Hoppa till innehåll

Googleannons

- - - - -

Förnya UT, nytt efternamn

• Du kan inte svara på detta ämne
2 svar till denna tråd

#1 Treddy

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 1 Inlägg:
  • 1 ämnen

Inlagd 19 January 2010 - 14:41

Hej på er,

jag har en liten fundering angående att förnya UT efter att ha bytt namn. Det gäller mitt bonusbarn som också måste förnya sitt pass innan han kan söka om förlängt UT.
Saken är den att han bytt till mitt efternamn här i Sverige så hela familjen har samma efternamn. Det var snabbt gjort, en blankett som skickades in till Skatteverket bara. Tog några dagar.

När vi var på ambassaden för att söka nytt pass så blev det tvärstopp. De accepterar tydligen inte att han bytt efternamn utan säger att det thailändska efternamnet gäller. När jag och min fru gifte oss så var det inga som helst problem för henne att byta efternamn. Hon har f ö enskild vårdnad så det är inte där haken sitter.

Frågan är då, tänk att vi förnyar hans pass med efternamnet som gäller i Thailand och söker förlängt UT i Sverige. Blir det problem i och med att den svenska folkbokföringen har ett annat efternamn? Måste han byta tillbaka för att kunna förlänga sitt UT?

/Jocke

#2 thaikonsult

Mattayom ton มัธยมต้น

• 798 Inlägg:
  • 38 ämnen

Inlagd 19 January 2010 - 15:11

Han kan byta efternamn hos sin hemkommun (amphur) i Thailand om han vill. Mamman måste då vara närvarande eftersom hon är vårdnadshavare och bytt sitt efternamn.

Problemet som kan uppstå vid en ev, förlängning är att det nya tillståndet kommer att skrivas i hans nya efternamn och då kommer det att vara problem vid resor eftersom namnet inte stämmer överens med det thailändska passet.

Kanske Migrationsverket kan vara lite förstående och skriva ut beslutet i hans thailändska efternamn. En fråga ni måste ta med dem och reda ut.

Mvh Thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.

#3 JaiDi

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 33 Inlägg:
  • 10 ämnen

Inlagd 27 February 2010 - 11:07

Min fru förnyade sitt put för ett tag sen. Svenskt efternamn sen länge men thailändskt efternamn namn i passet.
Ambassad folket klistrade in ett nytt put med hennes gamla thai efternamn trots att hon har ett svenskt efternamn.
Så det var inga problem, och tror inte det blir nåt problem för er heller.

JaiDi

Maitans Guesthouse Volando Resor