kan inte åka till ditt lokala immigration office för en extension förrän det där böjar ta slut, och så ska du ju ka 400K bath på kontot sedan månader, allt det där vet du väll ?

Alla papper klara för det en extension ?

Alla som vet bättre får givetvis rätta till mig.

Jag har nämligen samma plan men utan barn och har iallafall fixat den gula boken som en starter.

Nästa steg är att söka 1års extension men det blir först när det är dags att flytta dvs om ca 2 år för mig.

/NIcholas

Link to comment
Dela på andra sajter

Gula boken är om du själv äger huset.

Se även till att du förs in som boende i huset på sidan 2. Begär man inte detta får man boken med bara sidan ett ifylld och då är det bara huset som är registrerat

Jag såg till detta när jag skaffade min husbok och det var en hel del papper från ambassaden som skulle översättas och vidimeras på immigrations innan Amphur kunde skriva in mig som boende i huset på sidan 2

Äger frugan huset och har blå husbok kanske du kan skrivas in i den som boende på den adressen. är inte säker på hur detta funkar som farang. Min svåger har samma situation och skall försöka reda ut detta

Tips mottages tacksamt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Gula boken är om du själv äger huset.

Se även till att du förs in som boende i huset på sidan 2. Begär man inte detta får man boken med bara sidan ett ifylld och då är det bara huset som är registrerat

Jag såg till detta när jag skaffade min husbok och det var en hel del papper från ambassaden som skulle översättas och vidimeras på immigrations innan Amphur kunde skriva in mig som boende i huset på sidan 2

Äger frugan huset och har blå husbok kanske du kan skrivas in i den som boende på den adressen. är inte säker på hur detta funkar som farang. Min svåger har samma situation och skall försöka reda ut detta

Tips mottages tacksamt

Min fru äger huset och har blå husbok, enligt Amphur skall jag ha en egen gul bok. Jag har lämnat alla papper

för detta och fått godkänt från Amphur,dom har skickat allt vidare till högre myndighet, boken väntas vara klar

nästa vecka

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fått den gula boken ? dvs nån typ av folkbokföring i Thailand ? Annars skulle jag börja med det.

Vilket visa hade du tänkt använda ? familje anknytning ?

Jag har isåfall 1 tips runt det och det är ju att bara betala för 3 månaders tror jag och inte ett år eftersom du ska söka 1 års extension det första du gör när dit 3 månaders börjar ta slut (tror man får 3 månader/90 dagar i immigration på flygplatsen) och du kan inte åka till ditt lokala immigration office för en extension förrän det där böjar ta slut, och så ska du ju ka 400K bath på kontot sedan månader, allt det där vet du väll ?

Alla papper klara för det en extension ?

Alla som vet bättre får givetvis rätta till mig.

Jag har nämligen samma plan men utan barn och har iallafall fixat den gula boken som en starter.

Nästa steg är att söka 1års extension men det blir först när det är dags att flytta dvs om ca 2 år för mig.

/NIcholas

Hej.

"Gula husboken" ok

Jag kommer endast att vistas i Thailand i 8-10 veckors perioder, men har tänkt mig att använda Non-Immigrant "O" Spouse/Family.

/T.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru äger huset och har blå husbok, enligt Amphur skall jag ha en egen gul bok. Jag har lämnat alla papper

för detta och fått godkänt från Amphur,dom har skickat allt vidare till högre myndighet, boken väntas vara klar

nästa vecka

OK. Min husbok var det Amphur som gjorde allt själva med. Bara jag hade rätt papper med mig till dom.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Min husbok var det Amphur som gjorde allt själva med. Bara jag hade rätt papper med mig till dom.

Samma här.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du "bara" är där 8-10 veckors perioder så klarar du ju dig på dom 90 dagar du får i immigration och ska då söka ett 1 års family-O visa här på thai-ambassaden i sverige.

Dvs du har igentligen inte flyttat dit ordentligt.

Nästa steg i "flytta" är ju när du ska trava upp till immigration i Thailand och fixa ett 1 års extension på ditt o-visa.

Jag fraktade lite saker med flygfrakt själv till Thailand utan en agent. BIG MISSTAKE (dyra skatter) , gör inte det använd agent.

Jag har kasikorn banken och dom har ju internet-kontor , antar dom andra bankerna har det med.

ps

Som jag har förstått det för mindre byar/orter så är det amphur som fixar böcker, i Lampang som är lite större var det "tesse-baan" kontoret.

ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du "bara" är där 8-10 veckors perioder så klarar du ju dig på dom 90 dagar du får i immigration och ska då söka ett 1 års family-O visa här på thai-ambassaden i sverige.

Dvs du har igentligen inte flyttat dit ordentligt.

Nästa steg i "flytta" är ju när du ska trava upp till immigration i Thailand och fixa ett 1 års extension på ditt o-visa.

Jag fraktade lite saker med flygfrakt själv till Thailand utan en agent. BIG MISSTAKE (dyra skatter) , gör inte det använd agent.

Jag har kasikorn banken och dom har ju internet-kontor , antar dom andra bankerna har det med.

ps

Som jag har förstått det för mindre byar/orter så är det amphur som fixar böcker, i Lampang som är lite större var det "tesse-baan" kontoret.

ds

Nja, för mig är det nog enklast att söka 1 år family-O nu..då jag sen inte med säkerhet kommer att besöka Sverige, och lika enkelt att fixa det visumet som ett vanligt turistvisa.samt bara för att slippa hålla på att kludda mid visa det första året..fast det med visumfrågan är inget överhängande, det finns ju många alternativ och lika många "experter" på ämnet.

Det med frakt är ett större spörsmål, och intressant att se vilka erfarenheter som finns här ang det, då jag helt saknar erfarenhet i det och tydligen många som gjort både bra lösningar och dåliga.

Ang bank, så är min fundering och krav det att jag måste kunna använda och få access till banken via webb utanför Thailand, som det är nu så loggar man ju in via SMS på vissa banker.

/T.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 års visat betyder bara att det är ett multiple entry visa med 1 års giltighets tid,

Varje entry är på 90 dagar så du måste ut och in i landet vad 3:e månad bara så du inte går på en nit där och får problem senare med en overstay.

Experter i visa sektionen (thaikonsult kan ju detta bra) men bara så du inte planerar nåt som inte funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 års visat betyder bara att det är ett multiple entry visa med 1 års giltighets tid,

Varje entry är på 90 dagar så du måste ut och in i landet vad 3:e månad bara så du inte går på en nit där och får problem senare med en overstay.

Experter i visa sektionen (thaikonsult kan ju detta bra) men bara så du inte planerar nåt som inte funkar.

Jo men det blir bra, kommer inte att stanna längre är 90 dagar, kommer att resa ut ur landet oftare än så.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara ska vistas 8-10 veckor i taget så råder jag dej att söka tre månaders non imm "O" och inte uppgradera det till ett års non imm eftersom du då måste ansöka om re entry permit vid varje utresa och det kostar 1900 baht varje gång

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Tips ett : Skriv inte ur dig ur Sverige

Tips två: Se till att du har massor av pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att verkligen skriva ut sig ur Sverige och att se till att myndigheter i Sverige förståt att du verkligen inte bor kvar i Sverige.

Jag har varit utskriven ur Sverige sen 2009 nu senast, men ändå är jag sköntaxerad för inkomståret 2010, då jag inte satt en fot här under hela året. Processen är pågående.

Du kan ju ändå skriva in dig i Sverige om det nu skulle behövas i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips ett : Skriv inte ur dig ur Sverige

Tips två: Se till att du har massor av pengar

På tipps ett säger vi, omöjligt.pg skatteregler bla, det kan vi ta på PM så förklarar jag.

På tipps två säger vi..givetvis ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det blir bra, kommer inte att stanna längre är 90 dagar, kommer att resa ut ur landet oftare än så.

Är det på det viset så behöver du egentligen inte bry dig om husboken.

Dessutom har du ju obegränsat antal inresor per år med multiple O. Varje gång du reser in får du 90 dagar från inresa.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att verkligen skriva ut sig ur Sverige och att se till att myndigheter i Sverige förståt att du verkligen inte bor kvar i Sverige.

Jag har varit utskriven ur Sverige sen 2009 nu senast, men ändå är jag sköntaxerad för inkomståret 2010, då jag inte satt en fot här under hela året. Processen är pågående.

Du kan ju ändå skriva in dig i Sverige om det nu skulle behövas i framtiden.

Har du haft några saker som binder dig till Sverige, tex bankkonto, telefon abb?..

Just vad du skriver jag oroar mig för.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det på det viset så behöver du egentligen inte bry dig om husboken.

Dessutom har du ju obegränsat antal inresor per år med multiple O. Varje gång du reser in får du 90 dagar från inresa.

Mvh Janne

Exakt obegränsat antal inresor per år utan krångel är vad jag ser som fördel med "O", men husboken är inget jag bekymrar mig över...mest bara praktiskt att vara inskriven där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Är inte så insatt i sånt här men är det inte något om att man måste ändra i folkbokföringen före 1 November för att det ska gälla efterföljande år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du haft några saker som binder dig till Sverige, tex bankkonto, telefon abb?..

Just vad du skriver jag oroar mig för.

Bankkonto i Sverige får man ha även om man är utskriven. Däremot så tror jag inte du får äga ett hus eller en lägenhet men sommarstuga lär man få ha.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det på det viset så behöver du egentligen inte bry dig om husboken.

Dessutom har du ju obegränsat antal inresor per år med multiple O. Varje gång du reser in får du 90 dagar från inresa.

Mvh Janne

Jag är nede nu med mutiple O för första gången och är det så att man får 90 dagar oavsett

vart man åker tex om jag åker över bron till Laos...90 nya dar ? och behöver man inte söke

re-entry permit ?

mvh

ps

ursäkta Tomurdoc att jag våldför mej på din tråd

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankkonto i Sverige får man ha även om man är utskriven. Däremot så tror jag inte du får äga ett hus eller en lägenhet men sommarstuga lär man få ha.

Fritz..

Så har jag förstått det också, hus, sommarhus eller lägenhet får man ej äga..men någon sa att man får köpa sommar hus efter varit utskriven och inte ägt något i Sverige.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att verkligen skriva ut sig ur Sverige och att se till att myndigheter i Sverige förståt att du verkligen inte bor kvar i Sverige.

Jag har varit utskriven ur Sverige sen 2009 nu senast, men ändå är jag sköntaxerad för inkomståret 2010, då jag inte satt en fot här under hela året. Processen är pågående.

Du kan ju ändå skriva in dig i Sverige om det nu skulle behövas i framtiden.

Tjena!

Är oxså utskriven från Sverige sen snart 6 år. Har skickat in min deklaration varje år med bara nollor

överallt. Plus mina fina underskrift. har aldrig haft problem med skön-taxering. Får liknade brev varje år.(se foto) :thumbsup:

P.s Bästa att ta bort personnr.så man inte blir stalkad :crazy:

post-8709-0-49234200-1327401517_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du haft några saker som binder dig till Sverige, tex bankkonto, telefon abb?..

Just vad du skriver jag oroar mig för.

Anledningen till denna sköntaxering är förmodligen min enskilda firma som lades ner vid flytten Juni 2009, men som av nån anledning inte alla på skatteverket fått PM om :)

Så se till att framför allt ta hand om allt som rör skatter är klart innan flytt. Och dubbelkolla det.

I övrigt hade jag:

Bankkonton med småpengar på, ja. Men inget annat.

Ingen telefon, inga lån, ingen bil, inget boende.

Ändrades av Surin P3
förtydligande
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till denna sköntaxering är förmodligen min enskilda firma som lades ner vid flytten Juni 2009, men som av nån anledning inte alla på skatteverket fått PM om :)

Så se till att framför allt ta hand om allt som rör skatter är klart innan flytt. Och dubbelkolla det.

I övrigt...

Bankkonton med småpengar på, ja. Men inget annat.

Ingen telefon, inga lån, ingen bil, inget boende.

Är du helsäker på det där med inga lån ? Att man inte kan ta nytt lån som utskriven verkar rimligt men har man tagit lånet innan så har jag för mig att det inte är nåt hinder, men jag har ju haft fel förr,

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...