Hoppa till innehåll

Googleannons

Den svenska kärringamaffian

190 svar till denna tråd

#166 Luttrad

Anubaan อนุบาล

• PipPip
  • 175 Inlägg:
  • 2 ämnen

Inlagd 10 February 2010 - 22:47

Se inläggGammalDansken, den 10 February 2010 - 18:44 , sade:

Nästa gång jag är i Thailand, ska jag passa på att klappa så många kvinnor som möjligt på huvudet.

Jag brukar vara försiktig med placering av fötter, uppvisning av fotsulor, trampa på kungens bild etc.
men nu får det vara slut även med det.

Går det bra här får väl di tåla det.

Helt riktigt GammalDansken, det tycker jag verkligen att du skall göra!

Om du bara gör i Thailand vad du är van vid att göra i ditt hemland, så är det bara upp till Thailändarna att acceptera detta! Om dom inte är förstående och accepterar ditt agerande, så är dom så fördomsfulla och inskränkta att dom inte inser att du bara gör vad som är naturligt för din kultur och religion.

Förhoppningsvis inser alla Thailändare numera och att de inte har någon som helst rätt att bestämma över vilka normer som skall gälla i deras eget land.

Om nu någon enstaka inskränkt Thailändare ändå inte förstår att det är dina värderingar som numera gäller, så stämmer du vederbörande inför Thailands DO därför att du känner dig diskriminerad och kränkt! Detta kommer självklart att resultera i att du tilldöms ett skadestånd på 60.000 Baht.

För självklart måste det vara likadant för alla, eller hur?

MVH.

Luttrad.

Inlägget ändrats av Luttrad: 10 February 2010 - 23:07

#167 Neil

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 767 Inlägg:
  • 33 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 00:31

Hej

Visst har den svenska skolan till stor del flippat ut fullständigt.Främst beror detta på en total avsaknad av konsekvenser.Våra politiker har under lång tid flummat runt och trott att snälla samtal med elever om problemen skall lösa alla konflikter samtidigt har de plockat bort de flesta av lärarnas befogenheter. Det mest märkliga med detta är att politikerna i princip varit påhejade av lärarna själva som fram till helt nyligen varit helt övertygade att flummet är det bästa för eleverna. Numer har väl en del lärare vaknat upp och inser att något måste hända snart men tyvärr finns det fortfarande allt för många medelålders flumtanter kvar för att det skall bli tal om några verkliga protester.

Den thailändska skolan har många fördelar gentemot den svenska skolan. God ordning, intresserade elever, tydliga konsekvenser osv.Men en del saker är förstås inte bra där heller. Att lära ut blind respekt och vördnad för kungahuset, de som har en högre position i samhället, föräldrar osv är till stor del skadligt och medverkar till att den thailändska överklassen kan behålla sin makt över samhället.Att lära eleverna att det är bra att ifrågasätta och att alla människor kan tänka självständigt är ett måste för att det skall bli en god undervisning och ett demokratiskt samhälle.

ha det

Neil

#168 broder tuk tuk

mat fay

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4844 Inlägg:
  • 156 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 00:45

Gränserna har suddats ut mellan barn och vuxna och respekten för vuxna har försvunnit. Flummet har sin grund i uppfostran från hemmet där barnen alltmer blivit de som bestämmer.Detta beteende förs sedan vidare även till skolmiljön.

Att som lärare konfronteras med 30 olika starka viljor som alla vill bestämma kan bara leda till kaos och anarki.

En återgång till den gamla hederliga katederundervisningen vore på sin plats.

BTT
Det är synd om kärlekshungrande bargubbar.

#169 UT006

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 717 Inlägg:
  • 20 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 01:18

Se inläggNeil, den 11 February 2010 - 00:31 , sade:

... Det mest märkliga med detta är att politikerna i princip varit påhejade av lärarna själva som fram till helt nyligen varit helt övertygade att flummet är det bästa för eleverna. Numer har väl en del lärare vaknat upp och inser att något måste hända snart men tyvärr finns det fortfarande allt för många medelålders flumtanter kvar för att det skall bli tal om några verkliga protester. ...

Till viss del ligger antagligen roten till det onda i den lågkvalitativa forskning som utförs på lärarhögskolorna. Här sitter det doktorander och docenter/professorer som nog inte längre vet vad en lektionsal är - eller har gjort allt som finns i deras förmåga för att komma ifrån. Dessa personer skriver rapporter som inte går emot anslagsgivarnas (läs politikernas) intentioner, samt skall passa väl in i någon "flum-journal" som bara läses av likasinnade. Denna "forskning" skall sedan ligga till grund för lärarnas utbildning och verklighetsuppfattning.
Det stackars fotfolket inom lärarkåren trodde antagligen på det som de blev itutade och upplever antagligen att det är deras fel att ungarna är ointresserade och inte kan behålla koncentrationen mer än knappa minuten.

Man verkar hinna förstöra en generation innan verkligheten blir ohållbar och lärarkåren bryter ihop under orimligheterna. Numera har eländet spridit sig ända upp på universitetsnivå och lektorerna börjar allt mer högljutt protestera mot att kunskapen verkar ha förlorat all betydelse - kravlösheten breder ut sig då det är enda sättet att kunna hålla uppe examinationsvolymerna.

Postade en bild

---------------------------------------------

Universitetslärarens roll håller på att urholkas

Universitetsläraren Nummer 2-10

Universitetslärare är ett yrke som håller på att avprofessionaliseras. – vi har kommit i kläm mellan två krafter, å ena sidan marknadstänkandet, å andra sidan ett terapeutiskt förhållande till studenterna.

DET MENAR YLVA HASSELBERG, docent i ekonomisk historia vid Uppsala universitet, som i sin forskning bland annat problematiserat ”nätverksamhället”. I den nyligen utkomna essäsamlingen ”Vem vill leva i kunskapssamhället? Essäer om universitetet och samtiden” driver hon tesen att den akademiska världen som i retorik och högtidstal är så upptagen av ”framtiden” i själva verket är på väg att tillbakabildas, att feodaliseras i riktning bort från moderniteten.

...

– Men att tänka själv tar tid och blir därför kontraproduktivt, i förhållande till studentpengen.
– Studenterna idag är inte heller särskilt intresserade av att lära sig kritiskt tänkande. De ser istället den högre utbildningen som en biljett till ”det goda livet”, menar Ylva Hasselberg.
– Högskoleexpansionen har dock inte motsvarats av någon expansion av samhällets elitpositioner, som fortfarande är få.
Påbudet om ”anställningsbarhet” bidrar till att man helst inte ska låtsas om att det finns studenter som, enligt Hasselberg, helt enkelt inte passar för högre utbildning. Eftersom universitet och högskolor numera ska vara tillgängliga för ”alla” blir det utbildningen som förändras.
– Vi infantiliserar utbildningar, det är inte längre givet att behandla studenter, inte ens doktorander, som vuxna.
– Vi törs inte tala om universitetet som sållningsinstrument, vilket innebär att vi utbildar studenter som varken är lämpliga för studierna eller för det yrke vi utbildar dem för. Vi håller också på att avskaffa synen på universitetet som en bildningsinstitution, klassresan innebär inte längre en bildningsresa.
Ylva Hasselberg talar om massutbildning med mer fokus på teknisk kompetens och mindre på intellektuell. En massutbildning som efterfrågar social kompetens, både hos lärare och studenter.
– Jag har gått handledarutbildning där det handlat mer om att lära doktoranden värja sig mot sexuella trakasserier, än om hur man förmedlar kunskap.

...

– Då pratade man inte om social kompetens, då ansågs det fortfarande bra att vara originell, säger Ylva Hasselberg och jämför med ett dagsläge där ”förmåga till samarbete” kan ingå i de ”mål” studenter ska uppnå.

....

I boken drar Ylva en skarp skiljelinje mellan å ena sidan ”kvalitetssäkring” och, som hon skriver, ”en väl uppövad känsla för vad som inom yrkesområdet är kvalitet”.
Hon manar därför alla självständigt tänkande lärare och forskare att hålla sig borta från sammanhang där man sysslar med diverse mätningar av kvalitet, hon ifrågasätter bibliometri och andra nyuppfunna sätt att definiera framgångsrik forskning. Ylva Hasselberg kan alltså sägas ifrågasätta det som blivit en självklar del av universitetens och högskolornas verksamhet och förhoppningar inför framtiden.

...

Hon understryker att hon inte är ensam om att protestera mot ”byråkratisering” i form av nya utvärderingar, nya mätningar, nya planer och ännu fler möten.
– Duktiga pedagoger vill undervisa, inte gå på möten om pedagogik. Men många lärare har lärt sig att ”pappra ihjäl” en fråga, att döda den genom ytterligare byråkratisering, upproriskheten hittar du i remissvar på alla nya påfund och planer.

...

Jag frågar henne hur hon tror att det ser ut i Uppsala och vid andra lärosäten om tio år, i bästa fall och i värsta fall.
Hennes optimistiska vision är att samhället om tio år verkligen inser vad man ska ha universiteten till, det vill säga att utbilda människor att använda sitt eget omdöme/tänka kritiskt och för att få fram ny kunskap.
– En pessimistisk tolkning är att utbildning vid universitet och högskolor blivit obligatoriska, att de har degraderats till yrkeshögskolor och att klyftan mellan undervisning och forskning har ökat ännu mer. ...
“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”
- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

#170 GammalDansken

Forumfjant

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4732 Inlägg:
  • 70 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 01:30

Se inläggLuttrad, den 10 February 2010 - 22:47 , sade:

Helt riktigt GammalDansken, det tycker jag verkligen att du skall göra!

Om du bara gör i Thailand vad du är van vid att göra i ditt hemland, så är det bara upp till Thailändarna att acceptera detta! Om dom inte är förstående och accepterar ditt agerande, så är dom så fördomsfulla och inskränkta att dom inte inser att du bara gör vad som är naturligt för din kultur och religion.

Förhoppningsvis inser alla Thailändare numera och att de inte har någon som helst rätt att bestämma över vilka normer som skall gälla i deras eget land.

Om nu någon enstaka inskränkt Thailändare ändå inte förstår att det är dina värderingar som numera gäller, så stämmer du vederbörande inför Thailands DO därför att du känner dig diskriminerad och kränkt! Detta kommer självklart att resultera i att du tilldöms ett skadestånd på 60.000 Baht.

För självklart måste det vara likadant för alla, eller hur?

MVH.

Luttrad.

Är gift med en thai och umgås med många som bor här.

Brukar visa samma respekt för deras traditioner även om det är jag som är på hemmaplan.

Är t.o.m. med i templet då och då och även om jag inte kastar mig raklång på golvet så
unner jag "de små liven" att göra det.

Men det får ju va' slut med det oxå i konsekvensens namn.
Här i landet ska alla uppföra sig "som vanligt".

Den svenska kärringmaffian kan se fram emot många nya vackra medlemmar i 45-kilos klassen.

mvh

Inlägget ändrats av GammalDansken: 11 February 2010 - 01:41

Det sägs att det enda man kan ta med sig in i himmelen, är det man ger bort.

Ge därför aldrig bort sånt du inte vill få tillbaka eller behålla.

#171 broder tuk tuk

mat fay

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4844 Inlägg:
  • 156 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 01:51

Wille!

Läser återigen ditt inlägg nr 5 och kan bara konstatera vilket mästerverk detta inlägg är i ironiskt huvudet på spiken.

För visst ligger det mycket sanningar i inläggets olika påståenden, om än något överdrivna och konstruerade.

Men som recension av någon slags MPR karaktär är inlägget helt lysande.

Har inte skrattat så mycket åt något inlägg på länge.

Det träffar rakt i solar plexus.

Pluskarma och fram för fler sådana ironiska mästerverk.

BTT
Det är synd om kärlekshungrande bargubbar.

#172 Atom

Probably the Best

• PipPipPipPipPipPip
  • 3026 Inlägg:
  • 67 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 02:38

Se inläggNeil, den 11 February 2010 - 00:31 , sade:

Den thailändska skolan har många fördelar gentemot den svenska skolan. God ordning, intresserade elever, tydliga konsekvenser osv.

Tjena Neil,

Jag har for mig att jag läst någonstanns att du är lärare så du har givetvis mycket bättre insikt än jag som var lärarvikarie i 3 månader for 14 år sedan. Svenska skolan har säkert en massa disciplinära problem och att inte ha en skola som ligger i världstopp är ett ytterst allvarligt problem som vi kommer få betala for i generationer framover.

Att hitta några fordelar med den thailändska skolan är dock helt omojligt. God ordning gäller mojligtvis upp till lågstadiet, och det gäller väl i Sverige också, samt i vissa privatskolor. Intresserade elever är nog ovanligare än i Sverige och tydliga konsekvenser är snarare ett oxymoron.

Den typ av skolor du beskriver får du nog åka längre osterut (Japan, Sydkorea, Taiwan etc) for att hitta. Dessa länders skolor har givetvis också sina problem med hog självmordsfrekvens etc men det är nog snarare däråt vi ska titta än åt Thailand. Eller varfor inte titta over vattnet på Finland som år efter år hamnar i absolut topp i diverse skoljämforelser.
Det finns en typ som är värre än den som tror sig veta allt och det är han som inte vet något och hävdar att alla som vet något är besserwissers.

#173 Oregistrerad_Incinerator

• 30 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 04:36

Se inläggWelder, den 09 February 2010 - 21:44 , sade:

Privatiseringen och avregleringen av elmarknaden fungerade väl sådär kan jag tycka. Åtminstone för oss konsumenter som får betala priset. Det är numer ett dyrt pris att betala.

När staten sålt ut alla sina intäktsbringande tillgångar var ska då staten hämta igen vad den förlorat? I min värld måste ett inkomstbortfall kompenseras med minskade utgifter. De intäkter som den borgerliga regeringen fått vid dessa försäljningar är ju kortsiktiga medel, medan de flesta av statens utgifter är långsiktiga och aldrig sinande.

Nu har ju jag inte någon akademisk utbildning men tror inte att det är därför jag inte får det att gå ihop. Postade en bild

Hej Welder

Vid försäljningen av V&S blev minskningen av skuldräntan på statsskulden större än vad inkomsten från V&S varit!
Vilket hade varit bäst tycker du? Behålla V&S och betala högre ränta på statsskulden?
Andra utförsäljningar har jag inte info om!

Mvh
I

#174 Singha711

Prathom ประถม

• PipPipPipPip
  • 1673 Inlägg:
  • 60 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 04:47

Se inläggbroder tuk tuk, den 11 February 2010 - 01:51 , sade:

....
Pluskarma och fram för fler sådana ironiska mästerverk.

BTT

När Wille Postade en bild får pluskarma av självaste BTT Postade en bild har någonting gått fruktansvärt snett....Postade en bild

//Singha711

Inlägget ändrats av Singha711: 11 February 2010 - 04:58

#175 Tallviking

Prinya eg ปริญญาเอก

• PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8235 Inlägg:
  • 51 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 07:17

Se inläggGammalDansken, den 11 February 2010 - 01:30 , sade:

Är gift med en thai och umgås med många som bor här.

Brukar visa samma respekt för deras traditioner även om det är jag som är på hemmaplan.

Är t.o.m. med i templet då och då och även om jag inte kastar mig raklång på golvet så
unner jag "de små liven" att göra det.

Men det får ju va' slut med det oxå i konsekvensens namn.
Här i landet ska alla uppföra sig "som vanligt".

Den svenska kärringmaffian kan se fram emot många nya vackra medlemmar i 45-kilos klassen.

mvh

Japp: Det stämmer

http://www.aftonblad...ticle6583220.ab

Being nice is overrated - Garfield

#176 Oregistrerad_Knasen

• 8 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 07:19

Lite mer i samma ämne http://www.svd.se/ny...ige_4243749.svd

#177 Odin

alea iacta est

• PipPipPipPipPipPip
  • 3760 Inlägg:
  • 70 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 07:42

Se inläggKnasen, den 11 February 2010 - 07:19 , sade:

Jaha nu är dom igång igen... Vi får väl se om vi får löpa gatlopp i Örebro när K.maffian läst morronblaskan eller lyssnat på radion.

Visst det finns problem med vissa socialinkompetenta kvinnomisshandlande svin, men nu får alla vi som har en relation med en aseatisk partner skit.
Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

#178 Toboas

Prathom ประถม

• PipPip
  • 203 Inlägg:
  • 70 ämnen

Inlagd 11 February 2010 - 08:39

Se inläggAtom, den 11 February 2010 - 02:38 , sade:

Att hitta några fordelar med den thailändska skolan är dock helt omojligt. God ordning gäller mojligtvis upp till lågstadiet, och det gäller väl i Sverige också, samt i vissa privatskolor. Intresserade elever är nog ovanligare än i Sverige och tydliga konsekvenser är snarare ett oxymoron.

Efter att ha undervisat lite (gästföreläsare) på ett av de privata Thailändska universiteten förra sommaren kan jag inte annat än att hålla med. Svenska studenter upplever jag som punktligare, mer intresserade av föreläsningen, mer aktiva att ställa frågor om något är oklart och klart bättre på Engelska. De thailändska lärare jag känner (universitetslärare ska tilläggas) höll väl inte heller det egna landets studenter så högt.

#179 GammalDansken

Forumfjant

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4732 Inlägg:

Inlagd 11 February 2010 - 08:52

Se inläggOdin, den 11 February 2010 - 07:42 , sade:

Jaha nu är dom igång igen... Vi får väl se om vi får löpa gatlopp i Örebro när K.maffian läst morronblaskan eller lyssnat på radion.

Visst det finns problem med vissa socialinkompetenta kvinnomisshandlande svin, men nu får alla vi som har en relation med en aseatisk partner skit.

Ja det är synd om oss.
Bättre att ingen överhuvudtaget reagerar eller skriver om problem
som på något sätt kan hänföras till någotsomhelst.

#180 GammalDansken

Forumfjant

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4732 Inlägg:

Inlagd 11 February 2010 - 08:54

Se inläggSingha711, den 11 February 2010 - 04:47 , sade:

När Wille Postade en bild får pluskarma av självaste BTT Postade en bild har någonting gått fruktansvärt snett....Postade en bild

//Singha711

If you can't beat 'em, join 'em.

Maitans Guesthouse Volando Resor