Hoppa till innehåll

• Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera dig
- - - - -

Besök av släktingar

• Logga in för att svara

#1 gst

gst

Prathom ประถม

• Medlem
  • PipPip
  • 564 inlägg

Inlagd 16 mars 2012 - 10:14

Har börjat författa på en inbjudan till några av in frus släktingar, men stötte på en fråga som kanske är självklar för andra, men uppenbarligen inte för mig. Frågan jag tänker på är vem som är inbjudare? Är det jag eller min fru? Läser man i frågeformuläret de inbjudna sedan skall fylla i står det ju t ex en fråga hur länge de känt inbjudaren. Min fru har de ju känt sedan de föddes, men inte mig.

/GSt

#2 Nicholas

Nicholas

Prathom ประถม

• Global Moderator
  • 503 inlägg

Inlagd 16 mars 2012 - 10:30

Jag har begränsad erferenhet av detta då jag bara gjort det 1 gång och då bjöd jag in då jag hade mest ekonomisk täckning, tror det kvittar helt om din fru är svensk medborgare, min fru bjöd in sin mamma innan jag kom i bilden och då bjöd hon in själv med liten inkomst och det gick bra det med.

bara en liten ledtråd, andra får kompletera.

/Nicholas

#3 thaikonsult

thaikonsult

Mattayom ton มัธยมต้น

• MPR Konsult
  • 845 inlägg

Inlagd 16 mars 2012 - 11:30

Inbjudaren bör den vara som har den inkomst som krävs för att ambassaden ska godkänna visumet.

Ni kan vara inbjudare både du och din fru eller så kan någon av er vara inbjudare och den andre stå för försörjningen. Det finns en ruta under C i blanketten inbjudan där man kan fylla i den person som står för försörjningen om inbjudaren inte har egna pengar.

Glöm bara inte att skicka med kopior på inkomster eller konton. Samma gäller huspapper för att styrka släktförhållandet.

Sedan är det att garanten ska visa upp att han / hon har tillgångar motsvarande 370 kr / dag som besöket varar.

Mvh Thaikonsult

#4 gst

gst

Prathom ประถม

• Medlem
  • PipPip
  • 564 inlägg

Inlagd 18 mars 2012 - 11:11

Ytterligare fråga. Står i anvisningarna:

"The following documents should be provided by the referent and must not be more than 3 months old"

Innebär detta att de inte får vara mer än tre månader gamla vid ansökan eller tre månader gamla vid inresan till Sverige?

/GSt

#5 rolba

rolba

Prathom ประถม

• Medlem
  • PipPip
  • 411 inlägg

Inlagd 18 mars 2012 - 11:24

Se inlägggst, den 18 mars 2012 - 11:11 , sade:

Ytterligare fråga. Står i anvisningarna:

"The following documents should be provided by the referent and must not be more than 3 months old"

Innebär detta att de inte får vara mer än tre månader gamla vid ansökan eller tre månader gamla vid inresan till Sverige?

/GSt
3 mån gäller vid ansökan

#6 jack26

jack26

Prathom ประถม

• Medlem
  • PipPip
  • 160 inlägg

Inlagd 22 mars 2012 - 16:37

hej, det går bra också att du hjälper de att  fylla i på svenska.

Sedan ska de också fylla i Fråge formulär som står på engelska till den inbjudande person dvs din frus släkter som finns bara i ambassaden eller på Amarin tower.

Det är 3 sidor på engelska, men om ni ska ber om hjälp att fylla i, kostar det 600 kr/sida. Mycket pengar!! Jag tror att man kan få grattis hjälp av företag VFS företag som finns på Amarins tower. AFS och migrationsverket har ett gemensamt arbete.

// Jack

#7 Mackfaktorn

Mackfaktorn

Anubaan อนุบาล

• Medlem
  • Pip
  • 2 inlägg

Inlagd 23 mars 2012 - 18:31

Hej har bekanta som förra året sökte visa för 4st fick avslag trots en samanlagd inkomst på över 600000kr sökte då om på tre å då gick det bra. En annan sökte på fem med låg inkomst men med banktillgångar på 500000kr gick bra en annan med liknande tillgångar fick nobben med motiveringen inte trovärdigt att dom skulle andvända banktillgångarna till släktingarna. Tycker det verkar vara mycke godtycke i behandlingarna och bedömningarna. Har själv försökt få reda på hur stor inkomst respektive banktillgångar man behöver per inbjudan utan lyckas kanske thaikonsult vet något ?

mvh Mackfaktorn

#8 Plutten

Plutten

Anubaan อนุบาล

• Medlem
  • Pip
  • 37 inlägg

Inlagd Idag, 10:00

Hej, jag tänker ta hit min svärmor, såg då i Thai-konsults inlägg att ambssaden kräver huspapper, kan det verkligen vara riktigt ? Och en fråga jag har, om någon vet,  är om hon kan gå till Ambassaden direkt med sina ansökningshandlingar, eller måste hon gå via call center.
Jag funderar på att flyga ner nästa vecka och hpppas att hon kan följa med mig tillbaka två veckor senare.
Arne B

Maitans Guesthouse

Det mesta om Thailand på MPR.
Logga in eller registrera dig
för att se allt vårt innehåll på sajten