Hoppa till innehåll

Googleannons

Gaffel och... kniv eller sked?

49 svar till denna tråd

Omröstning: Angående kniv eller sked när man äter (115 medlemmar har röstat)

Föredrar du kniv eller sked i Thailand?

1. Det blir alltid kniv om det finns (11 röster [9.65%])

Procent av rösterna: 9.65%

2. Jag kan stå ut med sked, men föredrar kniv (15 röster [13.16%])

Procent av rösterna: 13.16%

3. Spelar ingen roll för mig (27 röster [23.68%])

Procent av rösterna: 23.68%

4. Tar gärna en sked om det erbjuds (48 röster [42.11%])

Procent av rösterna: 42.11%

5. Insisterar på sked (13 röster [11.40%])

Procent av rösterna: 11.40%

6. Vet ej (0 röster [0.00%])

Procent av rösterna: 0.00%

Föredrar du kniv eller sked i Sverige?

1. Det blir en kniv (31 röster [27.19%])

Procent av rösterna: 27.19%

2. Om thaidamen dukar med sked håller jag god min (7 röster [6.14%])

Procent av rösterna: 6.14%

3. Spelar ingen roll för mig (21 röster [18.42%])

Procent av rösterna: 18.42%

4. Är det thaimat, så varför inte sked (46 röster [40.35%])

Procent av rösterna: 40.35%

5. Jag vill ha sked i Sverige (7 röster [6.14%])

Procent av rösterna: 6.14%

6. Vet ej (2 röster [1.75%])

Procent av rösterna: 1.75%

Rösta Gäster kan inte rösta

#31 Keithan

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 1192 Inlägg:
  • 41 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 09:59

Se inläggNonki, den 24 August 2010 - 09:54 , sade:

Hejsan

På tal om sked, jag kom att tänka på en liten rolig historia som man då och då hörde här i Skåne förr..och man måste nog vara skåning, inte allt för ung sådan, för att förstå den.

På restaurangen går servitören fram till en ung dam och frågar: "Sked, fröken?" Svaret blir: "Nej, det var bara magen som kurrade"!

MVH Nonki :lol:

:) Tillhör också en av mina favoriter. :great:
Rätt åder, men inte skåning, på mig.
Men den är "gullig" :great: :great:
Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

#32 Kim

Prinya taw ปริญญาโท

• 4177 Inlägg:
  • 150 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 10:21

Eftersom jag är lagd så att jag uppskattar praktiska lösningar snarare än etikett så föredrar jag sked och gaffel, dvs OM inte maten behöver skäras.
Nudlar äter jag dock helst med pinnar och kort sked till skillnad mot min fru som hellre använder gaffel.
Kyckling och klibbris äter jag av praktiska skäl med händerna även om jag starkt ogillar kladdet.
Funktion är alltså ledordet i mitt val av matverktyg.
Kim
Det A säger om B säger mer om A än om B.

#33 Jive

Mahawittayalai มหาวิทยาลัย

• PipPipPipPipPip
  • 2750 Inlägg:
  • 58 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 13:36

Jag skulle inte kunna tänka mej att äta t ex potatismos eller pytt i panna med sked, det hade bara fastnat i svalget av kväljningar.

Sked är för soppa och dessert!
Janne

#34 conservator

Mattayom plai มัธยมปลาย

• PipPipPipPip
  • 1691 Inlägg:
  • 4 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 13:51

Sked är för soppa och dessert!
[/quote]

..och de allra flesta thairätter, ser ju bra fånigt ut om man skule ta tilt kniven till redan uppstyckade kyckling, gris, nötköttsbitar el. ris!
dessutom får man ju inte med alla ljuvliga såser som de små bitarna ligger i !

Däremot ser det lika fånigt ut att sitta med en sked till de flesta svenska rätterna, var sak har sin plats!

#35 Pingislover

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 1138 Inlägg:
  • 42 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 14:48

För er som önskar lära er vad kniv & gaffel heter på Thailändska
och aldrig glömma det kommer här en liten lektion
:dance:

Ni tänker på den stora mathelgen på sommaren när man äter sill & potatis

Midsommar

Då har thaiarna gjort det så enkelt för oss att

Mid=kniv & Som=gaffel så tänk bara på midsommar

tyvärr heter inte sked ar utan helt enkelt Chon
:great:

Eder utsände Pingis

#36 Jive

• PipPipPipPipPip
  • 2750 Inlägg:
  • 58 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 15:02

Se inläggconservator, den 24 August 2010 - 13:51 , sade:

..och de allra flesta thairätter, ser ju bra fånigt ut om man skule ta tilt kniven till redan uppstyckade kyckling, gris, nötköttsbitar el. ris!
dessutom får man ju inte med alla ljuvliga såser som de små bitarna ligger i !

Däremot ser det lika fånigt ut att sitta med en sked till de flesta svenska rätterna, var sak har sin plats!

Janne

#37 måne

måne

• PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8476 Inlägg:
  • 54 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 16:22

Pingis,jag trodde som var apelsin !!
Måne

#38 stefan5300

Prinya tree ปริญญาตรี

• PipPipPipPipPipPip
  • 3284 Inlägg:
  • 74 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 16:57

Se inläggNaam kaeng, den 24 August 2010 - 08:08 , sade:

Du skriver som om du menar att det är korrekt att äta med gaffel i höger hand när man är högerhänt.
Etikettexperten på Aftonbladet skriver följande till en liknande fråga:

Reglerna för knivar och gafflar skiljer sig åt beroende på kulturella vanor och mönster. Det du beskriver är det engelska sättet att äta på, dvs. gaffel i vänster hand och kniven i höger. Med hjälp av kniven för man upp maten på gaffelns konvexa sida och skär köttet och lägger upp det växelvis. Detta är i vår del av världen det traditionellt korrekta sättet att äta på och även elegantare än det franska sättet (gaffeln i hö hand). För att använda gaffeln som en "slev" och ha den i höger hand är en rest från medeltidens franska sätt att äta desserter. Än idag äter vi efterrätt och på kondis med gaffeln på detta vis i Sverige.

Att "spetsa" maten på gaffeln är korrekt om det känns bättre. Maten ska egentligen läggas upp på gaffelns konvexa, kullriga, översida. Även minsta lilla ärta ska upp där! Men det är mindre klokt, för trots allt vill man inte spilla på sig och sedan har vi åter en förändrad matkultur. För vem kan äta köttfärssås på detta vis? När reglerna skapades fanns inte dessa rätter.

Så i vissa lägen får man nog helt enkelt vända på gaffeln för att minimera risken att spilla på sig. Etikettsreglerna får ju inte bli ett hinder, de ska underlätta.

Han lägger således ingen aspekt på huruvida man är höger eller vänsterhänt.
Fast jag måste säga att jag i detta fall tycker man skall göra som man själv vill, jag menar vem bryr sig om etikettsregler i detta sammanhang.

Jag bryr mig inte så mycket om etikettexperter, jag äter för att jag är hungrig, sugen eller för att det är gott, inte för att det ska vara fint att äta. Sedan tror jag inte att från begynnelsen när gaffeln tillverkades, att det var meningen att maten skulle läggas på den konvexa sidan, det måste ju vara tokigt påfund från senare tid.
MVH Stefan

#39 Kalas

Prathom ประถม

• PipPip
  • 500 Inlägg:
  • 55 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 17:21

Jag har nästan helt slutat med kniv/gaffel och slevar glatt i mig det mesta med skeden i höger hand! Sen skrev någon att det kladdar med klibbris, jag pillar med fingrarna upp ett lämpligt antal kluttar på tallriken och öser sen på med diverse godsaker och avnjuter med skeden, så slipper man kladdiga handen :) Men visst frestar det att skruva nudlar på gaffeln emellanåt när pinnarna bara jävlas... :)

#40 jlh66

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 740 Inlägg:
  • 25 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 17:27

Jag äter allt oftare med gaffel och sked om det är sådan mat som det funkar och äta med sked. Och då Jag ofta äter thaimat så funkar det ju bra. Ibland i Thailand äter jag ju med händerna,och det händer ju även hemma när det är sån mat.

Inlägget ändrats av jlh66: 24 August 2010 - 17:30

En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort...

#41 Jive

• PipPipPipPipPip
  • 2750 Inlägg:
  • 58 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 17:40

Nästa steg i anpassningen till den thailändska ätkulturen är att tugga maten med öppen mun, så att alla tydligt kan se vad som tuggas och helst skall man då prata samtidigt som man tuggar.
Kan i början kännas knepigt när maten hoppar ut, men det betyder bara att man har smält in ordentligt i den thailändska miljön.

Inlägget ändrats av Jive: 24 August 2010 - 17:41

Janne

#42 jlh66

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 740 Inlägg:
  • 25 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 17:46

Se inläggJive, den 24 August 2010 - 17:40 , sade:

Nästa steg i anpassningen till den thailändska ätkulturen är att tugga maten med öppen mun, så att alla tydligt kan se vad som tuggas och helst skall man då prata samtidigt som man tuggar.
Kan i början kännas knepigt när maten hoppar ut, men det betyder bara att man har smält in ordentligt i den thailändska miljön.

Vet inte vilket bordskick dom Thailändare har som du umgås och äter med,men dom jag äter med tuggar inte med öppen mun :)
En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort...

#43 Herr Chang

Prinya eg ปริญญาเอก

• 8521 Inlägg:
  • 238 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 18:25

Se inläggstefan5300, den 24 August 2010 - 16:57 , sade:

Jag bryr mig inte så mycket om etikettexperter, jag äter för att jag är hungrig, sugen eller för att det är gott, inte för att det ska vara fint att äta. Sedan tror jag inte att från begynnelsen när gaffeln tillverkades, att det var meningen att maten skulle läggas på den konvexa sidan, det måste ju vara tokigt påfund från senare tid.

Det är onekligen lite besvärligt att balansera exempelvis gröna ärtor på den konvexa sidan av gaffeln ;)

Herr Chang har talat.

#44 stefan5300

Prinya tree ปริญญาตรี

• PipPipPipPipPipPip
  • 3284 Inlägg:
  • 74 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 19:16

Se inläggHerr Chang, den 24 August 2010 - 18:25 , sade:

Det är onekligen lite besvärligt att balansera exempelvis gröna ärtor på den konvexa sidan av gaffeln ;)

Herr Chang har talat.

Tänk då hur besvärligt det skulle vara att balansera köttbulle, kulpotatis och gröna ärtor på gaffeln samtidigt, men däremot får dom plats i en sked samtidigt. :)
MVH Stefan

#45 lovelos

Prathom ประถม

• PipPip
  • 489 Inlägg:
  • 32 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 19:21

Ris ätes oftast med sked av Thailändare, vissa av kinesiskt ursprung kanske använder pinnar, gaffeln användes endast för att fösa över maten på skeden, nudlar såväl kokta i soppor som wokade äts oftast med pinnar kan dock använda liten soppsked för att skopa upp de sista restena ur soppan, eller använda sked för att skrapa upp sista resterna av Pat Thaien ur tallriken. Kniv används bara vid matlagningen då maten skärs i lagom munsstora bitar, stora bitar som tex grillad kyckling och fisk kan ätas med händerna.

Man ser ofta naiva västerlänningar göra bort sej på Thai restauranger genom att försöka visa att dom är världsvana Asien turister insistera på att använda pinnar till riset! :rolleyes:

Lovelos
Postade en bild Besök min Hemsida på: http://www.plahgat.com Postade en bild

Maitans Guesthouse Volando Resor