Googleannons
Förtursbegäran pga gravid flickvän
Inlagd 10 March 2010 - 00:36
Frågar för en väns räkning och och i deras fall är inte UT-ansökan ännu inlämnad.
Det A säger om B säger mer om A än om B.
Inlagd 10 March 2010 - 02:57
väntetiden i gbg var 6-7månader jag hade tur som fick kontakt med en dam på mig i gbg som flyttade ärendet till karlstad
och där tog det bara 3 veckor
så mitt råd är att ringa och prata om att man vill att barnet ska födas i sverige pga av att kvinnan får ej flyga efter
6månaden
sen om handläggningstiden är lång kan man begära att få förtur på nåt mig med mindre h-tider
Inlagd 10 March 2010 - 10:00
Boffe
Inlagd 10 March 2010 - 10:17
Jag känner till fall där det gått snabbare pga av graviditet och de ansökande befunnit sig i Thailand, man har varit ogifta och beviljats PUT direkt.
MVH/BanArne
Inlagd 10 March 2010 - 10:18
Måste man vara gift med den gravida bruden för att få förtur?
Om man inte är gifta utan bara har hängt med varandra till och från under ett år
så kan det ju med lätthet vara någon annan snubbe som är far till barnet i maggen,
och då är kanske migrationsmyndigheterna inte är lika villiga till att ge förtur.
Ni vet: "Mother's baby - father's maybe"
http://www.ehow.com/...ather-baby.html
"Räds inte det otänkbara - så länge du själv gör det tänkvärda."
Inlagd 10 March 2010 - 10:49
Men innan vecka 32 är det inga problem.
Som Siam säger det är inte så lätt att bara säga att man är pappa till barnet, det kan ju vara nån annan.
Därimot kan ni påvisa at ni är pappan om ni tillbringa tiden då barnet uppstod, med visum pass stämpel mm.
i Värsta fall om det råkar vara i slutet av er vistelse så kan dom se det som att det kan vara en annan som är pappan.
Men det beror nog vilken dag/humör dom är på imigra.. samt vilken handläggare ni får för vissa skulle inte ens få jobba med fiskar.
Mvh
Nerike
För er som vill veta om Isaan
Inlagd 10 March 2010 - 10:49
Siam-Nilsson, den 10 March 2010 - 10:18 , sade:
Måste man vara gift med den gravida bruden för att få förtur?
Om man inte är gifta utan bara har hängt med varandra till och från under ett år
så kan det ju med lätthet vara någon annan snubbe som är far till barnet i maggen,
och då är kanske migrationsmyndigheterna inte är lika villiga till att ge förtur.
Ni vet: "Mother's baby - father's maybe"
http://www.ehow.com/...ather-baby.html
Visst är det så men nu befinner sig detta par i Sverige (hon på besöksvisum) och har blivit gravid här. Så att det handlar om någon annan fader är ganska osannolikt.
Att bevisa att man är fader till ett ännu ofött barn är nog svårt men jag gissar att en förtursansökan måste kompletteras med åtminstone ett graviditetsintyg.
Skulle jag vara i parets situation så skulle jag nog försöka åka tillbaka till Thailand så fort som möjligt för att lämna in en UT-ansökan, alternativt försöka få den inlämnad via ombud, förslagsvis då tillsammans med en handskriven förtursbegäran tillsammans med ett graviditetsintyg. Visst, det går även att försöka få lämna in ansökan på MIG här i Sverige och hoppas på att få slippa ta omvägen via Thailand. Men då riskerar man ju att få betala dyrt för all mödravårdsbehandling fram till förlossningen och sedan även själva förlossningen om beslutet dröjer.
Tack för exempel i svaren allihopa, hoppas på fler svar och tips i tråden.
Inlagd 10 March 2010 - 11:02
Nerike, den 10 March 2010 - 10:49 , sade:
Men innan vecka 32 är det inga problem.
Som Siam säger det är inte så lätt att bara säga att man är pappa till barnet, det kan ju vara nån annan.
Därimot kan ni påvisa at ni är pappan om ni tillbringa tiden då barnet uppstod, med visum pass stämpel mm.
i Värsta fall om det råkar vara i slutet av er vistelse så kan dom se det som att det kan vara en annan som är pappan.
Men det beror nog vilken dag/humör dom är på imigra.. samt vilken handläggare ni får för vissa skulle inte ens få jobba med fiskar.
Mvh
Nerike
Förra vintern var frugan gravid när vi var i Thailand och vi blev tvungen att ta hänsyn till förlossningsdatumet när vi bokade hemresan, vilket kortade ner den tid vi egentligen önskade tillbringa i landet. Vi var då övertygade om att det gick bra att resa fram till två mån före förlossningsdatumet och ordnade därför ett intyg på engelska på beräknat förlossningdatum från mödravården innan vi avreste. Bokade hemresedag gjorde vi till 2 mån och 2 dagar före beräknad förlossning.
När vi sedan kom till incheckningen på hemvägen så kom frågan upp när personalen upptäckte frugans stora mage och det framkom att det enligt bolagets regler (Lufthansa) gick bra att flyga fram t o m den 28:onde graviditetsveckan. Men eftersom vi inte hade koll på vilken vecka hon var i utan bara månader så uppstod det en hel del tvekan där jag så klart försökte visa upp en självsäker attityd om att vi hade koll samt marginalerna på vår sida samt intyg och allt. Så efter en viss tvekan släppte dom igenom oss och vi kom oss hem.
Men när vi började kontrollera efteråt så visade det sig att frugan var i graviditetsvecka 31 och egentligen inte skulle ha fått flyga dom senaste 3 veckorna.
Nu skiljer det säkert i regler mellan olika flygbolag men säker fram t o m vecka 32 är man definitivt inte.
Inlagd 10 March 2010 - 11:44
Min tjej är i 13 veckan och vi hade bokat resa och ombokat hennes biljett innan vi visste att hon var gravid.
Min biljett är inte ombokningsbar och den är betald så vi hade gärna åkt ner tidigare om det gått.
Vi ska ner den 6 april och kan inte boka tid för UT innan vi kommer ner för de kräver att man ska visa upp
orginalpass om man bokar via ombud.
Och det passet finns ju här i Sverige
Vi kommer att skicka ner alla papper för översättning via min GF syster.
och när vi landar, dra mer eller mindre direkt till ambassaden för att boka en tid.
Vi hade alla papper trodde vi men tyvärr var det ett papper som vi trodde var vårdnadsintyget men det visar sig va fel papper.
Det pappret hoppas vi att vi kan lämna in den dan vi får tid för intervju.
Vi hoppas på någon sorts förtur både i BKK och i Sverige.
Kan bli tight att hinna innan 1 juli (7mån) och få det klart.
Vad jag försökt läst på olika flygbolags hemsidor så får man inte resa efter 7 mån.
finns det något flygbolag som man kan åka efter 7 månader?
Skulle det bli födsel i Thailand så får jag åka ner en 2 veckor före och hoppas att barnet kommer enligt planen.
Sen var jag i kontakt med försäkringskassan och frågade om jag som pappa har nån slags ersättningsskyldighet som tex de 10 dagarna man får när barnet är fött.
Men det finns inga stålar att få på grund av att pengarna följer mamman och hon har ju inte UT .
Patrik
Inlagd 10 March 2010 - 11:46
Jag har en kompis på jobbet som gjorde sin tjej på smällen när hon var här på besöksvisa och som jag förstod det så behövde hon inte åka till Thailand för att söka UT. Utan de ordnade sig under tiden hon var här. Detta var ca 2 år sen.
Lycka till!!
Snucke
Inlagd 10 March 2010 - 12:05
Snucke, den 10 March 2010 - 11:46 , sade:
Jag har en kompis på jobbet som gjorde sin tjej på smällen när hon var här på besöksvisa och som jag förstod det så behövde hon inte åka till Thailand för att söka UT. Utan de ordnade sig under tiden hon var här. Detta var ca 2 år sen.
Lycka till!!
Snucke
Det går att gå den vägen men det beror på hur långt man är på väg.
Enligt Thaikonsult så bör man va i ca 5 månaden om man ska lämna in UT ansökan i Sverige.
Sen får du betala fullpris hos barnmorskan (495kr) och skulle det bli komplikationer så kan det bli hiskligt dyrt för inga försäkring täcker detta.
En förlossning idag går på ca 100 papp.
Och det är inga pengar jag har i spargrisen.
Inlagd 10 March 2010 - 13:08
Leksandstars, den 10 March 2010 - 11:44 , sade:
Min tjej är i 13 veckan och vi hade bokat resa och ombokat hennes biljett innan vi visste att hon var gravid.
Min biljett är inte ombokningsbar och den är betald så vi hade gärna åkt ner tidigare om det gått.
Vi ska ner den 6 april och kan inte boka tid för UT innan vi kommer ner för de kräver att man ska visa upp
orginalpass om man bokar via ombud.
Och det passet finns ju här i Sverige
Vi kommer att skicka ner alla papper för översättning via min GF syster.
och när vi landar, dra mer eller mindre direkt till ambassaden för att boka en tid.
Vi hade alla papper trodde vi men tyvärr var det ett papper som vi trodde var vårdnadsintyget men det visar sig va fel papper.
Det pappret hoppas vi att vi kan lämna in den dan vi får tid för intervju.
Vi hoppas på någon sorts förtur både i BKK och i Sverige.
Kan bli tight att hinna innan 1 juli (7mån) och få det klart.
Vad jag försökt läst på olika flygbolags hemsidor så får man inte resa efter 7 mån.
finns det något flygbolag som man kan åka efter 7 månader?
Skulle det bli födsel i Thailand så får jag åka ner en 2 veckor före och hoppas att barnet kommer enligt planen.
Sen var jag i kontakt med försäkringskassan och frågade om jag som pappa har nån slags ersättningsskyldighet som tex de 10 dagarna man får när barnet är fött.
Men det finns inga stålar att få på grund av att pengarna följer mamman och hon har ju inte UT .
Patrik
Intressant svar, att man måste kunna visa upp orginalpasset om man lämnar in via ombud var en ny uppgift för mig. Ditt svar i övrigt bekräftar att min spontana tanke till plan nog är bäst. Alltså så snabbt som möjligt ner till Thailand, lämna in ansökan samt en begäran om förtur tillsammans med ett graviditetsintyg. Ju snabbare i Sverige igen desto bättre eftersom mödravården här i Sverige håller en otroligt bra och tät koll på fostret och mamman från 16 graviditetsveckan och framåt.
Säga vad man vill om svensk sjukvård i övrigt men just när det gäller mödra- och barnavård så är dom fantastiskt jäkla bra.
Lycka till med allt, hur det än går med UT!
Inlagd 10 March 2010 - 14:07
Kim, den 10 March 2010 - 10:49 , sade:
Att bevisa att man är fader till ett ännu ofött barn är nog svårt men jag gissar att en förtursansökan måste kompletteras med åtminstone ett graviditetsintyg.
Skulle jag vara i parets situation så skulle jag nog försöka åka tillbaka till Thailand så fort som möjligt för att lämna in en UT-ansökan, alternativt försöka få den inlämnad via ombud, förslagsvis då tillsammans med en handskriven förtursbegäran tillsammans med ett graviditetsintyg. Visst, det går även att försöka få lämna in ansökan på MIG här i Sverige och hoppas på att få slippa ta omvägen via Thailand. Men då riskerar man ju att få betala dyrt för all mödravårdsbehandling fram till förlossningen och sedan även själva förlossningen om beslutet dröjer.
Tack för exempel i svaren allihopa, hoppas på fler svar och tips i tråden.
Övertygad om att det fungerar!
Inlägget ändrats av conservator: 10 March 2010 - 14:32
Inlagd 10 March 2010 - 15:31
Det brukar aldrig vara några problem att söka UT från Sverige på grund av graviditet om kvinnan är så långt gången att hon inte hinner resa hem och ansöka därifrån fär att komma tillbaks och föda i Sverige. Det finns klara uttalade praxisar i frågan och Migrationsverkets rättschef har gjort förtydliganden av praxisarna från Migartionsöverdomstolen.
Däremot bör man skriva ett följebrev till UT ansökan och motivera varför den gravida kvinnan söker UT från Sverige och inte från sitt hemland.
Det som gör att man kan få avslag på en ansökan av det här slaget är om kvinnan har minderåriga barn i hemlandet som hon har ensam vårdnad om. Då anser myndigheterna att hennes anknytning till hemlandet är starkare än vad den är till sin pojkvän/sambo i Sverige oavsett graviditeten.
Mvh Thaikonsult
Inlagd 10 March 2010 - 15:37
gäller då fri sjukvård (BB kostnader) i Sverige från det att man har lämnat in ansökan
eller gäller hennes rättigheter bara från och med det datum som UT beviljas?
Det är ju inte säkert att ansökan har hunnit godkännas innan det blir dags att föda.
"Räds inte det otänkbara - så länge du själv gör det tänkvärda."