Hoppa till innehåll

Googleannons

Ris eller potatis

71 svar till denna tråd

#46 conservator

Mattayom plai มัธยมปลาย

• PipPipPipPip
  • 1691 Inlägg:
  • 4 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 13:27

[quote name='broder tuk tuk' date='09 February 2010 - 00:33 ' timestamp='1265670504' post='145900']
Så de enda gångerna du kan dricka bärs är alltså när frugan äter ris??

BTT
[/quote
..och det var ju onekligen hela tiden!

#47 wUThai

Mahawittayalai มหาวิทยาลัย

• PipPipPipPipPip
  • 2627 Inlägg:
  • 65 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 15:17

Se inläggbroder tuk tuk, den 09 February 2010 - 00:08 , sade:

Så de enda gångerna du kan dricka bärs är alltså när frugan äter ris??

BTT

Jo, hon brukar köpa ett par öl till mig då hon ska äta. För hon har hand om mina pengar samt reskassa. Så man får vara glad när man får några öl, för familjen ska ju ha sitt också. Så ett nytt hus och en bil lär jag får slanta upp till familjen, när vi beger oss till Thailand i sommar.

wUThai, den vandrande bankomaten!
I hate everyone equally.

"Ja vattnets betydelse for sjofarten kan inte belysas ofta nog och atminstonde clion far ju fortfarande en aha-upplevelse varje gang den store konsulten forklarar att batar framfors battre pa vatten an pa land." ©Atom

#48 Kim

Prinya taw ปริญญาโท

• 4177 Inlägg:
  • 150 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 16:04

Risbehovet gick över efter något år i Sverige för min fru och nuförtiden lagar hon lika ofta farangmat med potatis som thaimat med ris där hemma. Och hon upplever inget risbehov efteråt längre.
Så jag tycker inte trådskaparen behöver göra slut... det kanske ordnar sig med tiden. ;)

Potatis i Thailand finns att köpa på alla Big C, Tesco Lotus, Makro osv. Bara att inhandla en påse och be flickvännen pluppa i ett par, tre samt ett par morrötter i t ex tom yam:en. Blir lite mer likt svensk köttsoppa då. Och ännu matigare/godare än orginalet utan..
På thairestaurang kan du med fördel beställa gaeng massaman eller gaeng garee, currythairätter som innehåller just potatis. Goda som tusan är dom också. Mmmm!

Ps Idag var vi iväg till en farangrestaurang några mil från byn här i Isaan och vi beställde en pizza, en paj samt en thaimaträtt. Efter beställningen kom jag på att jag nog ville ha ha ett sånt där indiskt vitlöksbröd som dom också har på menyn och gick in och sa till servitrisen.
En stund senare kommer farangägarns fru ut rusande ur köket och på engelska börjar hon uppgivet förklara för mig att jag nog egentligen inte vill ha det där vitlöksbrödet till pizzan eftersom det ju är nästan samma sak. Jag lyssnar snällt tills hon förklarat färdigt och svarar sedan på thai att det inte är jag utan min fru som beställt pizza. Häpp!
Kim
Det A säger om B säger mer om A än om B.

#49 Herr Chang

Prinya eg ปริญญาเอก

• 8518 Inlägg:
  • 238 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 17:49

Ja, det är ganska vanligt att jag i Thailand nöjer mig med några öl medan fru Chang och medföljande thai vräker i sig thaimat...

Värmen dämpar min aptit ordentligt, men märkligt nog verkar det alltid finnas plats för en Beer Chang ;)

Herr Chang har talat.

#50 Burpan5

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 69 Inlägg:
  • 10 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 18:12

Är Somtam beroendeframkallande? Efter vi varit borta på middag och åtit gott,är det första hon gör att ta fram påk-påken när hon kommer hem.Och det är inte för att slå i huvudet på mig.Nej det skall ätas somtam.Däremot inget ris. Burpan

#51 broder tuk tuk

mat fay

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4844 Inlägg:
  • 156 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 18:28

Tydligen inte alla gubbar som äter pytt i panna och köttbullar i Thailand.

Herr Chang!!

Du har möjligen inte funderat på om det är changölen som gör dig aptitlös?

Öl kan vara ganska mättande.

BTT
Det är synd om kärlekshungrande bargubbar.

#52 Enis

Sybarit

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4551 Inlägg:
  • 141 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 18:51

Se inläggKim, den 09 February 2010 - 16:04 , sade:

Risbehovet gick över efter något år i Sverige för min fru och nuförtiden lagar hon lika ofta farangmat med potatis som thaimat med ris där hemma. Och hon upplever inget risbehov efteråt längre.
Så jag tycker inte trådskaparen behöver göra slut... det kanske ordnar sig med tiden. ;)

Potatis i Thailand finns att köpa på alla Big C, Tesco Lotus, Makro osv. Bara att inhandla en påse och be flickvännen pluppa i ett par, tre samt ett par morrötter i t ex tom yam:en. Blir lite mer likt svensk köttsoppa då. Och ännu matigare/godare än orginalet utan..
På thairestaurang kan du med fördel beställa gaeng massaman eller gaeng garee, currythairätter som innehåller just potatis. Goda som tusan är dom också. Mmmm!

Ps Idag var vi iväg till en farangrestaurang några mil från byn här i Isaan och vi beställde en pizza, en paj samt en thaimaträtt. Efter beställningen kom jag på att jag nog ville ha ha ett sånt där indiskt vitlöksbröd som dom också har på menyn och gick in och sa till servitrisen.
En stund senare kommer farangägarns fru ut rusande ur köket och på engelska börjar hon uppgivet förklara för mig att jag nog egentligen inte vill ha det där vitlöksbrödet till pizzan eftersom det ju är nästan samma sak. Jag lyssnar snällt tills hon förklarat färdigt och svarar sedan på thai att det inte är jag utan min fru som beställt pizza. Häpp!

Fantastistt Kim:en ....... MPR:s egen Utopia-man.....i svedala likväl i LOS.... :great:
"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."
Mina Resor: 2011, 2009, 2005, 1998

#53 Herr Chang

Prinya eg ปริญญาเอก

• 8518 Inlägg:
  • 238 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 20:14

Se inläggbroder tuk tuk, den 09 February 2010 - 18:28 , sade:

Tydligen inte alla gubbar som äter pytt i panna och köttbullar i Thailand.

Herr Chang!!

Du har möjligen inte funderat på om det är changölen som gör dig aptitlös?

Öl kan vara ganska mättande.

BTT

Ja BTT,

Det är en rimlig teori. Öl innehåller ju en hel del kalorier. Men jag kan vara sugen på mat i Thailand, ändå orkar jag knappt äta en halv portion innan magen säger stopp. Vilket inte sker efter samma ölkonsumtion i Sverige... om det beror på thaimaten i sig eller värmen kan jag bara spekulera om.

Herr Chang har talat.

#54 Odin

alea iacta est

• PipPipPipPipPipPip
  • 3741 Inlägg:
  • 51 ämnen

Inlagd 09 February 2010 - 22:32

Se inläggFranco, den 09 February 2010 - 11:17 , sade:

Är det någon annan än jag som inte bara har börjat gilla ris väldigt mycket, utan även föredra det?
Nu bor jag inte i thailand, så jag har aldrig levt längre stunder helt utan potatis.

Men det slog mig i somras när vi grillade lite.
Kompisens flickvän hade gjort iordning ris till hennes son (som kom till sverige under våren).
Jag och polaren hade naturligtvis köpt potatissallad som vi mumsade i, och min flickvän som också kommit till Sverige under våren åt också potatissallad. Hon tycker det är skitgott.
Men då jag skulle fylla på min andra tallrik kända jag att jag vill inte inte ha nån mer potatis. Så jag frågade helt enkelt om jag inte kunde ta ris istället.
Några undrande blickar fick man.

Nu är tjejen i Thailand sen i slutet av oktober, och jag äter ris nästan varje dag. Har inte kokat potatis en enda gång sen hon åkte. (Däremot så blir det lite potatis ibland på luncherna ute på restaurant).

Håller jag på att bli asiat?
Jag tror att jag blivit 2 cm kortare sen i höstas, har fått dåligt ölsinne och min hud börjar bli gulare i tonen.
Trodde det var en tillfällighet, men det kanske har med mitt risfrossande att göra?

Hjälp!

Några klarläggande frågor bara:
Känner du en oförklarlig lust att bära antingen röd eller gul tröja?
När du träffar en manlig icke aseat, ser du honom som en atm maskin?

Har du märkt en förändring i dina genitalier, har den samma längd som innan din ursprungs tveksamhet började?
Angående alkoholintag: tål du mindre än hälften av vad du tålde innan symtomen uppstod?

Vid fler än två jakande svar på ovanstående frågor, så måste jag tyvärr meddela att ni håller på att mutera. Och att ni inom ett halvt år kommer att vara fullfjädrad Katoy...
Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

#55 Franco

Prathom ประถม

• PipPip
  • 319 Inlägg:
  • 13 ämnen

Inlagd 10 February 2010 - 16:51

Citat

Vid fler än två jakande svar på ovanstående frågor, så måste jag tyvärr meddela att ni håller på att mutera. Och att ni inom ett halvt år kommer att vara fullfjädrad Katoy...

Oj, vad ska tjejen säga?

Jag som skall ner och träffa henne snart. Undrar om hon blir förvånad när det kliver av en kort, salongsberusad Katoy i röd piké från TG'n och säger -"Hej älskling".
Var nog inte det hon hade förväntat sig när jag sa att jag skulle ha en liten överraskning till henne.

Men det är det värt. Ris är gott.

#56 Odin

alea iacta est

• PipPipPipPipPipPip
  • 3741 Inlägg:
  • 51 ämnen

Inlagd 10 February 2010 - 17:00

Se inläggFranco, den 10 February 2010 - 16:51 , sade:

Oj, vad ska tjejen säga?

Jag som skall ner och träffa henne snart. Undrar om hon blir förvånad när det kliver av en kort, salongsberusad Katoy i röd piké från TG'n och säger -"Hej älskling".
Var nog inte det hon hade förväntat sig när jag sa att jag skulle ha en liten överraskning till henne.

Men det är det värt. Ris är gott.
Haha ja visst är det...
Gissa om jag e sugen på ris nu, har inte käkat ris på över en månad.
I vanliga fall äter jag ris minst en gång om dan...
Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

#57 Acid_Crow

Prathom ประถม

• PipPip
  • 196 Inlägg:
  • 11 ämnen

Inlagd 10 February 2010 - 17:34

Har nastan gatt over helt till ris nu. Ar ju sa latt med riskokare, och mycket billigare an dom dara boil-in-bag man kan kopa i Sverige. Men valjer nog fortfarande riktig potatismos forst om jag kan fa tag i det.

#58 Fritz

Mahawittayalai มหาวิทยาลัย

• PipPipPipPipPip
  • 1940 Inlägg:
  • 23 ämnen

Inlagd 10 February 2010 - 17:46

Se inläggAcid_Crow, den 10 February 2010 - 17:34 , sade:

Har nastan gatt over helt till ris nu. Ar ju sa latt med riskokare, och mycket billigare an dom dara boil-in-bag man kan kopa i Sverige. Men valjer nog fortfarande riktig potatismos forst om jag kan fa tag i det.

Hvad ??
Är väl bara inhandla pären och en pärastamp så fixar du lätt ditt eget päramos Postade en bild

Fritz..
Apatiskt mähä.

#59 Acid_Crow

Prathom ประถม

• PipPip
  • 196 Inlägg:
  • 11 ämnen

Inlagd 10 February 2010 - 18:05

Se inläggFritz, den 10 February 2010 - 17:46 , sade:

Hvad ??
Är väl bara inhandla pären och en pärastamp så fixar du lätt ditt eget päramos Postade en bild

Fritz..

Har faktiskt kommit sa langt att jag importerat en ica-stamp. Har ett par potatisar liggandes, som blev over efter frugan lagat massaman till mig. Men for att vara arlig sa vet jag inte hur man gor. Ganska latt att kolla upp pa natet, men jag fastnar alltid pa massa annat nar jag surfar.. :crazy:

Har for mig att det kravs lite mjolk och kanske margaring.. salt och peppar.. kan ju inte vara sa svart..

#60 Mooauan

Prathom ประถม

• PipPip
  • 264 Inlägg:
  • 9 ämnen

Inlagd 10 February 2010 - 20:11

i dag blev det ost salami salta kex korv med vin. plus en massa samtal hem. Men ingen potatis eller ris.

kram Moo

Maitans Guesthouse Volando Resor