Inlagd 04 februari 2012 - 06:49
Hej
Var ju i Hua Hin för några veckor sedan och jag måste säga att jag blev lite chockad, på åttiotalet bestod stan i princip av 3-4 längsgående gator och en handfull soier, där man gick av vid stans pyttelilla busstation eller järvägsstation och tog en cykeltaxi därifrån för 10-15 baht, cykeltaxin brukade gena genom tempelområdet och köra ner turisterna till dom pirar vid vattnet som hyrde ut rum, där bodde man billigt och kunde nå vattnet och stranden ifrån en stege längst ut på piren, tempot i stan (byn) var lågt och nästan sömnigt lugnt, en plats att koppla av på, ingen falangmat och inga butiker för utlänningar, inte ens en minimart, på väg till stranden sålde man snäckor och badbollar precis som idag, stränderna befolkades nästan bara på helgerna och då av Thailändare ifrån Bangkok som festade och åt sea food + att det kom många skolklasser på besök, dom vandrade runt på stranden och tittade storögt på dom utlänningar dom mötte och ibland blev vi omringade av ett tiotal tjejer som ville att vi skulle skriva autografer och var vi kom ifrån och kanske ta lite foto på oss, killarna ville att vi skulle spela fotboll med dom.
Nu känner jag inte igen mig alls längre, byn har väl mer eller mindre blivit en storstad som har växt åt alla håll med helt nya vägar, gator och kvarter, tempot är högt och antalet innevånare måste ha fördubblats många gånger precis som antalet hotell, resturanger och affärer som i första hand vänder sig till utländska turister, jag hade faktiskt svårt att känna igen mig överhuvudtaget, så själva stan Hua Hin har ju förvandlats totalt och visst är det "stig-helmer varning", men förmodligen vill charter turister ifrån hela världen ha det ungefär så här.
Men man behöver inte åka långt för att hitta lugnet, tomma stränder och resturanger med priser och service som i Hua Hin på åttiotalet, förmodligen finns dom även norr om stan men vi vistades ju söder om Hua Hin i Pak Nam Pran och dit har inte riktigt den storskaliga turismen kommit än, där dominerar fortfarande Thailändarna själva, och stränderna saknar parasoll och krims krams försäljare, även om det finns resorter som har satsat på utlänningar, men dessa verkar mest hålla sig vid poolen på hotellet, det är lätt att hitta bra och billig och god mat men personalen kan oftast inte ett ord engelska och vi såg en del utlänningar som var inne i köken och lyfte på grytlocken och tittade i kylskåpen för att försöka förklara vad dom ville äta, jag hjälpte några av dom nästan varje dag och jag har nu en stående inbjudan till Moskva och fisketurer i Sibiriens floder, dom ryssar jag hjälpte både med mat och utflykter blev oerhört tacksamma och dom var både artiga och trevliga, även personalen på resturangen (inkl. ägaren) var också glada för hjälpen.
Så detta område och söderut måste vara perfekt för dom som vill uppleva Thailand och dess stränder som dom var en gång, än är det inte försent.
Det borde passa både Sve-Thai par och dom turister som vill se något annat än överexploaterade stränder med en omgivning som är helt tillrättalagd för turister.
Det finns ju dessutom flera nationalparker i området och man kan ju ta del av dom utflyktsmål som har startats för massturismen i Hua Hin som elefant village, orkide farmer och vatenfall, så man behöver ju inte vara helt sysslolösa, jag såg även många Thailändare som fångade relativt gott om fisk mitt på stranden i Pak Nam Pran med kastnät, det kom familjer dagligen som hade med sig sådana nät, sedan tillagade dom fisken över öppen eld på stranden, och det var inte bara småfisk utan ganska hyfsade i storlek, det går även att åka med båtar ut på fisketurer, och det finns även båtar som man kan chartra för en tur över till Pattaya, vi blev erbjudna detta.
Mvh Isan Lover