Hoppa till innehåll

• Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera dig
- - - - -

Förtursbegäran pga gravid flickvän

Denna tråd har arkiverats

När en tråd inte har svar på lång tid arkiveras den och nya svar tillåts inte. Starta gärna en ny tråd.

#16 thaikonsult

thaikonsult

Mattayom ton มัธยมต้น

• MPR Konsult
  • 845 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 16:50

Fri sjukvård vid graviditet gäller från det datum kvinnan beviljats UT, inte tidigare.

MVH Thaikonsult

#17 thaikonsult

thaikonsult

Mattayom ton มัธยมต้น

• MPR Konsult
  • 845 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 17:04

Jag kan göra ett tillägg så det inte blir några missuppfattningar i tidigare svar.

Normalt inträdet fri sjukvård när kvinnan blivit folkbokförd och fått sitt personnummer. Vid graviditeter om kvinnan fått UT men inte hunnit bli folkbokförd brukar sjukvården avvakta med kostnadskraven tills folkbokföringen är klar. Sjukvården anser i det fallet att situationen är ömmande i besvärande situation.

Mvh Thaikonsult

#18 John Khonken

John Khonken

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 537 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 18:13

Skitlätt gå och ta ett graviditets test . Påvisa helst att du m ed rimlighet är fader och kräv upphållstillstånd för frugan. Du kräver att hon föder i sverige. Nekar aldrig och hon får provisoriskt upphållstillstånd. barnet blir svenskt direkt. Samma rättigheter som en svensk. Du får förtur garanterat

#19 Leksandstars

Leksandstars

Anubaan อนุบาล

• Medlem
  • Pip
  • 67 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 18:21

Se inläggthaikonsult, den 10 mars 2010 - 16:31 , sade:

Normalt beviljas alltid förtur vid graviditeter.

Det brukar aldrig vara några problem att söka UT från Sverige på grund av graviditet om kvinnan är så långt gången att hon inte hinner resa hem och ansöka därifrån fär att komma tillbaks och föda i Sverige. Det finns klara uttalade praxisar i frågan och Migrationsverkets rättschef har gjort förtydliganden av praxisarna från Migartionsöverdomstolen.

Däremot bör man skriva ett följebrev till UT ansökan och motivera varför den gravida kvinnan söker UT från Sverige och inte från sitt hemland.

Det som gör att man kan få avslag på en ansökan av det här slaget är om kvinnan har minderåriga barn i hemlandet som hon har ensam vårdnad om. Då anser myndigheterna att hennes anknytning till hemlandet är starkare än vad den är till sin pojkvän/sambo i Sverige oavsett graviditeten.

Mvh Thaikonsult

Ja det glömde jag att berätta.
Min tjej har en pojke sedan tidigare som vi kommer att söka UT för samtidigt.
Så därför kör vi på det vanliga systemet och söker från Thailand och inte direkt från Sverige.

Vi hoppas och tror att det kommer att lösa sig.

Men jag var inne och såg på Thaiair att det går att resa i 34 veckan om man har har "klara" papper från doktorn så kan man få åka...Det skulle betyda i slutet av Juli för vår del.
Men då kommer nästa problem,,,,Semestertider på migrationsverket.
man kan ju hoppas att OM våran handläggare ska på semester kan lägga över ärendet till någon annan?
Så vi får hålla tummarna att det går bra.

Patrik, med mycket i hjärnan just nu.

#20 John Khonken

John Khonken

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 537 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 18:38

HÄR KOMMER ATT GOOOOOOOOOOOTT RÅD FRÅN JOHN K GIFT ER FORT I SVERIGE

#21 thaikonsult

thaikonsult

Mattayom ton มัธยมต้น

• MPR Konsult
  • 845 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 18:50

Kommentar till vägledande beslut i fråga om att bevilja uppehållstillstånd efter inresan p.g.a. äktenskap och graviditet!

Rättschefen har den 8 januari 2009 fattat ett vägledande beslut. I beslutet sägs bland annat följande:

Mot denna bakgrund, och med beaktande av att det kan uppstå svårigheter för dig att återvända till Sverige i tid för den beräknade förlossningen eftersom det behövs viss handläggningstid vid svensk ambassad och Migrationsverket vid en förnyad ansökan, anser Migrationsverket att det inte skäligen kan krävas att du reser hem för att lämna in ansökan om uppehållstillstånd utanför Sverige. Vid denna bedömning har viss hänsyn även tagits till att det saknas en svensk utlandsmyndighet i ditt hemland, vilket också kan medföra olägenheter och ytterligare tidsåtgång”.

Rättschefen har tidigare i år, den 30 oktober, fattat ett vägledande beslut som rör motsvarande omständigheter men då i fråga om verkställighetshinder.

Rekvisitet ”inte skäligen kan krävas” i 5 kap. 18 § UtlL

Migrationsöverdomstolen har i ett flertal beslut konstaterat att utrymmet för att medge undantag från huvudregeln, att uppehållstillstånd ska vara ordnat före inresan, är mycket begränsat.

Uttrycket ”inte skäligen kan krävas” ger också vid handen att bedömningen måste vara individualiserad. Det finns alltså föga utrymme för mer generella anvisningar genom vägledande beslut.

Beslutet visar dock på ett antal omständigheter som kan vägas in i bedömningen. Ingen av de i besluten angivna omständigheterna räcker ensamt för bifall, men sammantaget gör de att det inte skäligen kan krävas att just denna person i just detta läge återvänder för att utifrån ordna med uppehållstillstånd.

Till att börja med måste vissa generella krav vara uppfyllda. Anknytningen måste vara i sig tillståndsgrundande, identiteten måste vara styrkt, pass måste finnas och inga vandelsanmärkningar av vikt, avseende exempelvis illegal vistelse, får finnas.

Även i övrigt ställs krav på den sökande. Den sökande får inte ha bidragit till tidsutdräkt i processen – utan istället aktivt bidragit till en effektiv process. Motsvarande krav ställs också på Migrationsverkets handläggning. Verket ska inte genom lång handläggningstid ha medverkat till att den sökande hamnat i ett besvärligt läge. Att avsevärd tid kommit att förflyta innebär inte att handläggningstiden behöver ha varit för lång i förhållande till våra mål – i det aktuella läget kan den för den sökande ha varit alltför lång.

Kommande handläggningstid vid ambassad och Migrationsverket vid en ansökan utifrån inverkar vid bedömningen, men utgör inte generellt och ensamt skäl för undantag. Den omständigheten att svensk ambassad saknas i hemlandet inverkar, men utgör inte heller generellt och ensamt skäl för undantag.

Mvh Thaikonsult

#22 John Khonken

John Khonken

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 537 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 19:17

Thaikonsult
Vad jag menar är att om dom gifter sig. frugan åker ner och söker och väntar gemensamma barn och söker Ut för hela familjen . Berättar hela historien så får dom förtur och väldigt stor chans till Ut och får komma till sverige och föda sitt barn. MIG beaktar alla delar till ett beslut. Den fråga man bör ställa sig är om frugan som är på smällen verkligen orkar dra lasset med ambassaden i Bangkok. Det är tufft kan jag lova.

#23 kadde

kadde

Anubaan อนุบาล

• Medlem
  • Pip
  • 41 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 19:28

Jag och min sambo sökte ut pga graviditet förra året från sverige och fick detta beviljat. Hon har inga tidigare barn. Men jag tror att det hade både gått fortare och blivit billigare att hon åkt tillbaka till Thailand och sökt den vanliga vägen. Hon fick ut ca 2 veckor innan förlossning. Barnmorske besök samt ultraljud kostar här i östergötland 960 kr har jag för mig om och läkarbesök ca 1500 kr sen vill de gärna ha tolk åtminstånde första och kanske andra besöket. Sedan är det inte ovanligt med vissa komplikationer vid graviditeter min tjej fick urinvägsinfektion 2 ggr som ledde till läkarbesök samt medicin. UT ansäkan tog ca 5 månader.
/kadde

Inlägget ändrats av kadde: 10 mars 2010 - 19:29

#24 ban samet

ban samet

Prathom ประถม

• Medlem
  • PipPip
  • 170 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 19:33

Se inläggNerike, den 10 mars 2010 - 11:49 , sade:

Dom flesta flygbolag tillåter inte att gravida att flyga efter vecka 32 (8 mån)
Men innan vecka 32 är det inga problem.

Som Siam säger det är inte så lätt att bara säga att man är pappa till barnet, det kan ju vara nån annan.
Därimot kan ni påvisa at ni är pappan om ni tillbringa tiden då barnet uppstod, med visum pass stämpel mm.
i Värsta fall om det råkar vara i slutet av er vistelse så kan dom se det som att det kan vara en annan som är pappan.

Men det beror nog vilken dag/humör dom  är på imigra.. samt vilken handläggare ni får för vissa skulle inte ens få jobba med fiskar.

Mvh
Nerike

det stämmer till 100% när det gäller idioterna på mig   mvh

#25 thaikonsult

thaikonsult

Mattayom ton มัธยมต้น

• MPR Konsult
  • 845 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 19:35

John

Det är som du säger inga problem för en gift och gravid kvinna att få förtur vid en ambassadansökan. Intervjun hos ambassaden bör inte bli så betungande heller. De har inte så mycket att fråga om eftersom äktenskapet ger henne en rätt till uppehållstillstånd i Sverige.

En gift gravid kvinna har den starkaste anknytning till sin man och Sverige som det går att få. Hon är både gift och bär deras gemensamma barn.

Mvh Thaikonsult

#26 John Khonken

John Khonken

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 537 inlägg

Inlagd 10 mars 2010 - 19:59

Thaikonsult
Vi är nu helt överens. Borde bli godkänt Ut. Men med byråkrati vet man aldrig

#27 Kim

Kim

Prinya taw ปริญญาโท

• Admin
  • 4 241 inlägg

Inlagd 11 mars 2010 - 01:35

Ok, tack thaikonsult och alla andra för relevant input i frågan. Nu har jag tillräckligt på fötterna för att kunna råda det berörda paret. Postade en bild

Maitans Guesthouse

Det mesta om Thailand på MPR.
Logga in eller registrera dig
för att se allt vårt innehåll på sajten