Naam kaeng, den 24 August 2010 - 08:08 , sade:
Du skriver som om du menar att det är korrekt att äta med gaffel i höger hand när man är högerhänt.
Etikettexperten på Aftonbladet skriver följande till en liknande fråga:
Reglerna för knivar och gafflar skiljer sig åt beroende på kulturella vanor och mönster. Det du beskriver är det engelska sättet att äta på, dvs. gaffel i vänster hand och kniven i höger. Med hjälp av kniven för man upp maten på gaffelns konvexa sida och skär köttet och lägger upp det växelvis. Detta är i vår del av världen det traditionellt korrekta sättet att äta på och även elegantare än det franska sättet (gaffeln i hö hand). För att använda gaffeln som en "slev" och ha den i höger hand är en rest från medeltidens franska sätt att äta desserter. Än idag äter vi efterrätt och på kondis med gaffeln på detta vis i Sverige.
Att "spetsa" maten på gaffeln är korrekt om det känns bättre. Maten ska egentligen läggas upp på gaffelns konvexa, kullriga, översida. Även minsta lilla ärta ska upp där! Men det är mindre klokt, för trots allt vill man inte spilla på sig och sedan har vi åter en förändrad matkultur. För vem kan äta köttfärssås på detta vis? När reglerna skapades fanns inte dessa rätter.
Så i vissa lägen får man nog helt enkelt vända på gaffeln för att minimera risken att spilla på sig. Etikettsreglerna får ju inte bli ett hinder, de ska underlätta.
Han lägger således ingen aspekt på huruvida man är höger eller vänsterhänt.
Fast jag måste säga att jag i detta fall tycker man skall göra som man själv vill, jag menar vem bryr sig om etikettsregler i detta sammanhang.
Jag bryr mig inte så mycket om etikettexperter, jag äter för att jag är hungrig, sugen eller för att det är gott, inte för att det ska vara fint att äta. Sedan tror jag inte att från begynnelsen när gaffeln tillverkades, att det var meningen att maten skulle läggas på den konvexa sidan, det måste ju vara tokigt påfund från senare tid.