Hoppa till innehåll

Googleannons

Gaffel och... kniv eller sked?

49 svar till denna tråd

Omröstning: Angående kniv eller sked när man äter (115 medlemmar har röstat)

Föredrar du kniv eller sked i Thailand?

1. Det blir alltid kniv om det finns (11 röster [9.65%])

Procent av rösterna: 9.65%

2. Jag kan stå ut med sked, men föredrar kniv (15 röster [13.16%])

Procent av rösterna: 13.16%

3. Spelar ingen roll för mig (27 röster [23.68%])

Procent av rösterna: 23.68%

4. Tar gärna en sked om det erbjuds (48 röster [42.11%])

Procent av rösterna: 42.11%

5. Insisterar på sked (13 röster [11.40%])

Procent av rösterna: 11.40%

6. Vet ej (0 röster [0.00%])

Procent av rösterna: 0.00%

Föredrar du kniv eller sked i Sverige?

1. Det blir en kniv (31 röster [27.19%])

Procent av rösterna: 27.19%

2. Om thaidamen dukar med sked håller jag god min (7 röster [6.14%])

Procent av rösterna: 6.14%

3. Spelar ingen roll för mig (21 röster [18.42%])

Procent av rösterna: 18.42%

4. Är det thaimat, så varför inte sked (46 röster [40.35%])

Procent av rösterna: 40.35%

5. Jag vill ha sked i Sverige (7 röster [6.14%])

Procent av rösterna: 6.14%

6. Vet ej (2 röster [1.75%])

Procent av rösterna: 1.75%

Rösta Gäster kan inte rösta

#16 Ulrika

Prathom ประถม

• PipPip
  • 187 Inlägg:
  • 22 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 08:07

Se inläggSurin P3, den 24 August 2010 - 07:58 , sade:

Det roliga, tycker jag, är att nudelsoppa ätes med bl.a. pinnar :)

Det låter kanske knäppt att äta soppa med pinnar men nudelrackarna är ju tokhala och snart när omöjliga att få att ligga kvar i skeden ända upp till munnen utan lite hjälp...!

//Ulrika
Ulrika, www.scandalic.nu
Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City
The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

#17 Naam kaeng

Samong Dong

• PipPipPipPipPip
  • 2584 Inlägg:
  • 41 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 08:08

Se inläggstefan5300, den 24 August 2010 - 07:47 , sade:

Som det har skrivits innan så använder man väl det bestick som är lämpligt. Sedan när jag använder gaffel så håller jag den i höger hand eftersom jag är högerhänt och inte i vänster hand felvänd och lägger maten på gaffeln.

Du skriver som om du menar att det är korrekt att äta med gaffel i höger hand när man är högerhänt.
Etikettexperten på Aftonbladet skriver följande till en liknande fråga:

Reglerna för knivar och gafflar skiljer sig åt beroende på kulturella vanor och mönster. Det du beskriver är det engelska sättet att äta på, dvs. gaffel i vänster hand och kniven i höger. Med hjälp av kniven för man upp maten på gaffelns konvexa sida och skär köttet och lägger upp det växelvis. Detta är i vår del av världen det traditionellt korrekta sättet att äta på och även elegantare än det franska sättet (gaffeln i hö hand). För att använda gaffeln som en "slev" och ha den i höger hand är en rest från medeltidens franska sätt att äta desserter. Än idag äter vi efterrätt och på kondis med gaffeln på detta vis i Sverige.

Att "spetsa" maten på gaffeln är korrekt om det känns bättre. Maten ska egentligen läggas upp på gaffelns konvexa, kullriga, översida. Även minsta lilla ärta ska upp där! Men det är mindre klokt, för trots allt vill man inte spilla på sig och sedan har vi åter en förändrad matkultur. För vem kan äta köttfärssås på detta vis? När reglerna skapades fanns inte dessa rätter.

Så i vissa lägen får man nog helt enkelt vända på gaffeln för att minimera risken att spilla på sig. Etikettsreglerna får ju inte bli ett hinder, de ska underlätta.

Han lägger således ingen aspekt på huruvida man är höger eller vänsterhänt.
Fast jag måste säga att jag i detta fall tycker man skall göra som man själv vill, jag menar vem bryr sig om etikettsregler i detta sammanhang.
If you live as if there is no God, you'd better be right.

#18 GammalDansken

Forumfjant

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4732 Inlägg:
  • 70 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 08:15

Se inläggUlrika, den 24 August 2010 - 07:57 , sade:

Den var ny. Men man kan ju tänka sig att hela asiens matkultur, där endast kocken använder kniv och förbereder maten i munsbitar, grundar sig i att man inte ville att gästerna hade kniv/vapen med dig in i matsalen?

I sammanhanget tänkte jag passa på att fråga om ni uppfattat det som att det är lika ohyfsat att stoppa gaffeln i munnen i Thailand som det är att stoppa kniven i munnen i Sverige?

//Ulrika

Utifrån samma typ av resonnemang serverar man i forna Jugoslavien endast djur som är helt döda.
Man vill undvika att ge någon den anledningen att ta med sig handeldvapen in på restaurangerna.

Inlägget ändrats av GammalDansken: 24 August 2010 - 08:16

Det sägs att det enda man kan ta med sig in i himmelen, är det man ger bort.

Ge därför aldrig bort sånt du inte vill få tillbaka eller behålla.

#19 Ulrika

Prathom ประถม

• PipPip
  • 187 Inlägg:
  • 22 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 08:31

Se inläggNaam kaeng, den 24 August 2010 - 08:08 , sade:

Du skriver som om du menar att det är korrekt att äta med gaffel i höger hand när man är högerhänt.
Etikettexperten på Aftonbladet skriver följande till en liknande fråga:

Reglerna för knivar och gafflar skiljer sig åt beroende på kulturella vanor och mönster. Det du beskriver är det engelska sättet att äta på, dvs. gaffel i vänster hand och kniven i höger. Med hjälp av kniven för man upp maten på gaffelns konvexa sida och skär köttet och lägger upp det växelvis. Detta är i vår del av världen det traditionellt korrekta sättet att äta på och även elegantare än det franska sättet (gaffeln i hö hand). För att använda gaffeln som en "slev" och ha den i höger hand är en rest från medeltidens franska sätt att äta desserter. Än idag äter vi efterrätt och på kondis med gaffeln på detta vis i Sverige.

Att "spetsa" maten på gaffeln är korrekt om det känns bättre. Maten ska egentligen läggas upp på gaffelns konvexa, kullriga, översida. Även minsta lilla ärta ska upp där! Men det är mindre klokt, för trots allt vill man inte spilla på sig och sedan har vi åter en förändrad matkultur. För vem kan äta köttfärssås på detta vis? När reglerna skapades fanns inte dessa rätter.

Så i vissa lägen får man nog helt enkelt vända på gaffeln för att minimera risken att spilla på sig. Etikettsreglerna får ju inte bli ett hinder, de ska underlätta.

Han lägger således ingen aspekt på huruvida man är höger eller vänsterhänt.
Fast jag måste säga att jag i detta fall tycker man skall göra som man själv vill, jag menar vem bryr sig om etikettsregler i detta sammanhang.

Njae. Just den här regeln är väl inte så spännande kanske men visst är det liiiite intressant med olika etikettsregler i olika kulturer ?! - i Sverige och Thailand är det t ex oartigt att gå in i någons hem med skor och i Frankrike är det oartigat att ta av sig skorna. I Sverige är det oartigt att rapa, fisa och spotta och slafsa med maten medan detta är artigt i Kina. I Sverige är det inte så fint att peta sig i näsan men det är det ingen som tycker illa vara om i Thailand. I Sverige är det ingen som har något problem med om du skulle peka på något på marken med foten eller klappa någon rart på huvudet och i Thailand är detta synnerligen oförskämt. För att ta några exempel.

//Ulrika
Ulrika, www.scandalic.nu
Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City
The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

#20 Naam kaeng

Samong Dong

• PipPipPipPipPip
  • 2584 Inlägg:
  • 41 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 08:31

Se inläggGammalDansken, den 24 August 2010 - 08:15 , sade:

Utifrån samma typ av resonnemang serverar man i forna Jugoslavien endast djur som är helt döda.
Man vill undvika att ge någon den anledningen att ta med sig handeldvapen in på restaurangerna.

:-)

Bifogade filer

• Bifogade filer  gun.jpg   60.89K   0 Antal nedladdningar

#21 Clash

Anubaan อนุบาล

• PipPip
  • 235 Inlägg:
  • 16 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 08:43

Gäller att välja lämpligast verktyg efter ändamålet, men jag tror nog att en hel del svenskar tycker att det är lite ociviliserat och burdust att äta med sked (undantaget soppa och dessert). Men visst är en sked att föredra i de flesta fall när man äter thaimat.

Apropå USA, så har jag sett många jänkare som först skär upp all mat och sedan lägger kniven lite snett uppe i högra hörnet på tallriken och skiftar gaffeln från vänster till höger hand innan dom börjar själva ätandet. Minns att jag någonstans hört att detta var en kvarleva från inbördeskriget för att man skulle kunna ha en hand på bössan... :)

Så länge jag får i mig maten är iaf jag nöjd!

#22 Naam kaeng

Samong Dong

• PipPipPipPipPip
  • 2584 Inlägg:
  • 41 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 08:47

Se inläggUlrika, den 24 August 2010 - 08:31 , sade:

Njae. Just den här regeln är väl inte så spännande kanske men visst är det liiiite intressant med olika etikettsregler i olika kulturer ?! - i Sverige och Thailand är det t ex oartigt att gå in i någons hem med skor och i Frankrike är det oartigat att ta av sig skorna. I Sverige är det oartigt att rapa, fisa och spotta och slafsa med maten medan detta är artigt i Kina. I Sverige är det inte så fint att peta sig i näsan men det är det ingen som tycker illa vara om i Thailand. I Sverige är det ingen som har något problem med om du skulle peka på något på marken med foten eller klappa någon rart på huvudet och i Thailand är detta synnerligen oförskämt. För att ta några exempel.

//Ulrika

Intressant! Jag skriver till ärtsoppsburk till min packlista inför Kinaresan.
:-)

#23 mamma bäng fan pappa käng

พัฒนาระบบและชื่นชอบกา

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4160 Inlägg:
  • 118 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 08:57

Tja.

Hamburgare äter jag med händerna.
Europeisk mat med gaffel och kniv.
Sushi med pinnar.
Thaimat med gaffel och sked.

... föredragsvis .... men har inga svårigheter om nöden kräver, att få i mig maten med andra kombinationer ...

Tycker för övrigt det ser väldigt komiskt ut med svenskar på svenska thairesturanger som sitter och pillar i sig risrätter med pinnar .... :)

/mvh

Inlägget ändrats av mamma bäng fan pappa käng: 24 August 2010 - 09:06

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not."

#24 Chryzaliz

Prathom ประถม

• PipPip
  • 619 Inlägg:
  • 26 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 09:02

Vilket kändes väldigt knepigt i början men som nu är en självklarhet. Finns dock vissa pinnar som inte är något vidare bra för en som inte är uppväxt med pinnar i hand.

#25 Surin P3

Prinya eg ปริญญาเอก

• 7264 Inlägg:
  • 822 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 09:12

Defekta och vinda pinnar i samband med nudelsoppa är ett stort problem i Thailand.
Klicka här om du vill vinna en ny/gammal SAAB

#26 Keithan

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 1192 Inlägg:
  • 41 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 09:24

Ja, jo, den är bra. Vi hade en jättelång tråd om det i ett annat forum. :)
Men jag har lärt mig att uppskatta finessen med gaffel och sked.
När jag var ny här nere hade jag en hjälpreda som normalt jobbade på krog.
Så hon snodde med sig mat ibland.
Första gången när hon dukade upp och plockade upp gaffel och sked, pekade hon på den fina skeden jag köpt på Index och sade "no good".
Det ska vara tunna plåtskedar som går att skära med, inte rejäla doningar. :dance1:
Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

#27 Enis

Sybarit

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 4587 Inlägg:
  • 142 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 09:42

Se inläggSurin P3, den 24 August 2010 - 09:12 , sade:

Defekta och vinda pinnar i samband med nudelsoppa är ett stort problem i Thailand.

Tycker de av plast är ett elände.....träpinnar skall det vara
"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."
Mina Resor: 2011, 2009, 2005, 1998

#28 Nonki

Anubaan อนุบาล

• PipPip
  • 673 Inlägg:
  • 19 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 09:49

Hejsan

Herr Chang, du glömde ett alternativ..nämligen fingrarna... :whistle:

MVH Nonki
http://www.nonkistravel.se

När det gäller Thailandresor

#29 Keithan

Mattayom ton มัธยมต้น

• PipPipPip
  • 1192 Inlägg:
  • 41 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 09:52

Se inläggNonki, den 24 August 2010 - 09:49 , sade:

Hejsan

Herr Chang, du glömde ett alternativ..nämligen fingrarna... :whistle:

MVH Nonki

Hmmm, nudelsoppa med fingrarna ? :whistle:
Ptjaa, varför inte ! :dance1:
Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

#30 Nonki

Anubaan อนุบาล

• PipPip
  • 673 Inlägg:
  • 19 ämnen

Inlagd 24 August 2010 - 09:54

Hejsan

På tal om sked, jag kom att tänka på en liten rolig historia som man då och då hörde här i Skåne förr..och man måste nog vara skåning, inte allt för ung sådan, för att förstå den.

På restaurangen går servitören fram till en ung dam och frågar: "Sked, fröken?" Svaret blir: "Nej, det var bara magen som kurrade"!

MVH Nonki :lol:
http://www.nonkistravel.se

När det gäller Thailandresor

Maitans Guesthouse Volando Resor