Fredrik T, den 18 maj 2012 - 16:59 , sade:
Hej alla!
Nu är Fru och dotter på väg med Thaiairways. Thai väninnornas tips med att köpa "sista minuten" på plats i Arlanda fungerade naturligtvis inte. SAS kunde erbjuda biljett för 15 000 Kr per person, vilket dom själva höll med om att det var dyrt. Turkish hade biljetter för 8 100 Kr. Vilket jag tyckte var acceptabelt under dessa omständigheter, men Fru och dotter kunde inte klara av att byta plan. Trots att vi åkt med dem tidigare.
En av de bättre väninnorna hade dock telnr till Jade travel som via telefon kunde ordna allt för 6000 Kr per person. En eloge till Jade för service och smidig hjälp i ett besvärligt läge...........
Nu till problemet eller rättare sagt det potentionella problemet. In checkat och klart beger jag mig hemmåt. Telefonen ringer och min Fru kommer inte in, vadå kommer inte in? Dottern då? Jo det gick bra. Jag får tala med gränspolisen, som vill prata med mig och förklara (mycket bra och trevlig person måste sägas) att han släpper iväg henne, men säger att det blir problem med hemresan. Flygbolaget kommer inte att släppa ombord henne. (Han vet förvisso inte att thaipasset ska förnyas i Bangkok innan hemresa)
Han säger att han sett att hon är svensk medborgare, men hon måste till Svenska ambassaden och få ett provisoriskt pass innan hemresan.
Är det så att hon måste ha både Thai pass och Svenskt pass för att kunna åka hem om en månad?
Tja.
För att komma in i Sverige behöver hon antingen
1. Svensk pass
2. Thai pass med visa eller uppehållstillstånd..
Simply as that..
Mvh