Hoppa till innehåll

Googleannons

- - - - -

Schengenvisum för besök. Krav på flygbiljett borttaget?

• Du kan inte svara på detta ämne
34 svar till denna tråd

#16 Jobbe

Prathom ประถม

• PipPip
  • 188 Inlägg:
  • 12 ämnen

Inlagd 13 March 2010 - 10:06

Se inlägghayes, den 12 March 2010 - 23:21 , sade:

Står i formuläret.
http://www.migration...a_119031_sv.pdf

Men jag tror som du säger att det kostar.

Det där formuläret gäller ju turistvisum. För besöksvisum är det ett annat formulär.
http://www.migration...e_213031_sv.pdf

Läs på lite vad som gäller, annars blir det fel = avslag.

// Jobbe

#17 hayes

Prathom ประถม

• PipPip
  • 278 Inlägg:
  • 16 ämnen

Inlagd 13 March 2010 - 13:56

Se inläggelikswe, den 13 March 2010 - 03:08 , sade:

Vad är det som är oklart med att det är en avgift för att ansöka om besöksvisum?

"Aktuell avgift för ansökan om Schengenvisum: 2 900 baht"

Thailändaren behöver en försäkring och betala avgiften. Övriga kostnader är "fixare" som vill att ni skall använda deras tjänster för att fixa "visa for sure" som de saluför det hela. Något som de inte kan garantera men ändå saluför som "for sure" för 5000 bath.....

Det som är oklart (tycker jag) är att i ansökan för Schengenvisumet står det att det är gratis. Men som info på deras sajt står det att det kostar.
Well well, det är inga astronomiska summor.

#18 hayes

Prathom ประถม

• PipPip
  • 278 Inlägg:
  • 16 ämnen

Inlagd 13 March 2010 - 13:57

Se inläggJobbe, den 13 March 2010 - 10:06 , sade:

Det där formuläret gäller ju turistvisum. För besöksvisum är det ett annat formulär.

// Jobbe

Full koll nu. Pappershögen går iväg med posten i eftermiddag.

Inlägget ändrats av hayes: 13 March 2010 - 14:06

#19 elikswe

Forumfyllo

• PipPip
  • 206 Inlägg:
  • 7 ämnen

Inlagd 13 March 2010 - 19:53

Se inlägghayes, den 13 March 2010 - 13:56 , sade:

Det som är oklart (tycker jag) är att i ansökan för Schengenvisumet står det att det är gratis. Men som info på deras sajt står det att det kostar.
Well well, det är inga astronomiska summor.

Som tidigare talare nämnt så är det formuläret som är gratis. Man får gissa att det förekommit att "hjälpsamma fixare" sålt utskrivna formulär. Dvs blåst folk och orsakat tjaffs mot ambassaden pga att "formuläret kostat pengar".

#20 biker

Prathom ประถม

• PipPip
  • 272 Inlägg:
  • 4 ämnen

Inlagd 13 March 2010 - 20:28

Se inläggJobbe, den 13 March 2010 - 10:06 , sade:

// Jobbe

Nu blev det väl lite tokigt. Det du hänvisar till är ju referentbilagan, inte ansökan om schengenvisum.

Ansökningsblanketten heter, precis som Hayes anger

http://www.migration...a_119031_sv.pdf

Däremot är såklart referentbilagan nödvändig, tillsammans med visumansökan när det gäller besöksvisum.

Som sagt, man bör läsa på..........

/biker

Inlägget ändrats av biker: 13 March 2010 - 20:28

#21 saturnus

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 64 Inlägg:
  • 3 ämnen

Inlagd 13 March 2010 - 20:58

Då får jag också gissa lite, vad gäller Schengenviseringen som är gratis. Jo det var tydligen en överenskommelse länderna emellan i Europa, att denna ansökan är gratis, då den ändå måste ingå i visum till Sverige och övriga schengenländer. M a o , det går inte att utfärda Visum, enbart till Sverige. 2900 baht är priset för turistvisum= släkt vän besök= myndigheternas handläggning,
Saturnus

#22 saturnus

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 64 Inlägg:
  • 3 ämnen

Inlagd 13 March 2010 - 21:03

En helt annan fråga, men inom samma område. Embassy lämnar ut en förteckning över Försäkringsbolag ( ca 20 st) där Thai resenären kan inhandla en sjukförsäkring.
Vem är bra och billig med försäkring av dessa bolag. Finns det någon som anlitas oftare än andra?
Saturnus

#23 biker

Prathom ประถม

• PipPip
  • 272 Inlägg:
  • 4 ämnen

Inlagd 13 March 2010 - 21:58

Se inläggsaturnus, den 13 March 2010 - 21:03 , sade:

En helt annan fråga, men inom samma område. Embassy lämnar ut en förteckning över Försäkringsbolag ( ca 20 st) där Thai resenären kan inhandla en sjukförsäkring.
Vem är bra och billig med försäkring av dessa bolag. Finns det någon som anlitas oftare än andra?
Saturnus

Av de bolag som finns på ambassadens lista, så har jag anlitat Mondial en gång.
Men att säga vilken som är bra eller mindre bra, är nog inte lätt.
Det visar sig nog den dag man blir drabbad av något som kräver inblandning av försäkringen.

Att bara betala premien, men ej utnyttja försäkringen går säkert bra hos samtliga bolag.

Jag vet att många anlitar bolag på hemmaplan. De jag vet om är "Europeiska" och "Gouda".

http://www.gouda-rf.se/page1772.aspx

http://www.europeisk...-fran-utlandet/

/biker

#24 saturnus

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 64 Inlägg:
  • 3 ämnen

Inlagd 14 March 2010 - 08:41

Hej Biker, tack för svar, Jo visst så är det; så länge man inte behöver nyttja försäkringen, så är det lungt. Tyckte det verkade jobbigt, då thaitjejen själv skulle finna ut vilket bolag som var enkelt att ha med att göra. Problemet är också, när den skall börja gälla. Om man låter försäkringen börja gälla 1 månad efter man lämnat in ansökan till Embassy, så kan detta verka som påtryck, och få Visum inom 1 månad....eller det var lite långsökt
Saturnus

#25 saturnus

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 64 Inlägg:
  • 3 ämnen

Inlagd 14 March 2010 - 09:23

Verkade klart enklare med bolagen på hemmaplan, också enklare att kommunicera vid eventuell skada, priset 1552:- för 90 dagar (gouda) kan vara samma kostnad som i Thailand
Saturnus

#26 hayes

Prathom ประถม

• PipPip
  • 278 Inlägg:
  • 16 ämnen

Inlagd 14 March 2010 - 10:23

Se inläggsaturnus, den 14 March 2010 - 08:41 , sade:

Hej Biker, tack för svar, Jo visst så är det; så länge man inte behöver nyttja försäkringen, så är det lungt. Tyckte det verkade jobbigt, då thaitjejen själv skulle finna ut vilket bolag som var enkelt att ha med att göra. Problemet är också, när den skall börja gälla. Om man låter försäkringen börja gälla 1 månad efter man lämnat in ansökan till Embassy, så kan detta verka som påtryck, och få Visum inom 1 månad....eller det var lite långsökt
Saturnus

Jag ringde europeiska och köpte en försäkring över telen. Gick hur smidigt som helst. Fick alla papper mailade. Så det var bara att printa ut och skicka till hon i Thailand tillsammans med alla andra papper. Försäkringsdatumet ändrar man sen när flygbiljetten är inköpt

#27 smilet

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 799 Inlägg:
  • 160 ämnen

Inlagd 14 March 2010 - 11:37

Se inlägghayes, den 14 March 2010 - 10:23 , sade:

Jag ringde europeiska och köpte en försäkring över telen. Gick hur smidigt som helst. Fick alla papper mailade. Så det var bara att printa ut och skicka till hon i Thailand tillsammans med alla andra papper. Försäkringsdatumet ändrar man sen när flygbiljetten är inköpt

Vad kostade denna försäkring ?

#28 saturnus

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 64 Inlägg:
  • 3 ämnen

Inlagd 14 March 2010 - 12:22

Se inläggsmilet, den 14 March 2010 - 11:37 , sade:

2 kronor mer per dag :suicide:
Saturnus

#29 hayes

Prathom ประถม

• PipPip
  • 278 Inlägg:
  • 16 ämnen

Inlagd 14 March 2010 - 13:07

Se inläggsmilet, den 14 March 2010 - 11:37 , sade:

18kr/dag plus en avgift på 100kr

#30 elikswe

Forumfyllo

• PipPip
  • 206 Inlägg:
  • 7 ämnen

Inlagd 14 March 2010 - 23:45

Enligt rapport från thailand är visum nu klappat och klart. Även fast vi krånglade med att byta datum på viseringen över email till ambassaden.

Tanten köpte en försäkring genom den "travel agency" som hon köpte flygbiljetten till bkk av. 2900 bath så faxades försäkringsbrevet direkt till ambassaden.
Nu ska vi bara få tag i en egen kopia med :)

De verkar onekligen ha en rätt relaxad stil på ambassaden. Ljug eller "försköna" inte ansökningen så verkar det ju gå bra.

Det enda jag anmärkte på var när jag skickade ett email och ville ha en digital kopia av viseringsbeslutet för pappersarkivet hemma så säger dom:

"Vi måste då få en fullmakt från sökande att du får ta del i beslutet också, det är för att det är hon som är sökande."

Det kan man ju tycka är ologiskt om man som garant inte räknas som medsökande. Ambassaden vet hur det funkar, farangen ska stå för kulorna och inte bry sig så mycket :lol:

Maitans Guesthouse Volando Resor