Jag har några frågor angående visum / ut som jag hoppas kunna få hjälp med på detta eminenta forum.
Om en dryg vecka skall jag och min flickvän till ambassaden i Bangkok för att söka besöksvisum.
Det är första gången vi gör detta men jag tror jag har koll på allt man behöver.
Planen är att försöka förlänga de 3 månaderna man söker till 6 genom att söka tillfälligt UT i Sverige.
Helst skulle vi stanna i Sverige tillsammans något längre än dessa 6 månader då jag måste jobba.
En tanke som slog mig är att vi skulle kunna söka UT redan innan vi åker till Sverige i maj nu och vänta på besked under tiden vi befinner oss i Sverige på besöksvisum.
Min fråga är om detta är möjligt? Att söka UT medan man har ett gällande visum och eventuellt ett tillfälligt UT som förlängning på visumet.
Om detta är möjligt så undrar jag vidare hur man enklast bör göra med flygbiljett. Jag har läst att de kontrollerar att man har en returbiljett när man anländer till första Schengenlandet.
Nu för tiden flyger man ju oftast med elektronisk biljett så allt man har är ju egentligen ett reservationsnummer som inte säger nått. Duger det med en kopia på den elektroniska biljetten man kan skriva ut? Det bästa vore ju såklart om man kunde avvakta med hembiljetten tills man vet när det bär av tillbaka mot Thailand.
Försäkringen borde ju vara enklare då den bara är att förlänga antar jag.
Tacksam för svar!
Mvh
Senken
Inlägget ändrats av senk: 21 February 2010 - 12:16