Jump to content
IGNORERAD

Uppmaning angående politiska nyhetsdiskussioner


Guest Atom

Recommended Posts

Jag skulle vilja uppmanna alla som skriver i de "politiska nyhetstrådarna" att diskutera det som "nyheten" behandlar och inte allmännt politiskt käbbel vilket alltid utmynnar i en diskussion för eller emot Thaksin.

Jag vet att jag tillhör de skyldigas skara men jag tycker att debattnivån har nått en närmast hatisk nivå de senaste veckorna och det kan pågå 5-10 diskussioner parallellt som trots att de alla började med helt olika nyheter efter en stund ser identiska ut.

Det finns så mycket som skulle kunna vara intressant att diskutera men allting drunknar i en allt otrevligare retoriktävling där minimala reella politiska skillnader blir milsvida upplevda skillnader då många i brist på kunskap och/eller skrivförmåga istället satsar på att vara extrema och otrevliga.

Jag utgår från att alla tycker att det här låter vettigt men givetvis är det mycket svårare i praktiken, ett extremt uttalande från ena sidan så är det lätt igång igen. Jag hoppas dock på en ordentlig skärpning annars får vi nog börja moderera på allvar och att moderera i politiska trådar låter inte något roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    7

  • Poffa

    6

  • ban99arne

    3

  • andersbangkok

    3

Mest aktiva i denna tråd

Håller med och ser "Detta händer just nu"-tråden som enda tråden där generella politiska diskussioner passar in.

De andra nyhetstrådarna skall det hållas till ämnet från och med nu,

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller väl med om att i princip samtliga nyhetstrådar glider iväg i samma riktning efter ett 10-tal inlägg-har själv undvikit att skriva i trådar på sistone då de oftast redan har spårat ur från vad som var topic från början. Får se om det funkar bättre nu?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lås alla nyheter med "politiskt" innehåll direkt och håll all politik i en tråd.

Vill man kommentera en nyhet så går det lika bra att göra i "Detta händer just nu" och hänvisa till vad det är man kommenterar.

Att det kanske blir lite smågrötigt har inte nån betydelse. Det är ändå bara varianter på samma käbbel.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Att låsa tråden direkt känns lite överdrivet.

Lite självcensur måste väl innehas av våra kära medlemmar ;)

Men jag tänker mig att vid urspårning kan tråden låsas.

Så håll er till ämnet, annars låsning. Enkelt. Eller rättare sagt, det låter enkelt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att låsa tråden direkt känns lite överdrivet.

Lite självcensur måste väl innehas av våra kära medlemmar :wink:

Men jag tänker mig att vid urspårning kan tråden låsas.

Så håll er till ämnet, annars låsning. Enkelt. Eller rättare sagt, det låter enkelt. :)

Är Du ny på det här forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lås alla nyheter med "politiskt" innehåll direkt och håll all politik i en tråd.

Vill man kommentera en nyhet så går det lika bra att göra i "Detta händer just nu" och hänvisa till vad det är man kommenterar.

Att det kanske blir lite smågrötigt har inte nån betydelse. Det är ändå bara varianter på samma käbbel.

Poffa

Jag tycker absolut att man ska kunna diskutera politiska nyheter, det tråkiga är att någon av de mer "extrema provokatörerna" av ren slentrian ska slänga in generella fördömmande eller hyllande floskler, ofta som det verkar utan att ens läst och än mindre förstått nyheten. När så den första floskeln är skriven kommer nästa våg av något mer sansade kombattanter och slänger sig in, oftast enbart kommenterande floskeln, och sedan är den nyheten också begravd i käbbel.

Det är helt omöjligt för oss att moderera allting i realtid så det måste till en viss självmoderering annars måste vi ta till med andra metoder och det vore inget roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inga problem med detta, tycker alla bara rätt, ja alltså¨som jag, då blir det inget snack!

:ironi:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag var mest av omtanke mot den stora majoritet på detta forum som aldrig skriver i politik trådarna.

På senare tid har det varit flera trådar, till förvirring lika, som pågått parallellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver väl inte snacka politik alls kanske ? Brukar alltid spåra ur. På krogen, på firmafesten, på forum etc. Ni fattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver väl inte snacka politik alls kanske ? Brukar alltid spåra ur. På krogen, på firmafesten, på forum etc. Ni fattar.

Som att prata om fotboll, menar du?

Det borde förbjudas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Politik är väl att förespråka sin egen uppfattning men respektera andras???????

Respekterar man ej andras tycker jag att man står i en återvändsgränd frågor måste

diskuteras annars blir det lätt en egotrippad hirarki!!!!!??????

Finns ju många exempel genom tiderna?????

Mvh Svampen"för öppen debatt"!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Bra, gör om forumet till en käbbelfri klubb för inbördes beundran så slipper jag lägga ner så mkt tid på att hänga här :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som att prata om fotboll, menar du?

Det borde förbjudas.

Bra, gör om forumet till en käbbelfri klubb för inbördes beundran så slipper jag lägga ner så mkt tid på att hänga här :giggle:

Det är lungt, det är bara fotbollssnack som ska förbjudas så Bajen kan fortfarande diskuteras! :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, gör om forumet till en käbbelfri klubb för inbördes beundran så slipper jag lägga ner så mkt tid på att hänga här :giggle:

Håller med knasen. Lås trådarna direkt :crazy:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med knasen. Lås trådarna direkt :crazy:

Ja, nu är det off topic igen!! Lås tråden direkt!! :crazy:

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja uppmanna alla som skriver i de "politiska nyhetstrådarna" att diskutera det som "nyheten" behandlar och inte allmännt politiskt käbbel vilket alltid utmynnar i en diskussion för eller emot Thaksin.

Jag vet att jag tillhör de skyldigas skara men jag tycker att debattnivån har nått en närmast hatisk nivå de senaste veckorna och det kan pågå 5-10 diskussioner parallellt som trots att de alla började med helt olika nyheter efter en stund ser identiska ut.

Det finns så mycket som skulle kunna vara intressant att diskutera men allting drunknar i en allt otrevligare retoriktävling där minimala reella politiska skillnader blir milsvida upplevda skillnader då många i brist på kunskap och/eller skrivförmåga istället satsar på att vara extrema och otrevliga.

Jag utgår från att alla tycker att det här låter vettigt men givetvis är det mycket svårare i praktiken, ett extremt uttalande från ena sidan så är det lätt igång igen. Jag hoppas dock på en ordentlig skärpning annars får vi nog börja moderera på allvar och att moderera i politiska trådar låter inte något roligt.

Håller med men samtidigt är röda mot gula striden lite som prostitutionsdebatten, ständigt återkommande och tröttande men samtidigt livgivande för ett forum. De eviga thailandsfrågorna tröttnar man på ibland och struntar i att läsa det hela men efter en tid så kommer intresset igen. Dessa debatter är också viktiga för nyrekryteringen till forum som detta.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Från wikipedia:

En debatt är ett formaliserat och reglerat system för logisk argumentation där två eller fler parter försöker övertyga en grupp åhörare i en avgränsad fråga. Ordet debatt kommer från franskans de- 'av, från' och battre 'kämpa', och betyder slå sönder (motståndarens argument).

Tveksamt om de politiska trådarna på MPR den senaste tiden uppfyllt kraven för att kallas för debatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, Fodervärdarna kanske kunde uppmana forumisterna att lite då och då nynna med i We shall over come.

Arne Friggebod

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det är lungt, det är bara fotbollssnack som ska förbjudas så Bajen kan fortfarande diskuteras! :rotfl:

:blah::blah::blah: Du svammlar ju i värsta SLU-anda :rotfl:

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en allmän missuppfattning att vi skulle vara emot debatt och diskussion.

Det som skulle uppskattas är att generella diskussioner om politik, som inte rör en nyhet publicerad av MPR, hålls i "Detta händer just nu"-tråden.

Bara för att slippa ha flera, exakt likadana diskussioner, i flera olika trådar.

Är det för mycket begärt?

Om svaret är ja, gå till start-sidan och ignorera detta meddelande och hela tråden förresten.

Om svaret är nej, bjud dig själv på en god kopp kaffe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Bombayen var rätt kul Knasen :thumbsup:

Jag är absolut inte emot lite käbbel, det är en viktig ingrediens för ett aktivt forum. Diskuterar man politik blir det dessutom alltid käbbel, det är helt normalt, och inget som är varken möjligt eller önskvärt att göra något åt.

Det jag och P3 försöker få fram är att ska man bråka i nyhetstrådarna så kan man väl åtminstonde bråka om det nyheten handlar om. Inte en endaste nyhet har handlat om kuppen, WoD, Herrklubben, vem av två odemokratiska sidor som är mest minst odemokratiska etc men ändå är det alltid det diskussionen handlar om. Dessa "allmännt käbbel" kommentarer kan vi ta i "Detta händer nu" tråden då den redan är full av det.

Det är alltså fortfarande helt OK att komma med lite pikar och liknande i nyhetstrådarna men försök åtminstonde att ha fantasi nog att pika om något som är relevant för just den nyheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en allmän missuppfattning att vi skulle vara emot debatt och diskussion.

Det som skulle uppskattas är att generella diskussioner om politik, som inte rör en nyhet publicerad av MPR, hålls i "Detta händer just nu"-tråden.

Bara för att slippa ha flera, exakt likadana diskussioner, i flera olika trådar.

Är det för mycket begärt?

Om svaret är ja, gå till start-sidan och ignorera detta meddelande och hela tråden förresten.

Om svaret är nej, bjud dig själv på en god kopp kaffe.

Den Bombayen var rätt kul Knasen :thumbsup:

Jag är absolut inte emot lite käbbel, det är en viktig ingrediens för ett aktivt forum. Diskuterar man politik blir det dessutom alltid käbbel, det är helt normalt, och inget som är varken möjligt eller önskvärt att göra något åt.

Det jag och P3 försöker få fram är att ska man bråka i nyhetstrådarna så kan man väl åtminstonde bråka om det nyheten handlar om. Inte en endaste nyhet har handlat om kuppen, WoD, Herrklubben, vem av två odemokratiska sidor som är mest minst odemokratiska etc men ändå är det alltid det diskussionen handlar om. Dessa "allmännt käbbel" kommentarer kan vi ta i "Detta händer nu" tråden då den redan är full av det.

Det är alltså fortfarande helt OK att komma med lite pikar och liknande i nyhetstrådarna men försök åtminstonde att ha fantasi nog att pika om något som är relevant för just den nyheten.

Vore det inte en tanke att moderatorer flyttar trådar eller delar av trådar där man hamnar off topic och det retar någons känsla för rätt och fel.

Skall man börja låsa trådar på grund av att de hamnar off topic så måste man ju i rättfärdighetens namn låsa alla trådar som hamnar off topic, och det skulle nog medföra att samtliga trådar på forumet (i alla fall så gott som alla) skulle låsas.

Att låsa ett fåtal utvalda trådar för att dom hamnar off topic medför att man inte längre kommer att delta i en diskussion då man ändå inte tillåts detta.

Mvh

Peo

PS!

Jag bjöd mig själv på en kopp kaffe även om jag inte håller med Surin P3.. :wink:

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag skulle vilja uppmanna alla som skriver i de "politiska nyhetstrådarna" att diskutera det som "nyheten" behandlar och inte allmännt politiskt käbbel vilket alltid utmynnar i en diskussion för eller emot Thaksin.

Jag vet att jag tillhör de skyldigas skara men jag tycker att debattnivån har nått en närmast hatisk nivå de senaste veckorna och det kan pågå 5-10 diskussioner parallellt som trots att de alla började med helt olika nyheter efter en stund ser identiska ut.

Det finns så mycket som skulle kunna vara intressant att diskutera men allting drunknar i en allt otrevligare retoriktävling där minimala reella politiska skillnader blir milsvida upplevda skillnader då många i brist på kunskap och/eller skrivförmåga istället satsar på att vara extrema och otrevliga.

Jag utgår från att alla tycker att det här låter vettigt men givetvis är det mycket svårare i praktiken, ett extremt uttalande från ena sidan så är det lätt igång igen. Jag hoppas dock på en ordentlig skärpning annars får vi nog börja moderera på allvar och att moderera i politiska trådar låter inte något roligt.

Hej

Tycker att det är ett mycket bra förslg som du kommer med, för det känns både tråkigt och lite som sabotage av dom aktuella politiska trådarna när Thaksin tas upp i nästan varenda tråd när det uppenbarligen inte alls är relevant, men det verkar som det finns ett inbyggt hat mot honom i vissa människor, och dom vill ha in honom i varenda tråd vilket gör att det ursprungliga ämnet drunknar i hatiska inlägg som ibland är både direkt felaktiga och överdrivna, själv är jag förvånad över att det kan finnas så mycket hat mot en person som är så älskad av en stor del av befolkningen och som är så framgångsrik när fria val hålls.

Själv är jag ju väldigt kritisk till militärens och herrklubbens inblandning i politiken och deras agerande för att få sin marionett installerad utan att han valdes in av folket, och jag har mycket svårt att acceptera ett sånt odemokratiskt handlande som jag ser som ett övergrepp på demokratin, och jag har varit väldigt kritisk mot det mesta som har förekommit politiskt i Thailand efter kuppen, och jag tar alla chanser att peka på dom fel som begås och på dom kopplingar som demokraterna har till landets odemokratiska krafter som såg till att dom installerades, och detta upplevs säkert som jobbigt och provokativt av hans beundrare på forumet som hävdar att han kom till makten på ett demokratiskt sätt och har skött sitt jobb exemplariskt, och som t.o.m försvarar dödandet i av civila i Bangkok som naturlig och laglig bekämpning av terrorister när sköterskor, reportrar, volontärer skjuts ned, då är det inte så konstigt att det blir diskussioner.

Många gånger är diskussionerna ganska heta och elaka, och övertramp som man inte borde vara så stolta över förekommer ifrån båda lägren, men själv tycker jag ändå att dom politiska trådarna och det som sker i Thailand är så viktigt att man står ut med klimatet och t.o.m tycker att det är ganska roligt ändå ibland annars hade man ju slutat vara med i dom för länge sedan, men jag vore precis som du glad om vi kunde försöka hålla oss mer till ämnet i trådarna och sluta dra in Thaksin överallt och ha honom som någon slags måttstock i alla andra politikers yrkesliv och agerande, det borde finnas bättre förebilder och måttstockar politiskt.

Så jag ska själv försöka skärpa mig lite och hoppas på att andra är beredda att göra likadant, för någon censur eller moderering av politik skulle inte vara bra, och det bästa för dom som ogillar politik är nog att inte läsa trådarna, men det är ändå det viktigaste ämnet i Thailand, även om många helst bara vill tänka på sol, bad och semester när det gäller Thailand.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...