Hoppa till innehåll

Googleannons

- - - - -

Schengenvisum för besök. Krav på flygbiljett borttaget?

34 svar till denna tråd

#31 hayes

Prathom ประถม

• PipPip
  • 278 Inlägg:
  • 16 ämnen

Inlagd 15 March 2010 - 10:02

Se inläggelikswe, den 14 March 2010 - 23:45 , sade:

Enligt rapport från thailand är visum nu klappat och klart. Även fast vi krånglade med att byta datum på viseringen över email till ambassaden.

Tanten köpte en försäkring genom den "travel agency" som hon köpte flygbiljetten till bkk av. 2900 bath så faxades försäkringsbrevet direkt till ambassaden.
Nu ska vi bara få tag i en egen kopia med Postade en bild

De verkar onekligen ha en rätt relaxad stil på ambassaden. Ljug eller "försköna" inte ansökningen så verkar det ju gå bra.

Det enda jag anmärkte på var när jag skickade ett email och ville ha en digital kopia av viseringsbeslutet för pappersarkivet hemma så säger dom:

"Vi måste då få en fullmakt från sökande att du får ta del i beslutet också, det är för att det är hon som är sökande."

Det kan man ju tycka är ologiskt om man som garant inte räknas som medsökande. Ambassaden vet hur det funkar, farangen ska stå för kulorna och inte bry sig så mycket Postade en bild

Grattis!
Tog det en vecka ca?

#32 elikswe

Forumfyllo

• PipPip
  • 206 Inlägg:
  • 7 ämnen

Inlagd 15 March 2010 - 13:14

Nästan exakt en vecka.

#33 lenno

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 933 Inlägg:
  • 18 ämnen

Inlagd 15 March 2010 - 14:23

Det var som attan att Gouda och Europeiska var så mycket billigare än de thailändska försäkringsbolagen. Tjejen köpte en 90 dagars på Bangkok Insurance som kostade hela 2.500 Bht.

En annan fråga jag har som kanske även är aktuell för er andra är datumet på returresan. Om man vill förlänga med 90 dagar här i Sverige, borde det väl vara säkrast att ha samma datum på returresan som visumet visar, för att inte utsätta sig för problem hos Passmyndigheten. Och först därefter ändra returesedatumet efter det att visumet blivit förlängt med ytterligare 90 dagar.

Hur tänker ni andra kring detta?
Om du inte vågar höra svaret - ställ inte frågan!

#34 elikswe

Forumfyllo

• PipPip
  • 206 Inlägg:
  • 7 ämnen

Inlagd 15 March 2010 - 16:59

Hur räknar du då? (18*89)+100 = 1702 sek för europeiska, 2500 bath för thai försäkringen var senast jag kollade ca 550 sek.

Att inte ha hemresebiljett inom tiden för visumet kan leda till att flygbolaget inte låter henne åka med på planet eller att hon blir satt på retur vid svenska passkontrollen. Hur vanligt detta är vet väl dom gamla rävarna bättre.

Inlägget ändrats av elikswe: 15 March 2010 - 16:59

#35 lenno

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 933 Inlägg:
  • 18 ämnen

Inlagd 15 March 2010 - 17:49

elikswe

Blev lite förvirrad av valutorna. Det är ju då i st så att BKK Insurance är riktigt billiga om man nu endast ser till priset vill säga. Det finstilta säger kanske något annat. Självrisker och liknande.

Det var ju klart besked om att visat och biljetten bör stämma överens. Låter logiskt men minns inte hur de kollar detta.
Om du inte vågar höra svaret - ställ inte frågan!

Maitans Guesthouse Volando Resor