Hoppa till innehåll

• Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera dig
- - - - -

Svärmor är död.

• Logga in för att svara

#31 Fredrik T

Fredrik T

Fredrik

• Medlem
  • PipPip
  • 191 inlägg

Inlagd 18 maj 2012 - 17:55

Ja, hon har varken UT eller PUT längre eftersom hon är svensk medborgare. Gränspolisen och ni har rätt. Svenskt pass ska införskaffas snarast möjligt.
Svensk legimitation har hon. Men vad bevisar den egentligen mer än id?

Inlägget ändrats av Fredrik T: 18 maj 2012 - 17:57

#32 godbit

godbit

Anubaan อนุบาล

• Medlem
  • Pip
  • 119 inlägg

Inlagd 18 maj 2012 - 17:56

Se inläggKenneth4618, den 18 maj 2012 - 17:50 , sade:

Hon måste skaffa ett ett provisoriskt svenskt pass då hon som svensk medborgare inte längre har ett UT
Räcker tiden till  i Thailand, är nytt pass att föredra.Prov. Gilt. 7 mån 1600 sek Nytt standard pass Gilt. 5år 1400 sek Mvh Jan

Inlägget ändrats av godbit: 18 maj 2012 - 17:58

#33 måne

måne

måne

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9 106 inlägg

Inlagd 18 maj 2012 - 18:02

5 år 1400 sek?Jag skaffa nytt och det kostade 450 sek

#34 Kenneth4618

Kenneth4618

Posthora

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 4 543 inlägg

Inlagd 18 maj 2012 - 18:04

Kostar 1400 på en Ambassad

#35 Fredrik T

Fredrik T

Fredrik

• Medlem
  • PipPip
  • 191 inlägg

Inlagd 18 maj 2012 - 23:59

Hon stannar en månad i Thailand om det går som planerat..............

#36 mamma bäng fan pappa käng

mamma bäng fan pappa käng

พัฒนาระบบและชื่นชอบกา

• Aktiv medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 4 357 inlägg

Inlagd 19 maj 2012 - 00:09

Se inläggFredrik T, den 18 maj 2012 - 16:59 , sade:

Hej alla!

Nu är Fru och dotter på väg med Thaiairways. Thai väninnornas tips med att köpa "sista minuten" på plats i Arlanda fungerade naturligtvis inte. SAS kunde erbjuda biljett för 15 000 Kr per person, vilket dom själva höll med om att det var dyrt. Turkish hade biljetter för 8 100 Kr. Vilket jag tyckte var acceptabelt under dessa omständigheter, men Fru och dotter kunde inte klara av att byta plan. Trots att vi åkt med dem tidigare.
En av de bättre väninnorna hade dock telnr till Jade travel som via telefon kunde ordna allt för 6000 Kr per person. En eloge till Jade för service och smidig hjälp i ett besvärligt läge...........

Nu till problemet eller rättare sagt det potentionella problemet. In checkat och klart beger jag mig hemmåt. Telefonen ringer och min Fru kommer inte in, vadå kommer inte in? Dottern då? Jo det gick bra. Jag får tala med gränspolisen, som vill prata med mig och förklara (mycket bra och trevlig person måste sägas) att han släpper iväg henne, men säger att det blir problem med hemresan. Flygbolaget kommer inte att släppa ombord henne. (Han vet förvisso inte att thaipasset ska förnyas i Bangkok innan hemresa)
Han säger att han sett att hon är svensk medborgare, men hon måste till Svenska ambassaden och få ett provisoriskt pass innan hemresan.
Är det så att hon måste ha både Thai pass och Svenskt pass för att kunna åka hem om en månad?

Tja.

För att komma in i Sverige behöver hon antingen
1. Svensk pass
2. Thai pass med visa eller uppehållstillstånd..

Simply as that..

Mvh

#37 hamnoi

hamnoi

Cum grano salis

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 907 inlägg

Inlagd 19 maj 2012 - 09:41

Är det borttaget att man som Thailändsk medborgare kunde semestra 15 dagar i Sverige om man kunde visa att man hade pengar till uppehället?
Har för mig att det stod så förut,utan att man sökte visa innan.
Jag kanske har rört ihop det(inte ovanligt).
Isåfall kommer de in Sverige och som Svenska medborgare blir väl de knappast utkörda.

Varför har man inte gjort ett Svenskt pass som medborgare?
Det kommer göras första veckan när det blir klart för frugan och grabben.
Mvh Hn

#38 pigge01

pigge01

Prinya tree ปริญญาตรี

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2 984 inlägg

Inlagd 19 maj 2012 - 10:22

Se inläggFredrik T, den 18 maj 2012 - 16:59 , sade:

Hej alla!

Nu är Fru och dotter på väg med Thaiairways. Thai väninnornas tips med att köpa "sista minuten" på plats i Arlanda fungerade naturligtvis inte. SAS kunde erbjuda biljett för 15 000 Kr per person, vilket dom själva höll med om att det var dyrt. Turkish hade biljetter för 8 100 Kr. Vilket jag tyckte var acceptabelt under dessa omständigheter, men Fru och dotter kunde inte klara av att byta plan. Trots att vi åkt med dem tidigare.
En av de bättre väninnorna hade dock telnr till Jade travel som via telefon kunde ordna allt för 6000 Kr per person. En eloge till Jade för service och smidig hjälp i ett besvärligt läge...........

Nu till problemet eller rättare sagt det potentionella problemet. In checkat och klart beger jag mig hemmåt. Telefonen ringer och min Fru kommer inte in, vadå kommer inte in? Dottern då? Jo det gick bra. Jag får tala med gränspolisen, som vill prata med mig och förklara (mycket bra och trevlig person måste sägas) att han släpper iväg henne, men säger att det blir problem med hemresan. Flygbolaget kommer inte att släppa ombord henne. (Han vet förvisso inte att thaipasset ska förnyas i Bangkok innan hemresa)
Han säger att han sett att hon är svensk medborgare, men hon måste till Svenska ambassaden och få ett provisoriskt pass innan hemresan.
Är det så att hon måste ha både Thai pass och Svenskt pass för att kunna åka hem om en månad?

Hon måste ha Svenskt pass!

Hon behöver inte Thaipasset om hon inte ska stanna mera än 30 dagar.

Lycka till

pigge01

#39 Fredrik T

Fredrik T

Fredrik

• Medlem
  • PipPip
  • 191 inlägg

Inlagd Idag, 14:20

Se inlägghamnoi, den 19 maj 2012 - 09:41 , sade:

Är det borttaget att man som Thailändsk medborgare kunde semestra 15 dagar i Sverige om man kunde visa att man hade pengar till uppehället?
Har för mig att det stod så förut,utan att man sökte visa innan.
Jag kanske har rört ihop det(inte ovanligt).
Isåfall kommer de in Sverige och som Svenska medborgare blir väl de knappast utkörda.

Varför har man inte gjort ett Svenskt pass som medborgare?
Det kommer göras första veckan när det blir klart för frugan och grabben.
Mvh Hn

Eftersom vi planerade att åka i December så tyckte inte jag att det var så bråttom att göra pass. Tänkte göra passen strax innan avfärd eftersom dom bara gäller i 4,5 år. Med facit i hand får jag väl erkänna att det var dumt.

Maitans Guesthouse

Det mesta om Thailand på MPR.
Logga in eller registrera dig
för att se allt vårt innehåll på sajten