Hoppa till innehåll

• Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera dig
- - - - -

Dubbla medborgarskap-olika efternamn

Denna tråd har arkiverats

När en tråd inte har svar på lång tid arkiveras den och nya svar tillåts inte. Starta gärna en ny tråd.

#16 islander

islander

Prathom ประถม

• Medlem
  • PipPip
  • 382 inlägg

Inlagd 17 mars 2011 - 14:17

Se inläggjerry, den 17 mars 2011 - 13:14 , sade:

Skall ringa immigration igen och höra om hon kan få en uppehållstillstånds-stämpel i det
Thailändska passet efter att vi har gjort namnändring.

Det verkar ju helt sanslöst att thaiarna själva skall betala för visum till sitt eget land.

Om du med immigration menar svenska myndigheter så är svaret nej en Svensk medborgare kan inte få UT stämplar.. ..

Ändrar hon namn blir det givetvis till att skaffa nytt IDkort och nytt Pass.
Glöm inte att ta med vigselbeviset (I original), det ska översättas och sedan stämplas på Ambassaden och sedan hos utrikesmyndigheterna innan giftermålet kan registreras hos Amphur....

In i EU kommer hon eftersom hon har svenskt pass, enda stället det kan vara problem är när hon ska ombord på planet..

#17 JohanB

JohanB

Mattayom ton มัธยมต้น

• Medlem
  • PipPipPip
  • 901 inlägg

Inlagd 17 mars 2011 - 15:17

Ja, det här visar att man krånglar till det om man byter namn vid giftemål och inte reggar det i Thailand. (+ ev. redan bokade flygbiljetter??)

Ändra namn behöver man inte bestämma just då. Det går ju enkelt att göra när som helst senare, om behovet uppstår.

Lite att tänka på!! Hur blir det med möjligheten att köpa land i Thailand, om man har registrerat dubbelt medborgarskap i Thailand och ett svenskt efternamn??

Enklast är ju att damen behåller sitt efternamn vid giftemål. Då kan hon åka ut och in utan visum, på respektive svensk/thai-pass pass, då samma namn står på biljetten.

Vill hon gå tillbaka till thai-namnet, kan hon ju byta tillbaks till det i Sverige och sen bara skaffa nytt pass och ID på sitt gamla namn i Thailand.

/Johan

#18 hasseigöteborg

hasseigöteborg

Anubaan อนุบาล

• Medlem
  • PipPip
  • 325 inlägg

Inlagd 17 mars 2011 - 17:13

För det första så får man inte enligt internationell lag resa på 2 olika pass.
dvs om man lämnar Schengen med det Svenska Passet så skall man äntra Thailand med samma pass. Detta oberoende av om man har samma eller olika namn i passen. Att sedan många gör det är en annan sak. Men försök den varianten i USA !!!!!!!

Sedan. När man checkar i för hemresan så skall flygbolaget kolla att namnet i passet stämmer mot namnet på biljetten. Dom skall dessutom kolla att det stämmer på utresekortet (dvs det kort man fick vid inresan). Och åkte man då in med Thaipasset har man inget utresekort i sitt Svenska pass som krävs för att checkas in pga namnet.

Så även om det går och några har lyckas så finns det alltid en risk att det inte går för just er.

hf

#19 hoggarn

hoggarn

Makrill

• Medlem
  • PipPip
  • 318 inlägg

Inlagd 17 mars 2011 - 18:59

ur en annan synvinkel
jag har svensk pass
frugan har thaipass och ett eu kort som ger henne tillåtelse att vara i eu i 5 år åt gången
för jag e eu borgare i ett ikke eu land norge
ungarna mina har norsk pass
ungarna våra har både svensk å thai pass
sista gång vi reste ner hade jag alla passen med
det gick bra tills vi kom till bangkok
der blev det ett problem med alla pass .men det gick bra till slut,
min lärdom blev att bara ha ett pass till var å en som reser
å aldrig mer riva ut å slänga den där lappen som följer med thapassen när man reser ut..

Maitans Guesthouse

Det mesta om Thailand på MPR.
Logga in eller registrera dig
för att se allt vårt innehåll på sajten