Jump to content
IGNORERAD

Bra livförsäkringar för fattiga risbönder


noBuzz

Recommended Posts

"Tåkåså" (ธกส) är en gemensam bank för jordbrukskooperativ i Thailand med ca 600 kontor runt om i landet.

Alla som varit runt på landsbygden har kanske sett deras byggnader.

post-3082-069489900 1281430547_thumb.jpg

På många ställen på landsbygden är det hit man går när man får pengar skickade via Western Union från utlandet.

post-3082-072201000 1281430550_thumb.jpg

Banken är jättebra för risbönder som har mark och behöver låna pengar. Här kan man nämligen låna pengar till

en låg ränta istället för att vända sig till risuppköparna eller lånehajar som lånar ut till ockerränta.

Det som också är jättebra är att alla som lånar pengar i banken tydligen måste teckna en livförsäkring.

Frugans pappa lånade 50000 för ca 10 år sedan och när fru löste lånet för 5 år sedan så valde hon att fortsätta

med livförsäkringen eftersom den bara kostade ca 1300 baht per år.

Nu dog pappan för 3 veckor sedan och då blev det till att besöka banken och kvittera ut försäkringspengarna

på 250 000 baht.

post-3082-007140800 1281430555_thumb.jpg

Med tanke på att pappan var glad i spriten (dog i skrumplever) och ändå kunde teckna försäkring så kanske

detta kan vara ett bra tips för andra att ta efter.

http://www.baac.or.th/index.php

post-3082-069489900 1281430547_thumb.jpg

post-3082-072201000 1281430550_thumb.jpg

post-3082-007140800 1281430555_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte alls dumt. Kan man försäkra via internet?

Jag är en halt och enögd osympatisk blandmissbrukare. Mina främsta intressen är fasadklättring, fridykning, Off-pist åkning och Base jumping.

Fyller tiden med redlöst dryckesbruk och undviker inte rallarsvingar i krogmiljö om jag kan.

Svar till Asptuna_anstalten_79-96@hotmail.com

post-6637-087504700 1281432840_thumb.jpg

post-6637-087504700 1281432840_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte alls dumt. Kan man försäkra via internet?

Jag är en halt och enögd osympatisk blandmissbrukare. Mina främsta intressen är fasadklättring, fridykning, Off-pist åkning och Base jumping.

Fyller tiden med redlöst dryckesbruk och undviker inte rallarsvingar i krogmiljö om jag kan.

Svar till Asptuna_anstalten_79-96@hotmail.com

Absolut! Skicka en bild på din risodling på Asptuna så får du ditt försäkringbrev med vändande post.

PS. Glöm inte bifoga 5000 baht för de 4 första årens premier i ett ogenomlysligt kuvert. (fixade dig 200 baht i speciell MPR-rabatt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det finns flera bolag som erbjuder liknande försäkringar t.ex A.I.A och den hade vi på frugans mamma som dog endast 48 år gammal av en leversjukdom.

Men här betalades inga försäkringspengar ut p.g.a oklar anledning trots att hon hade genomgått en av försäkringsbolaget godkänd läkarundersökning, men vi fick efter upprepade klagomål tillbaka alla inbetalade premier.

Så vi lägger undan pengar på ett konto själva för frugans pappa, för vi vill inte råka ut för samma sak en gång till.

Den bank som du hänvisar till använder nästan hela släkten numera, och hitills är alla nöjda.

Jag tror att dom har plockat många kunder ifrån t.ex Bangkok Bank.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns flera bolag som erbjuder liknande försäkringar t.ex A.I.A och den hade vi på frugans mamma som dog endast 48 år gammal av en leversjukdom.

Men här betalades inga försäkringspengar ut p.g.a oklar anledning trots att hon hade genomgått en av försäkringsbolaget godkänd läkarundersökning, men vi fick efter upprepade klagomål tillbaka alla inbetalade premier.

Så vi lägger undan pengar på ett konto själva för frugans pappa, för vi vill inte råka ut för samma sak en gång till.

Den bank som du hänvisar till använder nästan hela släkten numera, och hitills är alla nöjda.

Jag tror att dom har plockat många kunder ifrån t.ex Bangkok Bank.

Mvh Isan Lover

Tror samma och det är en jättevanlig historia tyvärr.

De flesta "livförsäkringar" som fattigt folk på landsbygden tecknar är egentligen kapitalförsäkringar med inbyggda sparbelopp.

Alltså.. spara 5000 baht per år och få ut 60 000 om 10 år ungefär.

Anledningen är att A.I.A och många andra bolag har lokala säljare som får väldigt bra provisioner vid försäljning av dessa.

Och för vanlige risbonden är det omöjligt att tillgodogöra sig information och ta ett informerat beslut om vad som är bra.

Många gånger tecknas inte ens försäkringar utan lokala säljare, tillsammans med släkt som jobbar på försäkringsbolagen, blåser skiten ur kunderna

"Tåkåså" däremot.. är seriöst.. tillsammans med "Pui" (såddbanken) där man också kan teckna försäkring.

Tyvärr finns en begränsning i.o.m att endast en person per familj kan bli medlem och teckna försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, den där försäkringen verkar bra.

Ungefär hur mycket är "låg ränta"?

(Jfr Offentliganställda kan få lån till låg ränta (tror 3,7 %). Det kan vara ganska stora lån utan att inteckna något. Vet inte om de måste ta livförsäkring. Maxbeloppet beror på vad de tjänar och äktenskapssituation. (T ex 1,2 mill baht för ensamstående med 12 000 i månadslön.) "Vanligt" lån i bank för samma person har ränta runt 7 %.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...