Hoppa till innehåll

Googleannons

- - - - -

Raketfestival

• Du kan inte svara på detta ämne
7 svar till denna tråd

#1 PeeBee

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 110 Inlägg:
  • 28 ämnen

Inlagd 29 August 2010 - 13:42

Hej
Kan någon förklara varför man skjuter raketer i Maj, förklara gärna relgös bakgrund, eller vill man bara att dett kommer regn?

Vore mycket tacksam om någon har lust att förklara!

Mvh
PeeBee

#2 ch300_m

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 56 Inlägg:
  • 2 ämnen

Inlagd 29 August 2010 - 18:59

Raketfestivalen är, enligt min fru, för att varje familj och varje by som skickar upp raketer ska få tur kommande år.
Även för att blidka alla spöken och Pajanak (draken under vattnet)som gillar raketer.
Det är en jättehäftig fest som varar i två dagar.Har tyvärr inga digitala kort på spektaklet och min skanner funkar inte.
Det är helt klart värt ett besök om man är i närheten.
Mvh ch300_m
Man ska aldrig säga aldrig

#3 clas391

Mattayom plai มัธยมปลาย

• PipPipPipPip
  • 1328 Inlägg:
  • 9 ämnen

Inlagd 29 August 2010 - 20:49

Se inläggch300_m, den 29 August 2010 - 18:59 , sade:

Raketfestivalen är, enligt min fru, för att varje familj och varje by som skickar upp raketer ska få tur kommande år.
Även för att blidka alla spöken och Pajanak (draken under vattnet)som gillar raketer.
Det är en jättehäftig fest som varar i två dagar.Har tyvärr inga digitala kort på spektaklet och min skanner funkar inte.
Det är helt klart värt ett besök om man är i närheten.
Mvh ch300_m

Du lyckades få med i princip allt, bara ett litet tillägg, dessa raketer är hemma gjorda av blå plaströr eller tunnplåt typ stuprännor för regnvatten och drivmedlet är bla svartkrut som ofta är hemmagjort. det händer att raketer inte lyfter utan istället exploderar i uppskjutningsrampen så det är lämpligt att ha en säkerhetsmarginal även om de tokstollar som skjuter upp raketerna ofta klättrar omkring i rampen under hela tillställningen och what goes up must com down 2/3 meters tomma rörhylsor kommer drösande i backen då och då visserligen långt från uppskjutningsplatsen men kan vara bra att tänka på när någon besöker detta spektakel, för det vore absolut synd att missa om man nu har en chans att se det.
En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

#4 ch300_m

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 56 Inlägg:
  • 2 ämnen

Inlagd 29 August 2010 - 21:24

Det stämmer med vattenrören och krutet men du glömde bambustången som det sitter fast på.Dom längsta raketerna kan nog vara uppåt 10m.
Dödsolyckor är inta ovanliga.När vi var där så exploderade en raket på rampen men turligt nog skadades ingen.

Mvh ch300_m
Man ska aldrig säga aldrig

#5 Sakhon

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 21 Inlägg:
  • 0 ämnen

Inlagd 29 August 2010 - 23:45

็็็็้้Har aldrig lagt in bilder förut, men gör ett försök med bilder från årets Bang Fai (skall väl vara Fire) i Phang Khon, mellan Udon Thani och Muang Sakhon Nakhon.

Postade en bild
Postade en bild
Postade en bild

Kan väl tillägga att en av dessa klickade, varpå folk började klättra omkring på rampen på samma sätt som kan ses på första bilden.
Jag har jobbat med avfyrningar inom försvarsindustrin i Sverige, skulle vi gjort något liknande hade säkerhetsansvariga fått akut blodstörtning.
Vad för slags bakgrund historiskt detta jippo har vet jag inte. Det var i alla fall ingen som pratade om något religiöst, regn- eller turframkallande. Detta är naturligtvis dock fullt möjligt. Men förutom att det var ett bra tillfälle att ha ledigt och festa, så var det en omfattande vadslagning om vilken raket som kom längst. Sträckan rapporterades i högtalarna ganska snart efter avfyring (kanske 5-10 minuter) Hur de mätte, genom att bedömma från speakertornet och sedan snacka ihop sig, eller om de hade GPS-utrustade funktionärer ute i terrängen fick jag inte klart för mig.
Svinvarmt var det där, så det var omöjligt för mig att stanna nån längre stund.

Inlägget ändrats av Sakhon: 30 August 2010 - 00:13

#6 ysane

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 57 Inlägg:
  • 12 ämnen

Inlagd 30 August 2010 - 01:24

Har e nagra bilder tagna i Mae Ann Mae Rim Chiang Mai.

#7 ysane

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 57 Inlägg:
  • 12 ämnen

Inlagd 30 August 2010 - 11:20

Om det har nagot samband det vet jag inte. Ungefar samtidigt sa lade man ut offergavor till Phi (spoken) pa flera stallen i byn. De 500 boende var och ar mycket vidskepliga i den byn Mae Ann. Nedanfor forsta bilden sa lade man ut offergavorna till spokena. Andra bilden offergavorna.

#8 Sakhon

Anubaan อนุบาล

• Pip
  • 21 Inlägg:
  • 0 ämnen

Inlagd 30 August 2010 - 15:10

Mittåt, nu har jag intervjuat min sambo om detta. Och jodå, det är en önskan om regn inför den planerade rissådden som ligger bakom.
Detta regn hoppas de skall fixas av Pajanak, som ch300_1 skrev. Man tror Pajanak lever i Mekong, men också i de lokala storsjöarna i Issan.
Och detta skall välsignas av guden Pajasen, så där blev det lite religion också.
Man tror att Pajanak tycker om raketer för att på Ak Pan Saa (stavning?) dag i Oktober, kan man från Mekong river i Nong Khai och Muk Da Han distrikten, observera raketliknande eldbollar stiga upp från vattenytan. Och detta är på riktigt, min sambo har sett det, det finns också dokumenterat på foto och film, bl.a. Youtube. Man kan väl gissa på sumpgasbollar, detta förekommer ju i Sverige också.

Man tror att Pajanak tycker om vackra kvinnor (ja, vem gör inte det?)
För att erbjuda Pajanak den vackraste kvinnan, har man en tävling i att utse henne, och i att också tillverka den finaste avbilden av Pajanak själv.
Detta sker under en parad enligt bilder nedan. Och naturligtvis måste man spela musik under tiden från ENORMA högtalar installationer, fullständigt öronbedövande. Gasen i botten naturligtvis.
Utöver den 40-gradiga hettan, så gjorde ljudet att jag inte stod ut mer än någon kvart.
Jag flydde in på ett internetcafe, där sjöng det fortfarande i öronen en lång stund efteråt.

Postade en bild
Postade en bild
Postade en bild
Postade en bild
Postade en bild

En kuriosa angående skönhetstävlingen. Ett 20-tal av dessa skönheter hade hyrt ett rum tvärs över korridoren på det hotell vi bodde på, för att göra sig i ordning inför tävlingen.
Just innan de kom slog blixten ned i, och slog ut transformatorstationen utanför, så vare sig vatten eller el fanns att få. Att i den hettan göra sig fin och kränga på sig dessa sidenkreationer kan inte ha varit roligt under sådana omständigheter. Jag tittade ut lite då och då för att få en titt på snyggingarna och det var påfallande hur de jobbade på utan gnäll. Beundransvärt.

Angående avståndsmätningen, så placerar man veckovis i förväg ut flaggor i terrängen som man mäter upp avståndet från rampen till. Vid tävlingen står funktionärer därute och siktar från flaggorna hur långt respektive raket flög, och rapporterar tillbaka via komradio.

Maitans Guesthouse Volando Resor