Efter många långa månader sitter jag äntligen vid ”Gaten” och har påbörjat min fjärde resa till Thailand. Den här gången blir lite annorlunda mot tidigare resor… juli… jag har inte tidigare åkt till Thailand mitt i den Svenska högsommaren. Det skall enligt Tuk vara mycket varmare och framför allt fuktigare den här tiden på året.
Jag hade låst min ytterdörr tidigare vid 10: 25-tiden på förmiddagen den här dagen. En resväska, 15,5 kilo, och en liten ryggsäck var min packning denna gång. Jag har försökt att minimera vad jag tar med mig på den här resan så att jag skall kunna ta med så mycket som möjligt av Tuks saker tillbaka.
Den här resan lär bli en upplevelse att minnas lång tid framöver. Tuk och jag har planerat att gifta oss om exakt en vecka, lördagen den 20 juli. Tidigare har jag tagit tågen fram och tillbaka till Arlanda, men nu efter att jag flyttat så funkar det inte lika bra, så det fick bli bilen till Märsta långtidsparkering den här gången. Jag låste bilen vid parkeringen runt 12:00, sedan gratis bussen från parkeringen till Arlanda. Jag gick direkt till restaurangen och fick mig lite till livs.
Skickade sms till min blivande fru och talade om att allt var ok… Det blir första gången jag flyger med Finnair och jag fick gå ganska långt för att komma till terminal 2, har aldrig varit där förut… Strax före 14:00 hade jag checkat in min resväska och gått igenom säkerhetskontrollen. Jag hade haft tur som kunde checka in omedelbart, vid min fråga vid disken om jag kunde använda ”Self service” svarade damen att: ”Jag kan checka in dig”. Bra! Inget köande den här gången. Kollade in om det var något av intresse i taxfree, men nej… förstår inte varför det skall behöva vara så förbaskat dyrt i all taxfree butiker. Jag kollar i Helsingfors istället. Jag måste byta plan till direktplanet till Bangkok i Helsingfors. :-) Ca: 1,5 timme att vänta i Helsingfors. Klockan 20:00 lyfter planet för att senare, tio och en halv timme, landa i Bangkok.
I Bangkok har de öppnat den nya flygplatsen, första gången för mig att landa där, skall bli intressant att se hur de lyckats med den… Vid incheckningen bad jag om en fönsterplats, få se om det blir så… Tuk kommer och hämtar, möter upp vid min ankomst i Bangkok. Jag ser fram emot att träffa henne igen…
Det är mycket folk i rörelse här vid terminal 2, många semestrande barnfamiljer. Enl. biljetten så är det ”boarding time” 16:00… ca: 1,5 timme kvar.
Nu är klockan 16:00 och skärmen visar att planet är försenat. Det var meningen att vi skulle gå ombord nu, men tiden är ändrad till 16:40 istället. Tiden fram till nu har jag tillbringat med att sitta och kolla på folk och att intaga en smaskig räkmacka + en öl, har även klarat av toa… Det börjar nu bli mycket folk här igen då tiden för ”Takeoff” närmar sig. Det är förvånansvärt många asiater här, flertalet är Kineser, ett fåtal är Thai, borde kanske vara fler Thai… verkar som om det är en kinesisk gruppresa, alla verkar känna alla i sällskapet.
Ringde just till Tuk, bara för att höra henne… och tala om att planet blir försenat. Vi sade god natt och ”ses i morgon”… ser fram emot det… efter att vi träffats i Bangkok skall vi åka till en översättningsbyrå och hämta ett antal dokument Tuk faxat dit för översättning, för vårt ambassadbesök den 26 juli. Kineskvinnorna bredvid mig, tre stycken, skiftar sittplatserna mellan sig. Två sitter ner och den tredje har ingen sittplats, så de turas om att sitta. De har alla varit i väg till taxfree en i taget, även besökt damrummet, inalles två gånger vardera. (Kanske onödigt vetande… men då man sitter så här blir det gärna att man skriver vad man ser)
Vårt Finnair plan kom precis in, nu skall det tömmas, städas, tankas och fylla förråden innan vi får gå på… då börjar äntligen resan… min fjärde till Thailand. Ett land som jag lärt mig uppskatta, mer och mer. Naturligtvis har Thailand sina dåliga sidor också, såväl som alla länder har dåliga sidor. De goda uppväger…
Vi landade i Helsingfors 40 minuter senare, vädret var soligt och man såg tydligt marken under sig vid inflygningen… fint…
Informationstavlan visade att flyget till Bangkok var 2,5 timmar försenat, tråkigt… Jag sms’ade till Tuk om att hon får omplanera hämtningen av mig, kanske hinner hon till översättningsbyrån före istället, så slipper vi åka in i den täta morgontrafiken i Bangkok, vi skulle då spara en massa tid. Bara raka spåret till Korat…
Nu sitter jag i planet och kapten säger: ”Cabin crew, take your position” . Klockan är nu 22:20 och vi skall snart rulla ut på startbanan. Solen visar sina sista strålar. Infotavlan framför mig visar att det är nio timmars flygtid till Bangkok, vi kommer att landa ca: 11:35. Planet är fullt, en del barn skriker irriterat, trötta antar jag.
Två timmar kvar till landning. Vad fick vi då att äta??... Jo… ris och currykyckling. Plus någon typ av fruktsallad och så kaffe till det.
Jag har försökt att sova, det har inte gått speciellt bra då min stol är ganska nedsutten och sned, samt att det hela tiden är någon som går förbi en i gången. (Ofta stöter de då till en, inte så hårt, men tillräkligt för att man skall vakna)
Nu vankas det frukost, alla har just fått sin varma trasa att pigga upp sig med.
Frukosten bestod av kaffe eller te, pannkakor, omelett, bröd och yoghurt. Vi landade nästan prick 12:00.
Den nya flygplatsen var ännu inte riktigt färdig, men det syntes att det skulle bli bra när det väl blir klart… Efter toa besök och passkontroll letade jag mig fram till bagagebandet där våra väskor skulle komma. Band 23… ok… snart var vi återförenade, min väska och jag… gick mot utgången… Där satt hon och väntade… min älskade Tuk… det blev ett kärt återseende, märkte snart nog att hon inte var ensam. Hennes bror med vän var också där, de gick före för att hämta bil med chaufför… Några minuter senare så såg vi minibussen med förare som vinkade till oss, vi hälsade och klev in… sedan var det full fart mot Nakornratchasima. Föraren var samma som har skjutsat runt omkring med Tuk och mig vid andra tillfällen, en som brukar anlitas.
Tuk hade redan hämtat sina översatta papper, tur var väl det, vi hade ju landat två timmar försent… Efter att ha åkt ca: 1 och en halv timme så stannade vi och åt lunch. Jag köpte även ett simkort till mobilen, sms’ade numret till kompisar, ungar och systrar och broder. I Korat tog vi vägen förbi Tuks brors hus för att där släppa av brodern och hans vän. Ett fint litet hus, nästan hel nybyggt. Klockan 18:00 var vi på hotellet och checkade in. Jag hade den här gången bokat in mig på ”Sri Pattana Hotel”. Tuk åkte hem till sig ett tag. Efter uppackning, dusch och uppfräschning så kom Tuk 19:45. Vi åkte till ”Big Chili” och åt en sen middag. Gott!!!! Vid niotiden i morgon blir det ett besök på ”Wedding Studio” för provning av kläder plus fotografering. God natt…
15/7 söndag
Klockan väckte mig 07:00. Natten hade varit ok. Luftkonditioneringen hade hållit en jämn kamp mot den fuktiga värmen. Efter en snabb dusch gick jag ner till den nu så välbekanta frukostmatsalen och intog min frukost…
Stekt ris med kyckling, ägg, grönsaker, te, rostat bröd, marmelad, kaffe och några bitar vatten melon till det. Då jag hade kommit till kaffet kom Peters föräldrar och skulle äta frukost, vi pratade ett tag, sedan kom även Peters bröder. Peter och Kai anslöt minuterna efter. Kul att se dem igen. Tuk skulle komma och hämta mig vid 09:30. Vi skulle åka till ”Wedding Studio” och prova kläder och ta kort… intressant… Tuk kom och det pratades en stund till. När det var dags att åka frågade jag om hon tordes lämna bilnyckeln till mig… jo då… Det tordes hon.
Vi parkerade vid ”Klang1” och gick igenom varuhuset, kom ut nästan mittemot ”Studion”. Många glada skratt då vi kom in… Elegant butik… därinne fanns massor av attiraljer för att fixa ett perfekt bröllop, allt en kvinna kunde önska sig… (Antar jag)

Jag blev ombedd att prova mina kläder, svarta byxor och ljusgula byxor + en kavaj i samma ljusgula siden. De gula kläderna var menat att användas till ”morning ceremony”… Kläderna passade nästan bra, några små justeringar bara…

Tuk blev tillsagd att placera sig i sminkstolen och en ung kille började sminka henne inför fotograferingen. Där var sex kvinnor i butiken, Lek, ägarinnan, och två sömmerskor som jobbade på med att ändra kläderna, de andra kvinnorna vet jag inte vad de hade för funktion därinne. Snackade och avbröt de andra i deras arbete mest…

Jag tog ett antal kort därinne i butiken, en av sömmerskorna ville bli fotograferad lite extra. Hon ville att vi skulle sätta in en annons på någon dating site, för en svensk kille ville hon ha…
Tuk blev klar med smink och påklädning vid 12-tiden. Jag fick på mig mina kläder, svarta byxor, vit sidenskjorta och svart kavaj. Tuk såg helt underbar ut i sin klänning.
Fotografen kom och vi gick en trappa upp där det fanns en foto studio. Vi tog massor av kort, och använde ett antal olika bakgrunder, oräkneliga poser med olika tillbehör, solparaply, brudbukett, en vit halmhatt ett bord… m.m. då fotografen förklarade att nu är vi klara gick vi ner och bytte tillbaka till de kläder vi hade då vi kom.
Fotografen laddade in korten i en dator som stod i affären. Vi valde så småningom ut en fin bild som vi båda kunde tänka oss att ha som den stora bild som skulle skyltas med på ”Dinner party”. När allt var klart och vi skulle gå sade Tuk att vi måste fota en kvinna, sedan en till, det slutade med att jag tog kort på alla därinne. De ville att jag skulle sätta in deras annons på någon datingsite…
Från ”Wedding Studio” gick vi direkt till Klang1 och ner i undervåningen där vi köpte lunch och avnjöt den i lugn och ro. På övervåningen handlades det ”Sang Som”, en alldeles utmärkt dryck som jag ämnade bjuda min kompis med fru på, då de senare anländer för att närvara på bröllopet. Mätta och belåtna åkte vi till den Kinesiska restaurangen där vi skulle ha vårt ”wedding party”. Kollade in i den sal där vi skulle vara… fint… Jag tog en kopp kaffe, Tuk en kopp iste. Kollade vad vi fått för presenter av Peter och Kai. En fin fotoram och en guldkedja och ett gratulationskort.
Nästa stopp den eftermiddagen var hos ”Friends”, den lilla pub/restaurang där jag och Peter förra gången spenderade en hel del tid och tog ett antal kalla. Robert och Ducky, en kanadensare med Thaifru, drev den lilla restaurangen/puben… Rob kom ihåg oss båda, han såg inte riktigt frisk ut, förklarade att han hade opererat magen tre gånger och var fortfarande inte nöjd med resultatet…
Vi bjöd in dem båda till bröllopet, men de tackade så mycket, de hade ju sin verksamhet att driva… Jag lovade att vi skulle komma tillbaka.
”K S Pavillion”, nästa stopp den eftermiddagen, var det hotell där vi skulle vara under ”morning ceremony), giftermåls ceremonin tillsammans med Buddist munkar. Där hade vi även bokat in bröllopsnatten. Ett fint litet hotell, fina lokaler. Hissen tog oss upp dit där vi skulle vara… Ett stort rum, vackert utsmyckat, fint som tusan… Sedan till Tuks hus, vi parkerade utanför på gatan och gick in i den smala ”soi” som leder fram till hennes hus.
Fadern satt på sin säng och drack vatten då vi kom in. Vi hälsade på varandra, i rummet fanns även den äldre av de två kvinnor som är anställda för att ta hand om den sjuke gamle mannen. En kvinna omkring de 50. Vi pratade ett tag, Tuks far och jag. Tuk översatte, hjälparen lyssnade… två personer gick utanför, den ena var den nyaste hjälparen, den andra personen var Tuks syster. Hjälpare nummer två kom snart nog in och satte sig på golvet och lyssnade även hon på vårt samtal. Hon är en kvinna i trettioårsåldern…
Tuk tog fram den gula siden jacka hon låtit sy upp åt mig, den passade väldigt bra, ärmarna skulle bara förlängas lite. Tuk blev påmind om att hon skulle köpa något till fadern, så vi åkte till ”The Mall” och inhandlade det hon tidigare glömt. Jag släppte av henne utanför hennes ”soi” och fortsatte ensam till hotellet. Duschade, slappade… vid 19:30 ringde Tuk och sade att hon var klar… En stund senare hoppade hon in i bilen, jag frågade vart vi skulle, ty Noi var inte inne i sin ”Pizza Shop”, den var helt igenbommad nyss då jag åkte förbi… efter lite funderande bestämde vi att vi skulle äta i den lilla restaurang precis utanför hotellet. Då vi passerade ”Pizza Shop” stod Noi utanför… Vi skyndade oss att parkera bilen och gick skyndsamt till den lilla restaurangen. Hon var naturligtvis inte där längre… Tuk ringde och Noi sade att hon var i en liten ”food shop”.
Ok… vi gick och åt. Kanonfin mat och fräscht inne i restaurangen. Då vi betalat och gått ut igenom dörren satt Noi utanför och talade med en västerlänning. Vi talades vid ett tag och Tuk gav henne en Marabou chokladkaka jag haft med mig från Sverige. Noi meddelade att hon kommer på ”morning ceremony”, kul… Kaffe och glass i hotellets matsal fick avsluta kvällen. Vi gick upp på rummet ett tag innan Tuk skulle gå tillbaka. Hon läste igenom alla de papper jag haft med mig från Sverige. Vi planerade lite vad som skulle avklaras i morgon. Sedan, vid 10:20 skjutsade jag henne hem. God natt!!
Fortsättning 2 följer…