Hoppa till innehåll

Googleannons

Kristna missionärer i Thailand.

15 svar till denna tråd

#1 Isan Lover

Prinya eg ปริญญาเอก

• PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7255 Inlägg:
  • 275 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 06:05

Hej
Under mina resor till Thailand har jag ofta stött på kristna missionärer, och jag tycker inte om det dom gör där.
Den första jag träffade var en amerikan i 25 års åldern som var på en festival i Chon Daen, detta var nog 1989.
Han blev jätteglad att träffa en falang och undrade hur jag hamnat där och om det var farligt att gå ut ut här i byn.
Jag svarade att det var det naturligtvis inte om han inte själv retade upp folk, och att jag själv hade kommit dit i fler år occh aldrig haft några problem.
Han berättade att han skulle värva folk till kristendomen genom att locka dom till gudstjänst med mat och pengar, jag sa att jag tror att han kommer att bli ganska ensam.
Sedan har jag träffat och hört talas om samma verksamhet både i Nong Khai och Udon Thani provins och det pågår fortfarande.
Detta att tvinga fattiga folk på gudstjänst för att få gåvor tycker jag är tragiskt och en skam för kristendomen, om man vill hjälpa andra på riktigt ställer man inga krav.
Jag har ännu inte träffat eller hört talas om någon buddist som gör på liknande sätt, utan dom ger gåvor och är glada för att dom får ge.
Buddisterna har mig veterligen ingen liknande verksamhet, utan låter ev, nyfikna ta kontakt själva istället.
Nu gör även muslimerna likadant som dom kristna. Och kristna och muslimer dyker upp på dom mest avlägsna platser och konkurerar om själarna.
Själv har jag lämnat den svenska kyrkan för 10 år sedan.
Mvh Isan Lover

#2 Oregistrerad_lars60

• 275 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 06:35

Hej!

Typiskt Amerika....locka dom till gudstjänst med mat och pengar,..... :no:

Big Business av allting....inte bra!

Iofs om man är smart thai...kan man ju sticka när pengarna är fixade!  :lol:

#3 Isan Lover

Prinya eg ปริญญาเอก

• 7255 Inlägg:
  • 74 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 06:53

Hej Lars
Om dom kommer tar dom emot gåvorna och sticker, men dom får dom inte innan gudstjänsten är klar.
Mvh Isan Lover

#4 Oregistrerad_lars60

• 275 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 07:21

Hej Lars

Om dom kommer tar dom emot gåvorna och sticker, men dom får dom inte innan gudstjänsten är klar.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover!

:wai: Vem kan inte härda ut om det är fina gåvor/pengar? hihi... :lol:

#5 stefan5300

Prinya tree ปริญญาตรี

• PipPipPipPipPipPip
  • 3284 Inlägg:
  • 10 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 07:45

Hejsan på er,  kommer dom där religösa idioterna till mig i byn där jag har huset då ska dom få springa,
för då tar jag fram slangbällan som jag har till att avlägsna hundar och andra kräk som är på gräsmattan
och skiter och förstör
                                      Stefan

#6 Isan Lover

Prinya eg ปริญญาเอก

• 7255 Inlägg:
  • 112 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 07:51

Hej Stefan
Bra ide det där med slangbällan.
Mvh Isan Lover

#7 erkki

Prathom ประถม

• PipPip
  • 552 Inlägg:
  • 21 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 07:53

Tja,

Det är nog ett större problem för Er än för en thailändare.
De är väl ganska vana vid detta sätt att skapa ett intresse, kan inte se någon skillnad på detta och "gåvorna" som delas ut vid val.
Det positiva är väl att de lär sig något och tjänar några kronor på samma gång.
Tror inte de måste konvertera till kristendomen i utbyte mot några kronor.

Puss
Erkki

#8 Farang

Prinya tree ปริญญาตรี

• PipPipPipPipPipPip
  • 3339 Inlägg:
  • 60 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 08:16

Detta att tvinga fattiga folk på gudstjänst för att få gåvor tycker jag är tragiskt och en skam för kristendomen, om man vill hjälpa andra på riktigt ställer man inga krav.

Jo, sådana där tvång borde ligga som prio: 1 att förbjudas. Skall man tvingas så skall man inte få något

Hej Lars

Mvh Isan Lover

Låter verkligen tragiskt

#9 svarten

Mattayom plai มัธยมปลาย

• PipPipPipPip
  • 1309 Inlägg:
  • 49 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 08:18

Hej!

Magrood har berättat om sin kusin som flitigt besökte de kristna missionärerna i närheten av byn under sin uppväxt. Hon växte upp i ett hushåll som hade kärlek i överflöd men inte motsvarande mängd pengar. Flickan var ganska begåvad och ville gärna ha tillgång till skrivmaterial. De kristna bjöd henne riktligt på fina pennor, skrivpapper, böcker, suddgummi och så vidare. Hon förbättrade dessutom sin engelska under sina besök. Hon var dock så förståndigt att aldrig bry sig om vad de sade. Hon vara bara intresserad av gåvorna!

Idag är hon en flytig yrkeskvinna med bra examen och dessutom troende buddist!

Hälsning
Svarten

#10 Tallviking

Prinya eg ปริญญาเอก

• 8235 Inlägg:
  • 21 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 08:32

Ovanligt smart tjej !

En känsla jag har är att religionens inverkan på folket är omvänt proportionell med välfärdsläget

#11 Baa

Vitt slödder på vift

• 7278 Inlägg:
  • 5 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 08:48

Förra året var det ganska hög aktivitet på "frälsarna" från den kristna kyrkan i byarna runt Udon, man for omkring med de traditionella högtalarbilarna och mässade. Som farang förstod jag ingenting, trodde det var det 3;je omvalet tills dess sambon berättade vilka de var. Bland det mest förvånande var att man inte bara försökte värva själar, man försökte också värva elever till den kristna kyrkan som finns i Udon. (Har för mig att det finns två "kristna" skolor i staden.) Dom är väldigt populära bland de lite mer besuttna invånarna, en del lektioner hålls av faranglärare och självklart är nivån på engelskakunskaperna betydligt bättre där. Efter allt detta dravel, va var det nu jag skulle säga?  Javisst ja.  Även kristendomen har sina ljusa sidor.
Baa (trekvartsateist)

#12 svarten

Mattayom plai มัธยมปลาย

• PipPipPipPip
  • 1309 Inlägg:
  • 145 ämnen

Inlagd 15 August 2008 - 09:44

Hej!

Magrood har berättat om sin kusin som flitigt besökte de kristna missionärerna i närheten av byn under sin uppväxt. Hon växte upp i ett hushåll som hade kärlek i överflöd men inte motsvarande mängd pengar. Flickan var ganska begåvad och ville gärna ha tillgång till skrivmaterial. De kristna bjöd henne riktligt på fina pennor, skrivpapper, böcker, suddgummi och så vidare. Hon förbättrade dessutom sin engelska under sina besök. Hon var dock så förståndigt att aldrig bry sig om vad de sade. Hon vara bara intresserad av gåvorna!

Idag är hon en flytig yrkeskvinna med bra examen och dessutom troende buddist!

Hälsning

Svarten

Hej alla!

Jag har ett PM från min kära hustru som hälsar att jag har fått allt om bakfoten om sin kusin! Ovanstående historia är alltså inte korrekt!

Det var en väninna till Magrood som fick grattis pennor, suddgummi, mm. som barn. Magrood vill också ha dessa saker men ville å andra sidan inte bli kristen vilket var krav för att erhålla dessa gåvor!

Hälsning
Svarten

#13 Oregistrerad_lars60

Inlagd 15 August 2008 - 09:46

Hejsan på er,  kommer dom där religösa idioterna till mig i byn där jag har huset då ska dom få springa,

för då tar jag fram slangbällan som jag har till att avlägsna hundar och andra kräk som är på gräsmattan

och skiter och förstör

Stefan

Smart!  :yipi:

#14 foreverbubbles8

Prathom ประถม

• PipPip
  • 482 Inlägg:

Inlagd 15 August 2008 - 09:52

Det var en väninna till Magrood som fick grattis pennor, suddgummi, mm. som barn. Magrood vill också ha dessa saker men ville å andra sidan inte bli kristen vilket var krav för att erhålla dessa gåvor!

Hälsning
Svarten
[/quote]

Skamlöst att ställa krav på barn om religon. Borde vara förbjudet.
Religon väljer man själv när man är mogen för det.

Ladda slangbellan!

#15 stjp8729

stjp8729

• PipPipPipPipPip
  • 2739 Inlägg:

Inlagd 15 August 2008 - 09:55

Träffade på två Amerikaner som var kristna missionärer Surin i Juli, försökte med mig gjorde dom.. Men lyckades ej.. Men jobbiga var ville inte ge sig..  :grrrrrr:

Maitans Guesthouse Volando Resor