Hoppa till innehåll

• Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera dig

Den svenska kärringamaffian

Denna tråd har arkiverats

När en tråd inte har svar på lång tid arkiveras den och nya svar tillåts inte. Starta gärna en ny tråd.

#121 RoiET

RoiET

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 255 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:07

Se inläggSerath, den 09 februari 2010 - 20:59 , sade:

Ett steg i taget så funkar privatiseringen. Idag Apoteket, Bilbesiktningen mm imorgon privat sjukförsäkring....

Du kan ju ta några bra exempel på hur mycket billigare det har blivit med privatiseringarna som gjorts...

Elavregleringen funka ju bra eller hur? Vad hände? precis som i alla former av privatisering en tids konkurens sen köper dom upp varandra tills några stora har monopol och dom höjer priserna som dom själva vill. Det är så kapitalism funkar, och det är så privatisering funkar.

Kära Veiron. Vilka områden tycker du att vi ska förstatliga? Matproduktionen kanske?

Privatiseringen inom äldreomsorgen har funkat utmärkt i min kommun. Dock är fortfarande avgifterna samma.

#122 Serath

Serath

Mahawittayalai มหาวิทยาลัย

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 947 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:18

Se inläggRoiET, den 09 februari 2010 - 21:07 , sade:

Kära Veiron. Vilka områden tycker du att vi ska förstatliga? Matproduktionen kanske?

Privatiseringen inom äldreomsorgen har funkat utmärkt i min kommun. Dock är fortfarande avgifterna samma.

Hej Mister Naiv

Och vad händer i din lilla kommun när ett företag har köpt upp alla vårdföretag då?

#123 ban99arne

ban99arne

Kvalitetssäkrad - ISO 9001

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 138 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:25

Se inläggsilom, den 09 februari 2010 - 19:03 , sade:

hehe... tänker du på mannen som fick A-kassan indragen?

Nej Si Lom, ej heller på dig din bidragstagare utan alla di andra i det stora folkhavet av bidragstagare.

Bidragsgifaren Arne

#124 RoiET

RoiET

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 255 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:26

Se inläggSerath, den 09 februari 2010 - 21:18 , sade:

Hej Mister Naiv

Och vad händer i din lilla kommun när ett företag har köpt upp alla vårdföretag då?

Ja det blir fullt med peruanska slavarbetare inom äldreomsorgen men ordning och reda då Jan Stenbeck dyker upp med oxpiskan.(ironi)

De vårdföretag som finns här består av både stora elefanter som t.ex. Bure, såväl som personalkooperativ. Gemensamt för dem var dock att de fick bättre resultat i undersökningen än de kommunala. Konstigt va?

#125 clion

clion

Thaiveteran

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11 415 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:36

Ja du har rätt i mycket som har blivit fiasko.men avregleringen av elmarknaden som är en katastrof var väll göran p och sossarna som genomdrev så dom är lika dåliga som dom anndra

#126 RoiET

RoiET

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 255 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:40

Se inläggclion, den 09 februari 2010 - 21:36 , sade:

Ja du har rätt i mycket som har blivit fiasko.men avregleringen av elmarknaden som är en katastrof var väll göran p och sossarna som genomdrev så dom är lika dåliga som dom anndra

Jag tror att han uppfattar sossarna som höger. Har jag fel Serath?

#127 Serath

Serath

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 947 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:43

Se inläggRoiET, den 09 februari 2010 - 21:26 , sade:

Ja det blir fullt med peruanska slavarbetare inom äldreomsorgen men ordning och reda då Jan Stenbeck dyker upp med oxpiskan.(ironi)

De vårdföretag som finns här består av både stora elefanter som t.ex. Bure, såväl som personalkooperativ. Gemensamt för dem var dock att de fick bättre resultat i undersökningen än de kommunala. Konstigt va?

Absolut inte konstigt att dom är bättre, Billigare, effektivare än dom kommunala vårdhemmen i din kommun.

Finns många lyckade exempel.

och här kan du läsa lite om att

http://www.vardforet...da_striden.aspx

#128 Serath

Serath

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 947 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:43

Se inläggRoiET, den 09 februari 2010 - 21:26 , sade:

Absolut inte konstigt att dom är bättre, Billigare, effektivare än dom kommunala vårdhemmen i din kommun.

#129 RoiET

RoiET

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 255 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:48

Se inläggSerath, den 09 februari 2010 - 21:43 , sade:

Då är vi alltså överrens om att det kan vara bra med privatiseringar? Känner mig dock lite förbryllad med tanke på vad du tidigare skrev :huh:

#130 Serath

Serath

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 947 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:50

Se inläggclion, den 09 februari 2010 - 21:36 , sade:

Absolut, Sossarna börja med privatiseringen. Och jag har inte problem att man konkurrens sätter statliga företagen.

Men statliga företag som har en samhällsnyttig tjänst borde man nog fundera både en och två gånger om man skall privatiserna eller inte.

Tycker att bilbesiktningen är totalt vansinnigt att tillåta privata företag, Vi har västra europas billigaste och bästa bilbesiktning. och när man tillåter privat konurrens så kommer detta 100% säkert inom några år på rejäla prishöjningar.

#131 måne

måne

måne

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9 117 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:51

Nu jäklar är serath förbannad,han stammar i skrift t.o.m. :crazy: Mvh Måne som fortfarande ligger samhället till last med sin förtidspension.Ps skulle inte Fredrik sänka skatten för pensionärer.Det var väl Göran &co som såg till att det blev skatt på både mössan och halsduken Ds

#132 Serath

Serath

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 947 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 21:52

Se inläggRoiET, den 09 februari 2010 - 21:48 , sade:

Då är vi alltså överrens om att det kan vara bra med privatiseringar? Känner mig dock lite förbryllad med tanke på vad du tidigare skrev :huh:

Läs artikeln min vän ;)

Men visst jag har inte emot en viss privatisering, Men man ska inte trampa på som borgarna gör nu och ruinerar fungerande statliga inrättningar.

#133 Herr Chang

Herr Chang

Prinya eg ปริญญาเอก

• Global Moderator
  • 8 492 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 22:04

Det bästa är väl om man tillåter privata initiativ samtidigt som det statliga finns kvar. Se till exempel vårdcentraler och apotek. Lite konkurrens skadar aldrig...

Att en rent statlig verksamhet kan agera som skyddad verkstad med halvhjärtade krav på sig tycker jag inte är bra.

Herr Chang har talat.

#134 RoiET

RoiET

Mattayom plai มัธยมปลาย

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 1 255 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 22:04

Se inläggSerath, den 09 februari 2010 - 21:52 , sade:

Läs artikeln min vän ;)

Men visst jag har inte emot en viss privatisering, Men man ska inte trampa på som borgarna gör nu och ruinerar fungerande statliga inrättningar.

Jag läste artikeln men drog nog andra slutsatser än du...
Vilka statliga inrättningar menar du nu? På vilket sätt menar du att man genom ett monopol säkerställer att verksamheten fungerar med högsta kvalitet till lägsta möjliga kostnad.
Med ett riktigt skrivet avtal och en ordentlig uppföljning, så hävdar jag att en konkurrensutsatt verksamhet alltid är bättre än en verksamhet som drivs under monopolliknande förhållanden.

Kanske inte detta som trådskaparen tänkte sig...

Inlägget ändrats av RoiET: 09 februari 2010 - 22:12

#135 måne

måne

måne

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9 117 inlägg

Inlagd 09 februari 2010 - 22:05

Fungerande inrättningar?Saab,SAS.Tycker nog att Lars Ohly är för högerinriktad för dig.Du får nog vrida fram klockan en del,det är 2010 nu.Och USA håller väl på att korrigera sitt sjukvårdssystem eller.Du kan inte mena allvar med vad du skriver,jag börjar tro att du är ett troll  :crazy: och bara är ute efter att provocera :whistle:  Seså stoppa nu tummen i mun och ha en god natts sömn  :friends:  Mvh Måne som är rätt nöjd iaf

Maitans Guesthouse

Det mesta om Thailand på MPR.
Logga in eller registrera dig
för att se allt vårt innehåll på sajten