Hoppa till innehåll

Googleannons

- - - - -

Absolut Thailand, fiction och lite verklighet. Del 4

17 svar till denna tråd

#16 Thure

Prathom ประถม

• PipPip
  • 200 Inlägg:
  • 17 ämnen

Inlagd 12 March 2010 - 22:17

Fortsättning 8

2/8 torsdag

Näst sista dagen… Sitter i matsalen och har endast kaffet kvar att dricka upp efter mitt intagande av frukost… skriver i dagboken… känns lite vemodigt att det närmar sig slutet… men Tuk kommer till Sverige snart :-)

På måndag är det dags att gå till jobbet igen, tre veckor går fort… Tuk gick till jobbet, magen var bättre sade hon, så hon åkte strax före sju. Hon har tre lektioner i dag, hon hör av sig då hon är klar. Middag tillsammans med Peter och Kai ikväll, sedan åker de till Changmai för en vecka. Den upplevelsen får Tuk och jag spara till en annan gång, kanske nästa Thailands resa…

Städpatrullen var nästan klar i mitt rum då jag kom tillbaka efter frukosten, bara golvtorkandet var kvar. Satt och bläddrade runt bland tv-kanalerna, inget av intresse att se på… Sedan började jag kolla vad jag hade i min packning, vad skulle jag lämna kvar? Vad ta med? Efter den sorteringen packade jag resterande i min väska, efter en del stuvande fick jag i det jag ville. Kollade av vikten på den badrumsvåg Tuk tagit med sig tidigare… 16.5… då finns det rum för en del av Tuks grejor också… Mitt under ompackningen ringde Peter och undrade lite om video bandet… de var just klara att fara in till Korat från Kais by… Sedan tar de in på detta hotell och vi skall dinera tillsammans ikväll.

Jag beställde fläsk kotlett i dag igen, den här gången blev jag inte serverad grönsaker med dressing som förra gången, jag fick även ett hamburgerbröd till maten? Sparade det till kaffet… allt smakade bra, kanon…

Den gamle skröplige mannen satt i matsalen då jag kom ner, han drack sin obligatoriska öl. Innan jag var klar hade han fått i sig tre stora flaskor Singha. Cykel tuk-tuk föraren satt och väntade…

Jag tog en promenad efter lunchen, kollade runt i de, för mig nu så, välkända kvarteren. För att riktigt få ett sista sinnes intryck av Thailand… Tillbaka på rummet senare skickade jag ett sms till Tuk… gick ner och fikade i matsalen… Skrev ifatt i dagboken. Efter ett tag kom Peter och Kai gående in på hotellområdet, vinkade, och kom och satte sig hos mig en stund. De hade tidigare checkat in, rum 749, själv har jag rum 547. De hade köpt bananer och long kong? Också de hade varit på IT-Plaza och lämnat in sina VHS-filmer för att göra om till DVD.

Klockan 12 i morgon skulle de få hämta dem. Nu är klockan sju minuter i 5, ca: 1 timme kvar innan Tuk kommer. Hotellets parkering är i det närmaste helt tom på bilar. Matsalen lika tom den… Vid ett bord tre bord bort sitter bossen över hotellet och pratar med en annan Thaiman, som ibland skriver något på en gammal skrivmaskin, kanske någon form av intervju??

En av de få bilarna på parkeringen är en Toyotabuss, ett gäng ungdomar kommer ner och samlas vid Toyotan. En man med en T-skirt märkt med ”Jazz-Royale” är med dem också. Toyotan startas och dieselavgaserna sprider sig snart till den plats där jag sitter och skriver. Kanske är det ett gäng musiker som är ute på ”turne”… eller så har, eller så skall, de spela på hotellet i kväll, det visar sig…

Servitrisen kommer och hämtar min urdruckna kaffekopp. Går nog upp på rummet och toar och väntar de sista minuterna på rummet istället… Jag ser ifrån hotellrumsfönstret då Tuks bil kommer in på området. Väl ner-kommen till hennes bil är hon inte där??, men hon kommer minuten senare, gåendes från den lilla restaurangen vi lånade skeden av. Vi bestämmer oss för att äta en snabb lunch, som vi intager på hotellet. Peter och Kai kommer snart och ansluter till vårt bord, de har framkallat en massa kort och visar oss dem. De tittar även på våra i det album vi köpte för att förvara våra kort i. Oj… nu blev allt i fel ordning, sorry…

Efter att ha lämnat ifrån sig skeden går vi upp på rummet en stund, det är ju snart dags att äta middag med Peter och Kai, avsnittet med lunch och utcheckning kommer i morgon… (lite förvirrande ibland, svårt att få det i rätt tidsordning då man i efterhand sitter och skriver… Ahlsheimers light)

Klockan 18:00 sitter jag och Tuk väntandes på Kai och Peter, de kommer nästan omgående. Vi åker med dem till den restaurang som ligger bakom Lotus, Bankeow, tror jag den heter… Vi har en trevlig kväll med massor av god mat. Två timmar senare återvänder vi till hotellet. Vi somnar omkring 23…

3/8 fredag

Väckarklockan väcker oss 06:00 och Tuk gör sig i ordning för att åka till jobbet, själv somnar jag om till klockan 08:00, sitter snart i matsalen och äter ”sista” frukosten för den här gången. Kai och Peter kommer omkring 08:45 och sätter sig vid samma bord. Vi pratar en lång stund om våra upplevelser den här resan.

De skall hämta kort och dvd idag, senare skall de sätta sig på en buss till Changmai. Jag fick ett infall att åka till Lotus efter frukosten och inhandla en DVD-spelare till Tuk. Så… efter toabesök och tandborstning, gick jag till hotellinfarten och väckte en tuk-tuk förare… jodå, 50 Bht till Lotus… 5-6 minuter senare var vi framme, betalade och gick in i det svala varuhuset. Tidigare besök på det här varuhuset hade visat mig var DVD-spelarna fanns, tre tänkbara alternativ fanns att tillgå, ca:900Bht, 1700 och 2000Bht. Jag bad att de skulle prova bröllops DVD’n i den för 1700, funkade utmärkt, den inköptes och jag gick ut för att hitta en tuk-tuk som tog mig tillbaka till hotellet… 60Bht den här gången…

När jag klev ur tuk-tuken vid hotell trappan kom Kai och Peter precis ut. De skulle ner och välja kort samt hämta DVD’n. På rummet gjorde jag en snabb koll att allt funkade här också, jodå… perfekt. Ner och ut igen, promenerade till Klang1 för att inhandla ”Sang Som”, men kom dit 10:40..för tidigt för att inhandla alkoholhaltiga drycker. Köpte två AAA batterier till DVD-spelarens fjärrkontroll… fortfarande inte 11:00, gick och tog en kopp kaffe i väntan på att tiden skulle gå. Sms’ade till Tuk och talade om var jag var och vad jag gjorde. 11:05 hade jag betalat två flaskor rom, ca: 140 Bht styck. Var snart tillbaka på hotellet… stod i hissen då Tuk ringde och sade att hon skulle komma och möta mig vid Klang1. Förklarade att det inte var någon idé för henne att vänta där… Hon skulle komma till hotellet.

Nu händer det som jag berättade om tidigare… vi lunchar på hotellet, Kai och Peter kommer och kollar och visar kort… Vi önskar dem en trevlig resa till Changmai och ”ha det så bra” och ”vi ses”…

Tuk och jag åker till skräddaren och beställer två par byxor ytterligare, ett par svarta och ett par mörkgrå. Sen till hotellet för att packa och sortera. Under tiden tittade vi på DVD’erna. Jag skall ta med dem till Sverige för kopiering och skicka ner kopiorna till Tuk så att hon kan visa sin familj och skicka till mostern. Färdigpackat och färdigvägt så tog vi ner allt som skulle tillbaka till Tuk’s hus, parkerade bilen där.

Vi pratade med Tuk’s far och hjälpare… kanske sista gången jag ser honom… Tuk hämtade ombyteskläder till morgondagens Bangkokresa, sedan tog vi/jag farväl av hennes far och hjälpare och grannar. Vi hoppade på en av de små bussar som så frekvent trafikerar gatorna, egentligen är det pickupper med bänkar under skärmtak på flaket, och åkte neråt centrum. Klev av där det inte var så långt att gå till den restaurang vi skulle äta på. Vi åt där första kvällen vi sågs för fyra år sedan, och sedan den gången har vi besökt den minst en gång vid alla mina besök. Återigen… lite vemodigt att det var sista kvällen nu efter drygt tre veckor, tre hädelserika veckor. Middagen tog ganska lång tid i anspråk, vi talade om mycket, våra föräldrar, vår relation, vår framtid… Tuk-tuk tillbaka till hotellet. Vi försökte somna vid 23-tiden men det var svårt att falla till ro, sov inte många timmar

4/8 lördag

Klockan 04:00 ringde klockan och väckte oss, både Tuk och mig. Det hade varit svårt att somna, så då vi väl somnat var det svårt att vakna. Vi kom upp direkt och snabbade oss att bli klara. 04:30 var vi utcheckade och hejade på chauffören, det var samme man som kört då vi hämtade Bengt och Susanna och som kört dem till Hua Hin… Två kvinnor från Leks Wedding Studio skulle med i samma mini buss. Lek hade ringt till Tuk igår och övertalat Tuk om att de skulle få följa med och se den nya flygplatsen. Det tog inte så många minuter innan de var upp plockade och vi var på väg. Passerade IT-Plaza 04:40. Det går undan vid den här tiden på dygnet, ett snabbt ”kiss” stopp i Saraburi, sedan full fart igen. Vi kom till flygplatsen omkring 08:00, letade upp en toa och sedan ett ställe att äta frukost på.

Mycket tankar och funderingar så här minuterna innan det är dags att ta farväl. Vi tog god tid på oss att käka och dricka kaffe. Vid koll på stora tavlan var det ok att checka in sitt bagage. Vi ställde oss i kön… Min väska var ”välvägd”. Den vägde 20.2 kilo, fick ta med mig tavlan in i planet… bra! Då blir den inte förstörd i baggagehanteringen. Tuk och jag tog farväl utanför sista säkerhetskontrollen innan man kom ut i ”gatehallen”, eller området med taxfreebutikerna.

Det är alltid tråkigt att ta farväl, speciellt nu till min nyblivna fru… Undrar hur vanligt det är… att åka 8000km och gifta sig utan att ha med sig nya frun tillbaka… det började naturligtvis att pipa i säkerhetskontrollen, guldkedjan runt halsen gav utslag…

Strosade runt ett slag ibland de exklusiva små butikerna i taxfree, tänkte kanske eventuellt köpa något… men avstod ändå… det blev inget köpt. Tog mig istället till min gate och väntade där. En dryg timme kvar till ombordstigning. Jag visade mitt boardingcard och gick och satte mig och skrev i dagboken, mycket att skriva, jag låg två dagar efter… Det gick en halvtimme, sedan kom en av kvinnorna vid disken och frågade efter mitt boardingcard. Jag fick det utbytt mot ett i första klass :- )

11:15 fick vi börja gå ombord på planet. Första klass var helt suveränt. Det tog 45 minuter, omkring12:05 var vi på väg längs med startbanan och piloten gasade på. Det första man blev erbjuden efter att ha satt sig ner var ett glas champagne, ganska god champis… Min tavla hade flygvärdinnan tagit hand om, tack för det. Säkerhetsskylten med ”fasten seatbelt” slocknade och vi fick lite tilltugg, nån snitt och oliv m.m. Nu har vi varit i luften snart en timme och besättningen var på väg att servera lunch. Men… vi kom in i en förfärlig massa luftgropar så de fick vända med sina serveringsvagnar, de fick gå och sätta sig… det går inte att skriva längre… hoppar för mycket…

Lunchen var den bästa flygplanslunchen jag någonsin ätit hittills. Den kom når det blivit lugnt igen… och groparna försvunnit… Förrätt var kokt lax på en bädd av gräslök… mums… sedan på samma bricka fanns det ost och kex och frukt, jag som trodde att detta var allt… Slafsade i mig allt omgående, konstigt nog var jag riktigt hungrig. Stewarden såg lite konstigt på mig då han kom och hämtade resterna, ostbrickan skulle tydligen ha ätits efter huvudrätten. Så blir det då amatörer åker första klass…

Huvudrätten var kyckling, ris sparris, sås… kanon gott det också. Sedan kom efterrätten, någon slags fromage med äpplesås och ”flingad” choklad… det hela avslutades med kaffe och avec. Luftgroparna hade för länge sedan slutat, nu var det lugnt och fint, endast det obligatoriska suset som dämpar talet från medpassagerarna runt mig.

Jag slumrade en stund i den bekväma förstaklass fåtöljen, den var verkligen helt underbar mot vad man var van vid från ekonomiklass. En manöverpanel på behagligt avstånd, med en bild av stolen, samt ett antal pilknappar att trycka på. Det var faktiskt möjligt att få den nästan helt vågrätt om man ville ligga ner. Stolens ena armstöd innehöll ett uppfällbart bord att använda vid intagandet av föda eller de ädla drycker som erbjöds. Det kunde även med fördel användas som skrivunderlag… eller datorbord… I framkant på det andra armstödet kunde man fälla fram sin egna privata lilla skärm om man inte ville kolla på det som visades på den större skärmen på väggen framför. Med jämna mellanrum kom personal och frågade om en det ena och om en det andra, mycket service vänliga.

För tillfället är det fyra timmar och femtiotvå minuter kvar av flygresan till Helsingfors. Det går ganska bra tycker jag. Då jag gick ombord fanns det Svenska tidningar att läsa. Det kändes väldigt länge sedan som jag bläddrat i en Expressen. Inte för att det stod så mycket i den precis, men en sak jag läste var att nu till helgen skulle värmen komma till Sverige. Det har tydligen varit regnigt och kallt under min vistelse i Thailand, nu tar jag med mig lite av Thaivädret… Det talades i tidningen om att det skulle kunna bli över 25 grader…

Vid 16:00 tiden serverades ytterligare ett mål mat, nu ett slags laxlåda... gott !! Vi landade på utsatt tid i Helsingfors, gick igenom ytterligare en säkerhetskontroll. Sedan till ett fik och fick mig en räkmacka och kaffe i väntan på att mitt anslutningsflyg till Arlanda skulle avgå. Fick ett sms av Bengt som jag svarade på… Sitter nu här vid gate och inväntar sista flyget, sista ”skuttet” till Sverige, för att sedan köra hem till min lägenhet…

Detta avslutar min fjärde resa.
The future is tomorrow, be sure to be there...

#17 Lappen

Inte Moderator :)

• PipPipPipPipPipPip
  • 3646 Inlägg:
  • 37 ämnen

Inlagd 29 March 2010 - 21:22

Grym tråd :great:
A Fool With a Tool is Still a Fool
Många gånger vet inte folk vad de vill ha förrän du visar det för dem

#18 Bolton

Anubaan อนุบาล

• Pip