|
|
Bra sätt att ta ut pengar i Thailand!
Inlagd 04 februari 2012 - 17:27
Har ni sagt till er bank i sverige att ni skall ta ut større summor på era kort eller hur gør ni?
//bob
Inlagd 04 februari 2012 - 17:33
Inlagd 04 februari 2012 - 18:20
Sakhon, den 04 februari 2012 - 13:37 , sade:
Beklagar att det inte blev så superoptimerat som du kanske trodde, men enkelt och smidigt var det ju i alla fall.
Jag står själv i begrepp att föra över lite drygt samma belopp för lite risland.
Jag avser att låta ICAbanken föra över pengarna till ett Thaibankkonto.
Jag räknar då med att resultatet skall bli 4,63 - 1,65% = 4,55 i dagens kurs, och några hundra baht i avgift.
Vad säger ni övriga - är detta den bästa metoden för dagen?
Har du ett Thaibankkonto så får du bättre kurs om du överför via internet från din Svenska bank.
Ica tar om jag minns rätt en viss % på överföringen.Använder Handelsbanken, dom tar 40 sek och du kan öveföra 200.000 SEK per dag. och kryssar för att dom tar sina egna avgifter och mottagarbanken tar sina. Tar 2 bankdagar skicka på Månd eller Tisdag då har du dom Onsd torsdag, till helgen är alltid kursen sämre.
OBS!!
Skicka ALLTID Svensk valuta
KRUNG Thaibank (blå bank) har bättre kurs en dom flesta andra.
Lycka Till med era överföringar.
Inlagd 04 februari 2012 - 18:38
ICA-banken tar inga avgifter vid uttag utomlands.
Att ta ut i AEON:s ATM med ICA-kort är därför ett jättebra alternativ.
Men Visa & Mastercard har en maxgräns på 15 000 SEK per rullande fyradagarsperiod.
Vid större utag kan man göra det via banken då det inte räknas som automatutag utan registreras på samma vis som ett köp och då är det saldot/kreditgränsen som avgör.
Inlagd 04 februari 2012 - 18:55
Inlagd 04 februari 2012 - 18:56
Nypan, den 04 februari 2012 - 18:20 , sade:
Har du ett Thaibankkonto så får du bättre kurs om du överför via internet från din Svenska bank.
Ica tar om jag minns rätt en viss % på överföringen.Använder Handelsbanken, dom tar 40 sek och du kan öveföra 200.000 SEK per dag. och kryssar för att dom tar sina egna avgifter och mottagarbanken tar sina. Tar 2 bankdagar skicka på Månd eller Tisdag då har du dom Onsd torsdag, till helgen är alltid kursen sämre.
OBS!!
Skicka ALLTID Svensk valuta
KRUNG Thaibank (blå bank) har bättre kurs en dom flesta andra.
Lycka Till med era överföringar.
"Beloppsregler, kontrolluppgift
Vid avgående utlandsbetalning via Internettjänsten (för privatpersoner) är högsta tillåtna belopp 100 000 SEK per dag och person. Beloppsgräns för företag anges i fullmakt som företaget lämnat till banken.
För en i Sverige obegränsat skattskyldig fysisk person, dödsbo eller annan juridisk persons betalningar till utlandet ska kontrolluppgift lämnas till Skatteverket för varje uppdrag - eller sammantaget vid flera uppdrag - som överstiger av Skatteverket fastställt belopp, f n 150 000 SEK, eller motvärdet därav i utländsk valuta
//bob
Inlagd 04 februari 2012 - 20:13
Stickan, den 04 februari 2012 - 18:38 , sade:
ICA-banken tar inga avgifter vid uttag utomlands.
Att ta ut i AEON:s ATM med ICA-kort är därför ett jättebra alternativ.
Men Visa & Mastercard har en maxgräns på 15 000 SEK per rullande fyradagarsperiod.
Vid större utag kan man göra det via banken då det inte räknas som automatutag utan registreras på samma vis som ett köp och då är det saldot/kreditgränsen som avgör.
Ja det är så det funkar där AEON finnes.
Denna ATM finnes på BIG C Extra på Pattaya Klang!
ATM:en närmast Toan på bottenvåningen.
Hälsar pigge01
Inlagd 05 februari 2012 - 05:22
bob, den 04 februari 2012 - 18:56 , sade:
Vid avgående utlandsbetalning via Internettjänsten (för privatpersoner) är högsta tillåtna belopp 100 000 SEK per dag och person. Beloppsgräns för företag anges i fullmakt som företaget lämnat till banken.
För en i Sverige obegränsat skattskyldig fysisk person, dödsbo eller annan juridisk persons betalningar till utlandet ska kontrolluppgift lämnas till Skatteverket för varje uppdrag - eller sammantaget vid flera uppdrag - som överstiger av Skatteverket fastställt belopp, f n 150 000 SEK, eller motvärdet därav i utländsk valuta
//bob
Min pension överstiger 150 000sek / år och jag lämnar ingen kontrolluppgift. Kanske min bank gör det. HB upplyste mig att 200 000 sek / dag var maxbeloppet. för överföring via internet.
Hur gör du om du har pension från SWE som överstiger 150 000 Sek / år ?? Lämnar du rapport??
Inlagd 05 februari 2012 - 05:25
pigge01, den 04 februari 2012 - 20:13 , sade:
Ja det är så det funkar där AEON finnes.
Denna ATM finnes på BIG C Extra på Pattaya Klang!
ATM:en närmast Toan på bottenvåningen.
Hälsar pigge01
Du har rätt ang Visa /Mastercard. MEN du har bättre kurs om du har Thaibankkonto och överför via internet. Skillnaden är C:a 15 punkter. Det skiljer även på denna kurs mellan olika banker i Thai.
Inlagd 05 februari 2012 - 05:38
Nypan, den 05 februari 2012 - 05:22 , sade:
Hur gör du om du har pension från SWE som överstiger 150 000 Sek / år ?? Lämnar du rapport??
Hejsan Nypan!!!
När det gäller "inkomster" som t.ex. pension så behöver du inte bekymra dig ett dugg om den saken. Myndigheterna sköter om rapporteringen av dina pengar, bara skit i det.
Dessutom så handlar det om att transferera pengar vid ett och samma tillfälle. Dina 150.000:- delas ju upp på 12 månader eller? HELT OFARLIGT.
Fortsätt du och ha det bra...
Uncen..
Inlagd 05 februari 2012 - 05:56
uncen, den 05 februari 2012 - 05:38 , sade:
När det gäller "inkomster" som t.ex. pension så behöver du inte bekymra dig ett dugg om den saken. Myndigheterna sköter om rapporteringen av dina pengar, bara skit i det.
Dessutom så handlar det om att transferera pengar vid ett och samma tillfälle. Dina 150.000:- delas ju upp på 12 månader eller? HELT OFARLIGT.
Fortsätt du och ha det bra...
Uncen..
Vill inte tjafsa, men du skriver emot dig själv, se Nedan dina förra uppgifter som jag kopierat
Skatteverket för varje uppdrag - eller sammantaget vid flera uppdrag - som överstiger av Skatteverket fastställt belopp, f n 150 000 SEK, eller motvärdet därav i utländsk valuta
Detta är väl ingen skillnad på pengar och pengar om det är pension eller annan utbetalning.
Inlagd 05 februari 2012 - 09:24
Nypan, den 05 februari 2012 - 05:56 , sade:
Skatteverket för varje uppdrag - eller sammantaget vid flera uppdrag - som överstiger av Skatteverket fastställt belopp, f n 150 000 SEK, eller motvärdet därav i utländsk valuta
Detta är väl ingen skillnad på pengar och pengar om det är pension eller annan utbetalning.
Sorry nypan jag går inte emot mig själv. det som DU refererar till skrev en annan person, inte jag!!
!MVH - Uncen..
Inlagd 05 februari 2012 - 12:38
Nypan, den 05 februari 2012 - 05:25 , sade:
Nypan!
Någon Thaibank är inte aktuell för mig.
Det gäller att ha rätt bank vid resa i Asien inte bara i Thailand
Då jag kommer att bo och jobba, i Sverige den mesta tiden.
Tidigast 2018/19 kommer jag att kunda bo utomlands på vintern.
November - mars.
Hälsar pigge01